چه‌گونه نابغه‌هایی کوچک بپروریم؟

گزارشگر:داکتر مهشید چایچی - ۱۷ دلو ۱۳۹۱

بخش نخست
همه والدین دوست دارند که کودکانی باهوش و متفکر بار بیاورند. اگرچه هر کودکی استعداد خاص خودش را دارد، اما با بعضی از فعالیت‌ها و بازی‌ها می‌توان ذهن و مغز کودکان را از همان دوران پیش از مکتب به‌کار گرفت و باعث شد تا در آینده در این زمینه توانایی بیشتری داشته باشد. می‌پرسید چه بازی‌ها و فعالیت‌هایی؟! پس با ما همراه شوید:
هیچ ضمانتی برای این‌که کودک شما در آینده نابغه شود وجود ندارد، اما محققان معتقد اند بعضی از فعالیت‌ها و بازی‌ها اگر از سنین پیش از مکتب در کودک تقویت شوند، می‌توانند به رشد مغز و ذهن او در آینده کمک ارزنده‌یی بکنند. متخصصان می‌گویند این فعالیت‌ها در ذهن کودکان ۳ تا ۵ ساله یک جهش فوری ایجاد می‌کند و آن‌ها را در آینده از هم‌سالان‌شان یک گام جلوتر می‌برد.
تا ۲ ساله‌گی مغز کودکان نوپا روزبه‌روز رشد می‌کند و با یادگیری زبان مادری و مهارت‌های حرکتی بیش از هر زمان دیگری، این رشد شیب صعودی دارد.
اما بین ۳ تا ۵ ساله‌گی شیب این رشد کم و آهسته‌تر می‌شود و در عوض مغز اتصالات بی‌شماری در بین نواحی مختلف خود ایجاد می‌کند. کودکان زیر سن ۷ سال، بیش از پیش بر جذب دنیای اطراف‌شان تمرکز می‌کنند.
ذهن آن‌ها کم کم مهارت‌های حل مسأله و استفاده از زبان برای گفت‌وگو و ارتباط برقرار کردن با دیگران را می‌آموزد. علاوه بر این آن‌ها یاد می‌گیرند که چه‌گونه بدن خود را برای انجام کارهای خاص هماهنگ کنند مثل این‌که بتوانند یک توپ را به سمت هدف شوت کنند. در این سن کودکان باید کشف کنند و برای رفتن به مکتب آماده شوند:

گفت‌وگو کنید و با هم باشید
به نظر خیلی از متخصصان، مهم‌ترین فعالیتی که در سنین زیر ۷ سال باعث فعال شدن مغز کودک می‌شود، گفت‌وگو و بودن با والدین است.
آنها معتقد اند رد و بدل کردن کلمات و احساسات و ایده‌ها در این سن با والدین از میلیون‌ها فعالیت مختلف هم ارزشمندتر است و بیشترین تأثیر را بر مغز کودک دارد. اگرچه در این سنین کودک مستقل بودن و انجام کارهای خود را بدون کمک والدین یاد می‌گیرد، اما این ارتباط و وابسته‌گی هنوز هم اهمیت خود را دارد.
بنابراین سعی کنید در عین این‌که غذا خوردن و لباس پوشیدن مستقل را به کودک‌تان یاد می‌دهید، درباره موضوعات مختلف در محیط خودتان با او صحبت کنید و از او بخواهید که چیزهایی که برایش جالب و سوال‌برانگیز اند را با شما در میان بگذارد تا با هم درباره آن‌ها بیشتر حرف بزنید.

با هم قصه بخوانید
متخصصان می‌گویند علاوه بر داشتن ارتباطات چهره به چهره با کودک، لازم است تا برای فعال کردن مغز کودک زمان‌هایی را برای کتاب خواندن باهم اختصاص دهید. تحقیقات نشان داده که کتاب خواندن با کودک می‌تواند سواد اولیه کودک را زیاد کند. در ضمن به یادگیری زبان و افزایش دایره لغات کودک هم کمک می‌کند. و به همین علت کودک راحت‌تر می‌تواند در بحث و گفت‌وگو با دیگران شرکت کند و ارتباطات بهتری با بقیه برقرار کند. بعضی از کتاب‌ها هم هستند که الفبا و شمارش اعداد و مرتب کردن و تطابق را به او یاد می‌دهند. یادتان باشد که در این سنین یادگیری مفاهیم اصلی مشابه برای کودک لازم است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.