غنی به مناظره حاضر نشد، اما عبدالله چه گفت؟

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۶ سنبله ۱۳۹۸

دوشنبه شب تلویزیون آریانانیوز مناظره‌یی برای دو نامزد حکومتی برگزار کرده بود. قرار بود محمداشرف غنی و داکتر عبدالله رو در رو به پرسش‌های شهروندان پاسخ دهند و از برنامه‌ها و عملکرد پنجسال گذشته و برنامه‌ها و طرح‌های آیندۀشان سخن بگویند. تلویزیون آریانانیوز از مردم خواسته بود پرسش‌های‌شان را به آدرس این رسانه از طریق شبکه‌های اجتماعی بفرستند. به گفتۀ مسوولان و گردانندۀ این مناظره، شهروندان هزاران پرسش به آدرس این شبکه فرستاده بودند و منتظر پاسخ مسوولان حکومت که نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اند، بودند.
mandegarاما در دقیقۀ نود، یکی از مشاوران آقای غنی در صفحۀ رسمی فیسبوکش از حضور نیافتن محمداشرف غنی به این مناظره خبر داد. در صفحۀ شاه‌حسین مرتضوی گفته شده که آقای عبدالله «برنامه ندارد»، بناءً مناظره با او «بی‌مفهوم» است. این در حالی بود که گردانندۀ تلویزیون گفت، نیروهای محافظتی رییس حکومت یا «PPS» هم در اطراف این شبکه حضور دارند و تا آخرین لحظۀ آغاز برنامه هم از ارگ ریاست‌جمهوری برای‌شان اطمینان داده شده بود که آقای غنی در این مناظره اشتراک خواهد کرد. از سویی هم، این مناظره حدود یک هفته پیش برنامه‌ریزی شده بود و دو نامزد حکومتی از حضورشان در این مناظره اطمینان قطعی داده بودند.
عدم حضور محمداشرف غنی در مناظرۀ رو در رو با شریک حکومتی و رقیب انتخاباتی‌اش حتا هواداران تیم دولت‌ساز را متعجب و شوکه ساخته است. در دو روز گذشته شبکه‌های اجتماعی افغانستان پُر از کنایه‌گویی، متلک‌پراکنی، نقد و توجیه هواداران و اعضای تیم‌های «دولت‌ساز» و «ثبات و همگرایی» شده است. برخی از هواداران و اعضای تیم «دولت‌ساز» حتا نسبت به این مناظره خاموشی اختیار کرده و در حُسن و قبح مناظره و عدم حضور آقای غنی هیچ زبان نگشوده و خاموشی کامل اختیار کردند.
عبدالله سلجوقی، یکی از کاربران شبکۀ فیسبوک نوشته است که انصراف آقای غنی از مناظره یک کار غیراخلاقی است. او افزوده است: «مناظره حق شما نیست که انصراف می‌دهید. شما ملزم به پاسخ‌گویی هستید و حق مردم شنیدن پاسخ شماست».
داکتر عبدالعلی محمدی، مشاور پیشین ریاست‌جمهوری پیش از شروع رسمی این برنامه ظاهراً اطلاع داشته که آقای غنی در آن اشتراک نخواهد کرد. او دو ساعت پیش از آغاز مناظره در صفحۀ رسمی فیسبوکش نوشت که «بازندۀ مناظرۀ امشب، بازندۀ انتخابات است، اگر برگزار شود.»
کمال‌الدین حامد عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی در صفحۀ فیسبوکش نوشته است که برنامه‌ها معمولاً در یک مناظرۀ رو در رو، قدرت اجرایی خود را آشکار می‌کند. آقای حامد افزوده است که فرار از مناظره، هیچ دلیلی جز انتزاعی بودن برنامه‌ها نیست. به گفتۀ این نویسنده: ارایۀ یک برنامه، قدرت زبان می‌خواهد، ولی توجیه آن برای مدیریت اوضاع یک کشور از طریق واقعی بودن‌شان میسر است.
کمال‌الدین حامد به این باور است که عدم حضور آقای غنی در مناظرۀ دوشنبه‌ شب و آن‌هم با تعهد و تمهید زمان و مکان، نمایانگر «بی‌برنامه‌گی در مدیریت عینی یک جامعه» دانسته می‌شود. آقای حامد اظهار می‌دارد: «اینجا معلوم شد که توجیه‌گر چنین برنامه‌های خیالی فقط چک‌چک اطرافیان در یک فضای تملق‌آمیز و جیغ‌زدن‌های راه گم کن بوده است».
گفتنی است که مناظره پس از عدم حضور آقای غنی، تبدیل به مصاحبه شد. گرداننده پرسش‌ها را از آقای عبدالله مطرح کرد. اما داکتر عبدالله نیز در این مصاحبه حرف‌های دندان‌گیری نداشت. آقای عبدالله در این مصاحبه فرصت خوبی داشت تا برنامه‌ها، طرح‌ها، چشم‌انداز و افق دیدش برای آیندۀ افغانستان را ترسیم و به صورت فشرده یا مشرح توضیح دهد. انتظار مردم نیز از مناظره همین بود. اما آقای عبدالله در تمام مصاحبه چیزی در مورد برنامه‌های آینده‌اش به زبان نیاورد. آقای عبدالله در مورد طرح‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی خود چیزی نگفت و یک‌سره رفتارهای آقای غنی را انتقاد کرد و به آدرس او نیش و کنایه زد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.