مذاکره با طالبان از سر گرفته می‌شود؟

- ۲۲ میزان ۱۳۹۸

روزنامۀ وال استریت ژورنال از تصمیم امریکا برای از سرگیری مذاکرات این کشور با طالبان خبر داد.
یک منبع آگاه به روزنامۀ وال استریت ژورنال گفته است که در زمان حضور خلیل‌زاد در پاکستان، او با هیأت طالبان دیدار و در مورد شرایط از سرگیری مذاکرات رای‌زنی کرده است.
mandegarبراساس این گزارش، نمایندۀ امریکا در امور صلح افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با دیپلمات‌های برجستۀ کشورهای مختلف دیدار و سپس در پاکستان با ملا برادر، معاون سیاسی طالبان دیدار و رای‌زنی کرده است.
ترامپ ماه گذشته به دلیل آنچه کشته شدن یک سرباز امریکایی در افغانستان عنوان شد، مذاکرات میان طالبان و امریکا را بعدها از ماه مذاکرات فشرده برای پایان جنگ در افغانستان را لغو کرده و اعلام کرد که حملات علیه طالبان تشدید خواهد شد.
به نوشتۀ این رسانۀ امریکایی، در این دیدار نمایندۀ امریکا و هیأت طالبان برای افزایش اعتماد در مورد کاهش خشونت و همچنین تبادل زندانیان گفت‌وگو کرده‌اند.
هفتۀ گذشته اعلام شد که طالبان ۳ مهندس هندی زندانی را در عوض ۱۲ فرمانده ارشد این گروه از زندان بگرام معاوضه کرده است.
وال استریت ژورنال اضافه کرد: هفتۀ گذشته ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی پیام‌های را برای آغاز مذاکرات ارسال کرد، وی گفت: امریکا دچار اشتباه فاحشی شده و ما به تلاش داریم با انعقاد یک قرارداد خوب سربازان خود را بازگردانیم.
براساس نوشته این روزنامه، همچنین این منبع آگاه اضافه کرد: طالبان پیشنهاد داده است که در عوض آزادی «انس حقانی» که در حال حاضر در اختیار دولت افغانستان قرار دارد، حاضر است دو مهندس امریکا و استرالیایی را از زندان‌های این کشور آزاد کند.
تاکنون وزارت خارجۀ امریکا در مورد محتوای مذاکرات خلیل‌زاد و طالبان اظهارنظری نکرده است، اما عنوان کرده است که این سفر به منظور آغاز مذاکرات میان امریکا و طالبان انجام نشده است.
سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرده است که هیچ تغییری در محتوای متن گفت‌وگو شده با امریکا انجام نخواهد شد و طالبان آماده است که این توافق را امضا کند و در حال حاضر این موضوع به امریکا بستگی دارد که بخواهد جنگ را ادامه دهد یا اینکه از طریق مسالمت‌آمیز بحران افغانستان حل شود.
وال استریت ژورنال ادامه داد: براساس پیش‌نویس قرارداد میان امریکا و طالبان، ۵ هزار نظامی امریکایی طی ۱۸۰ روز آینده از افغانستان خارج و مابقی نظامیان نیز طی یک‌سال آینده در عوض قطع ارتباط طالبان با القاعده و همچنین تضمین عدم تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای تروریسم از این کشور خارج می‌شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.