نهادهای ناظر: کمیسیون انتخابات توجیه فنی برای تعویق اعلام نتیجۀ ابتدایی ندارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۶ میزان ۱۳۹۸

مسوولان نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که کمیسیون انتخابات هیچ توجیه فنی برای به تعویق انداختن اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات ندارد.
به گفتۀ آنان، کمیسیون انتخابات برای ۹،۶ میلیون رأی‌دهنده آماده‌گی گرفته بود، اما اکنون آمار رأی‌دهنده‌گان حدود ۲ میلیون ۷۰۰ هزار است، این تاخیر به چه دلیل است.
mandegarاین در حالی است که کمیسیون انتخابات از احتمال تاخیر ۳ روز تا یک هفته در اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات خبر داده است.
مسوولان در کمیسیون انتخابات از وارد شدن ۹۵ درصد اطلاعات بایومتریک رأی‌‌دهنده‌گان در سیستم خبر می‌دهند. اما می‌گویند که به دلیل چالش‌های فنی احتمال تاخیر در اعلام نتیجۀ ابتدایی وجود دارد.
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا با اشاره به تاخیر در روند اعلام ابتدایی نتیجۀ انتخابات، می‌گوید: تاخیر در اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریشه در ضعف نگرش تخنیکی مسوولان کمیسیون انتخابات دارد؛ پیش‌بینی کمیسیون انتخابات خیلی خوش‌بینانه بود و این خوش‌بینی کاذب سبب چالش در روند اعلام نتیجۀ انتخابات شد.
رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: کمیسیون انتخابات آماده‌گی را برای ۹،۶ میلیون رأی دهنده داشت، اما اکنون که آمار رأی‌دهنده‌گان به مراتب کمتر است، بازهم این کمیسیون دچار چالش در روند اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات شده است.
آقای رشید با اشاره به آمار پایین رأی‌دهنده‌گان در روز انتخابات، می‌گوید: کمیسیون انتخابات هیچ توجیه تخنیکی برای به تعویق انداختن اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات ندارد.
به گفتۀ او، کمیسیون انتخابات به کم‌کاری و ضعف مدیریتی خود باید اعتراف کند؛ زیرا ادعای آماده‌گی تخنیکی برای مصونیت سیستم از تهاجم هکرها و انتقال رأی در چند ثانیه به سیستم و غیره خبر داده بود، اما در اخیر دیده شده این کمیسیون ظرفیت آنچنانی را ادعا می‌کرد ندارد.
او گفت که بررسی‌های رأی‌های باطل شده نیز زمان زیاد را نیاز دارد تا به محلات رأی‌دهی و صندوق‌های آن دوباره تطابق داده شود.
او گفت که کمیسیون انتخابات نیاز به کارهای بیشتر پیش از اعلام نتیجۀ انتخابات دارد، اما اگر این کارهای به صورت درست صورت نگیرد و کمیسیون تعمق بیشتر را به خرچ ندهد، نتیجۀ برآمده از آن نیز قابل پذیریش نخواهد بود.
احتمال تاخیر در اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست حمهوری ششم میزان در حالی اظهار می‌شود که پیش از این رییس کمیسیون انتخابات ادعا کرده بود که یک روز پس از برگزاری انتخابات نتیجۀ ابتدایی را اعلام خواهد کرد.
مسئولان در کمیسیون مستقل انتخابات، اما می‌گویند که هنوزهم بخشی از اطلاعات وارد سرور عمومی نشده است و امکان دارد که تا ۲ تا ۳ روز و یا یک هفته نتیجه ابتدایی انتخابات، با تأخیر اعلام شود.
مسوولان این نهاد همچنان افزده‌اند که ۹۵ درصد اطلاعات بایومتریک رأی‌دهنده‌گان وارد سیستم شده است و روز چهارشنبه (۲۴ میزان) آخرین فرصت به این کار گفته شده بود.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که کمیسیون انتخابات از قرنطین ۲۳۰۰ دستگاه بایومتریک خبر داده است و همچنان این کمیسیون از لادرک شدن نزدیک به ۷۰۰ کارت حافظه و دیوایس دستگاه‌های انگشت‌نگاری خبر داده است.
مولانا محمد عبدالله، کمیشنر کمیسیون انخابات می‌گوید:اگر کدام کارت حافظه یا دیوایس اضافی این جا بیاید چون تمام محلات و مراکز ما ثابت است و پیش ما تعداد رای دهندگان معلوم است، در جریان این تصفیه و پاکسازی اگر چیزی وارد شده باشد، بیرون می‌شود و قابل انتقال به آرای سالم نیست.
از سویی هم، برخی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، می‌گویند که روند تاخیر در اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات به ماه‌ها طول خواهد کشید. احمد ولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفته است که این اولین تاخیر نخواهد بود و این از روزها به هفته‌‎ها و ماه طول خواهد کشید.
اما اورنگ زیب، عضو کمیسیون انتخابات، گفته است که مسوولیت دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات است تا انتقال اطلاعات و تحلیل به پیش‌ببرد و بتوانیم تا چند روز نتیجه را اعلام کنیم، اگر تأخیر هم صورت گیرد تا چند روز است و به هفته و ماه طول نمی‌کشد.
از سویی هم، ناظران دسته‌های انتخاباتی از شفافیت در روند انتقال اطلاعات به ذخیرگاه مرکزی آرای بایومتریک شده اطمینان می‌دهند.
گفته می‌شود که تا اکنون اطلاعات ۱میلیون و ۶۶۴هزار و ۷۰۰ رأی‌دهنده وارد سرور مرکزی اطلاعات شده است. همچنان، ۲۳هزار و ۱۷۶ فورم نتایج را وارد این سرور آرای بایومتریک شده است.
کمیسیون انتخابات هفته گذشته اعلام کرد که ۰۵۰ صد هزار رأی باطل شده است؛ همچنان نزدیک به ۴ هزار محل رأی دهی تا هنوز وارد سیستم نشده است.
انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان سال جاری برگزاری گردید، کمیسیون انتخابات ادعا می‌کند که ۲ میلیون ۷۰۰ هزار ر رأی‌دهنده در انتخابات شرکت کرده‌اند و نزد کمیسیون انتخابات تنها رأی‌های بایومتریک شده اعتبار دارد. دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، سفارت‌خانه‌ها و حامیان بین‌المللی افغانستان از این تصمیم کمیسیون انتخابات استقبال کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.