عبدالله عبدالله: کمیسیون انتخابات «سخنگو» و «فرمانبر» تیمِ دولت‌ساز شده است/ «متقلبان خواب ۲۰۱۴ را نبینند، زیرا نامزد برنده بار دیگر به خاطر مصلحت ضمیمۀ قدرت نمی‌شود»

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۶ عقرب ۱۳۹۸

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و نامزد تیم «ثبات و همگرایی» در انتخابات ریاست‌جمهوری، کمیسیون انتخابات را متهم به «نامستقل» بودن می‌کند و می‌گوید که کمیشنران این کمیسیون زیر اثر تیم «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی کار می‌کنند.
آقای عبدالله دیروز یکشنبه، ۲۶ عقرب در یک نشست خبری گفت که «متقلبان خواب» سناریوی سال ۲۰۱۴ را نینند، زیرا به گفتۀ او این بار نامزد برنده بار دیگر به خاطر «مصحلت ضمیمۀ قدرت» نمی‌شود.
mandegarرییس اجرایی بار دیگر تأکید کرد که روند بازشمار را تحریم کرده است و از کمیسیون خواست تا در تصمیمش تجدید نظر کند.
رییس اجرایی گفت که کمیسیون انتخابات باید در چارچوب قانون و طرزالعمل کار کنند. او می‌گوید که اعضای کمیسیون انتخابات به بسیاری از پرسش‌های ناظران این تیم و نیز ناظران «ملی و بین‌المللی» پاسخ قناعت‌بخش نداده اند. به گفتۀ داکتر عبدالله، اگر کمیشنران کمیسیون انتخابات استقلالیت خود را حفظ نکنند، مشروعیت پروسۀ انتخابات و مشروعیت وظیفۀ خودشان زیر پرسش می‌رود.
رییس اجرایی اظهار داشت که تنها آن عده از فیصله‌های کمیسیون انتخابات برای تیم‌های انتخاباتی و مردم پذیرفتنی خواهد بود که مطابق قانون انتخابات و طرزالعمل‌های کمیسیون باشد. کمیسیون انتخابات ناوقت یکشنبه‌شب فیصله کرد که ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ آرای قرنطین شده با اعتبار شناخته شده و وارد سیستم می‌شود؛ اما دیروز داکتر عبدالله گفت که این تصمیم کمیسیون نشان می‌دهد که کمیشنران از تیم دولت‌ساز «دستور» می‌گیرند. رییس اجرایی گفت که توقع آنان این نیست و نبود که کمیسیون به عنوان سخنگوی تیم دولت‌ساز عمل کند.
کمیسیون انتخابات اعلام کرده که از ۲۴۲۳ محل برای‌شان صندوق و اطلاعات آمده، اما این صندوق‌ها و اطلاعات فاقد بایومتریک است، اکنون آقای عبدالله این ۲۴۲۳ محل‌ها را «خیالی» عنوان می‌کند و می‌گوید که سقف محلات و صندوق‌های رأی‌دهی پیش از این از سوی شرکت درمالوگ اعلام شده است و کم و زیاد آن به معنای تقلب است.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد که اضابه کردن اطلاعات ۲۴۲۳ محل به سرور مرکزی، «غیرقانونی» و «غیرمشروع» است. داکتر عبدالله می‌گوید که در انتخابات ۲۰۱۴ و انتخابات پارلمانی سال گذشته برای برخی نامزدان صندوق‌های خیالی ساخته شد. این نامزد انتخاتی بار دیگر تأکید کرد که در روند بازشماری آرا اشتراک نمی‌کند و اگر کمیسیون به تصمیم‌اش پافشاری کند، این تیم «تصمیم‌های دیگری» خواهد گرفت.
داکتر عبدالله می‌گوید که کمیسیون انتخابات حتا یک مورد هم به مکتوب این تیم و سایر تیم‌ها پاسخِ مکتوب نداده، بلکه پاسخ کمیشنران همیشه شفاهی بوده است. او در بخشی از سخنانش از نیروهای امنیتی ستایش کرد و گفت که از آنان به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌شود و این کار «خیانت ملی» است. رییس اجرایی در حالی که از کسی نام نمی‌برد، اما می‌گوید که به نیروهای امنیتی دستور داده شده تا در برابر معترضانی که جلو شمارش آرا را گرفته اند، شلیک کنند. او از نیروهای امنیتی خواست تا در برابر مردم قرار نگیرند.
داکتر عبدالله تلویحاً به تیم دولت‌ساز اشاره کرد و گفت کسانی که فکر می‌کنند سناریوی سال ۲۰۱۴ تکرار می‌شوند، خواب می‌بینند. او گفت که این بار نامزد برنده بار دیگر به خاطر مصحلت ضمیمۀ قدرت نمی‌شود. او می‌گوید که هرجایی که تقلب است، مدافع آن تیم دولت‌ساز است. آقای عبدالله افزود که هرجا از تقلب صحبت می‌شود، تیم دولت‌ساز «به خود می‌خورد».
داکتر عبدالله محمداشرف غنی را «غاصب» خواند کرد و گفت: «شرم باد بر او که زیر اداره‌اش یک شهروند به خاطر خواست بر حقش کشته می‌شود. آدمی را که اشاره کردم، شرم و حیا ندارد و گرنه کدام آدم انسان به کشته شدن ۴۵ هزار نیروی امنیتی افتخار می‌کند».
داکتر عبدالله از کمیسیون خواست تا در تصامیمش تجدید نظر کند، ورنه «مسوول عواقب» تصامیم‌شان خواهند بود. داکتر عبدالله گفت که از هر وسیلۀ قانونی و مشروعی برای جلوگیری از تقلب کار خواهد گرفت.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که روند بازشماری آرا دو روز پیش متوقف شده بود، اما دیروز بار دیگر از سر گرفته شد، اما بازهم شماری از هواداران و اعضای ستادهای انتخاباتی به شمول تیم ثبات و همگرایی با برپایی تظاهرات و تحصن، دروازه‌های کمیسیون‌های ولایتی انتخابات را بستند و مانع روند بازشماری شدند. در جریان درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در ولایت کندز، یک ناظر تیم ثبات و همگرایی نیز کشته شد. در حال حاضر روند بازشماری در ولایت‌های کندز، فاریاب، بغلان، پروان، تخار، کاپیسا، پنجشیر و سمنگان متوقف است.
دو روز پیش مولانا عبدالله، کمیشنر کمیسیون انتخابات نیز کارکرد برخی از کمیشنران کمیسیون انتخابات را زیر پرسش برد. آقای عبدالله در یک نشست خبری گفت که یوناما یا دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان در کار کمیسیون مداخله می‌کند و زمینه مداخله را برخی از اعضای ارشد کمیسیون فراهم کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.