ادارۀ حفاظت از محیط زیست: دستگاه‌های سنجش آلوده‌گی هوا در کابل نصب می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۰ قوس ۱۳۹۸

مسوولان در ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند که برای جلوگیری از افزایش آلوده‌گی هوای شهر کابل، دستگاه‌های سنجش آلوده‌گی هوا را در این شهر نصب می‌کنند.
مسوولان در این نهاد با اشاره به این موضوع می‌گویند که آلوده‌گی هوا در کابل از چالش‌های اصلی است، اما ادارۀ حفاظت از محیط زیست کشور در طرح تازۀ خود روی برنامه‌های کاهش آلوده‌گی و انرژی بدیل مواد سوختی دودزا در همکاری با نهادهای مسوول کار می‌کند.
mandegarاز سویی هم، یک نهاد امریکایی اعلام کرده است که کابل با شاخص ۲۶۴ در ردۀ نخست‌ شهرهای آلودۀ جهان قرار دارد. اما ادارۀ حافظت از امحیط زیست این گزارش را رد کرده است.
لیلا سامانی، سخنگوی ادارۀ حفاظت از محیط زیست در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که این نهاد در نظر دارد تا دستگاه‌های سنجش آلوده‌گی هوا را در شهر کابل نصب کند.
بانو سامانی افزود که به اساس طرح تازه این نهاد که در ۱۶ اسد تصویب شد، راه‌های برای جلوگیری از افزایش آلوده‌گی در نظر گرفته است.
به گفته او، ایجاد جاده‌های حلقه‌یی کابل، جمع آوری موترهای کهنه، نصب فلتر در ماشین (انجین) موترها، ایجاد ترانسپورت/ترابری عامۀ شهری که استفاده از موترهای شخصی را کاهش می‌دهد و از ازدحام ترافیک جلوگیری می‌کند، از برنامه‌های این نهاد است.
بانو سامانی همچنان افزود که اسفالت‌ جاده‌های خامه و کار روی انرژی بدیل مواد سوختی دودزا را در همکاری با ریاست برشنا و وزارت تجارت، همچنان نصب فلترها در مکان‌های مانند، نانوایی‌ها، حمام‌ها، هوتل‌ها و شهرک‌های رهایشی از برنامه‌‎های است، برای جلوگیری از افزایش الوده‌گی روی دست گرفته شده است.
سخنگوی ادارۀ حافظت از محیط زیست می‌گوید که فرهنگ‌سازی و آگاهی عامه نقش عمده در کاهش آلوده‌گی هوا دارد.
این در حالی است که یک نهادهای امریکایی موسوم به «Air Visual» روز یکشنبه گفته است که کابل در ردۀ بندی رزوانه این نهاد، نظر به میزان آلوده‌گی هوا در میان شهرهای جهان در مقام نخست قرار دارد.
براساس جدول رده بندیی که در ‌سایت این نهاد منتشر شده؛ آمده است که کابل پایتخت افغانستان روز یکشنبه با شاخص»۲۴۶ «در رده نخست شهرهای آلوده جهان جا گرفته است. همچنان گفته شده است که لاهور پاکستان، دهلی نو و بمبئی هند و داکا مرکز بنگلادش پس از کابل به ترتیب با شاخص های ۱۹۲، ۱۵۸، ۱۸۲ و ۱۷۱ در رده‌های بعدی آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته‌اند.
اما، ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست با رد این گزارش گفته است که این نهاد امریکایی هیچ دستگاه ها سنج در کابل ندارد. رییس اداره حفاظت از محیط زیست گفته است که طی دو سال گذشته میزان آلوده‌گی هوایی کابل کاهش یافته است.
کاظم همایون، رییس این نهاد، گسترش فضای سبز و بارش‌‌های سال گذشته را از عوامل کاهش آلوده‌گی هوای پایتخت شمرده است.
همچنان، مسوولان در شهر داری کابل نیز می‌گویند که این نهاد برای جلوگیری از افزایش آلوده‌گی هوا در این شهر برنامه‌های کنترول مکان‌های که در آن از مواد سوختی با علظت بیش از حد استفاده می‌شود را در همکاری با نهادهای ذیربط روی دست گرفته است.
نرگس مومند، سخنگوی ادارۀ شهرداری کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به این موضوع می‌گوید که سکتور خصوصی – صنعتی و همچنان نانوایی‌ها و حمام‌ها که از مواد سوخت مانند ذغال سنگ و غیره استفاده می‌کنند، زیر کنترول شهرداری کابل قرار دارن و این نهاد برای جلوگیری از افزایش میزان آلوده‌گی هوا، هوتل‌های و سایر مکان‌های را با نصب فلتر تحت نظارت دارد.
این در حالی است که پیش از این برخی منابع در افغانستان گفته‌اند که آلوده‌گی هوا در این کشور ممکن است خطرناکتر از جنگی باشد که طی ۱۸ سال گذشته در این کشور ادامه دارد.
در حالی که هیچ نهاد رسمی در افغانستان وجود ندارد تا میزان تلفات ناشی از آلوده‌گی هوا را مورد بررسی قرار داده باشد، اما آمار سازمان‌‌های بین‌‌المللی نشان می‌‌دهد که در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از» ۲۶ هزار تن» از مردم افغانستان به دلیل آلوده‌گی هوا جان‌ خود را از دست داده اند.
همه ساله بخش مربوط به بیماری‌های تنفسی بیمارستان کودکان در کابل، مملو از کودکانی می‌‌شود که به سختی نفس می‌کشند.
ریشه شیوع بیماری‌های تنفسی در کشور مشکلات مالی مردم است؛ زیرا آنها برای تأمین گرمای خانه‌های خود به مواد سوخت نیاز دارند، اما به دلیل نبود آن، هرآنچه را که در دسترس دارند، می‌‌سوزانند. استفاده صنایع از سوخت‌های دارای مواد دودزا، به بحران آلوده‌گی هوا در کابل می‌افزاید. پیش از این یک گزارش منتشر شده در یک روزنامۀ غربی نشان می‌دهد که تنها یک خانواده سال گذشته پنج کودکش را به دلیل بیماری‌های ناشی از آلوده‌گی هوا از دست داده است.
بیماری از ناشی از آلوده‌گی هوا در تمام شهرهای کشور وجود دارد، فقر، بیکاری و نبود بهداشت و همچنان ناآگاهی در خانواده‌های سبب می‌شود تا برای گرم کردن خانواده‌های‌شان از پلاستیک و آشغال استفاده کنند. یک متخصص بیماری‌های تنفسی می ‌گوید که در فصل زمستان شمار مراجعه کننده‌گان بیماری‌های تنفسی به شدت افزایش می‌‌یابد و بر روی هر تخت بیمارستان‌های دولتی گاهی دو بیمار بستری شده و مداوای برخی دیگر نیز بر روی زمین و کف بیمارستان انجام می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.