شورای نامزدان: کمیسیون انتخابات مشروعیت و اعتماد لازم برای اعلام نتیجۀ انتخابات را ندارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۵ قوس ۱۳۹۸

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که کمیسیون انتخابات مشروعیت و اعتماد لازم برای اعلام نتیجۀ انتخابات ندارد و هر نوع اعلام در مغایرت با قانون انتخابات بحران‌زا است.
شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در خبرنامه‌یی گفته است که انتخابات از مسیری اصلی منحرف شده است و از کنترل کمیسیون انتخابات بیرون شده است.
mandegarدر همین حال، برخی از تکت‌های انتخابات ریاست جمهوری در اعتراض به رأی‌های تقلبی در چند روز گذشته راه‌پیمایی‌های را در برخی ولایت‌های کشور راه‌اندازی کرده‌اند و خواهان شفافیت و در انتخابات شده‌اند.
تیم‌های انتخابات عدالت و امنیت، صلح و اعتدال اسلامی، شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در نشست‌های مختلف روند انتخابات را بحرانی توصیف کرده‌اند و خواهان ایجاد حکومت مشارکتی و مصالحه شده‌اند.
از سویی هم، کمیسیون انتخابات می‌گوید که در صورتی تیم معترض درواز‌‌ه‌های کمیسیون انتخابات را در ۷ ولایت باز ننمایند، این کمیسیون تصمیم تازۀ را برای اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات خواهد گرفت.
حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات به رسانه‌ها گفته است؛ در صورتی که تیم‌های معترض دروازۀ کمیسیون انتخابات در ولایت‌ها باز ننمایند، این نهاد با در نظر داشت، آرای بازشماری شده سایر ولایت‌‌ها نتیجۀ ابتدایی انتخابات را اعلام می‌کند.

کمیسیون بی‌اعتماد
شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در اعلامیه‌یی روز پنجشنبه، ۱۴ قوس، گفته است که هر گونه اعلام نتیجۀ انتخابات که در مغایرت با قانون، لوایح و کارشیوه‌های/ طرزالعمل، کمیسیون انتخابات، خلاف اصول ارزش‌های قانونی، معیارهای بین‌المللی انتخابات و مصالح ملی است و بحران آفرین تلقی می‌گردد.
در خبرنامۀ این شورا آمده است که «کمیسیون به خوبی میداند که انتحابات از مسیر اصلی منحرف شده و اکنون از کنترل کمیسیون بیرون شده است».
در خبرنامه تأکید شده است که شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، معتقد است که کمیسیون انتخابات به عنوان یک نهادهای مستقل مشروعیت و اعتماد لازم را برای اعلام نتیجۀ انتخابات ندارد و این شورای ، برای جلوگیری از بحران انتخابات ، طرح شکل‌گیری» حکومت مشارکت ملی انتخابات محور» را ارایه نموده است و جهت برجسته کردن آن رأیزنی‌ها را با طرف‌های سیاسی و نخبه‌گان کشور به گونۀ جدی آغاز کرده است.
همچنان در این خبرنامۀ از جامعۀ جهانی خواسته شده است تا با در نظرداشت، نظرات محورهای دخیل در انتخابات ( فیفا، تیفا، ایتوا و تکت‌های انتخابات و مردم)، برداشت مردم افغانستان ازانتخابات ناکام ششم میزان، متوجۀ تأثیرات موضوع‌گیری‌ها مهم و خوب باشند تا عاملان بحران انتخابات موجود از نقش سازنده کشورهای کمک کننده انتخابات سو استفاده ننمایند و بحران دامنۀ گسنرده‌تر بخود نگیرد.

لغو نتیجۀ انتخابات
این در حالی است که دیروز جمعۀ،۱۵ قوس طرف‌داران دستۀ انتخابات صلح و عدالت اسلامی، به رهبری گلبدین حکمتیار، با راه‌اندازی یک راه‌پیمایی خواهان لغو نتیجۀ انتخابات ششم میزان شدند.
گلبدین حکمتیار رییس این دستۀ انتخابات در جمع از هوادارانش با اشاره به شفافیت در انتخابات می‌گوید که تیم «صلح و عدالت اسلامی» در همکاری با سایر گروه‌های سیاسی و تیم‌های انتخاباتی اجازه نمی‌دهند که کسی با آرای «جعلی و تقلبی» به کرسی ریاست‌جمهوری تکیه بزند.
آقای حکمتیار تأکید کرد که در برابر تقلب ایستاده‌گی خواهند کرد و رییس‌جمهوری که از طریق تقلب و رشوت و خیانت به رأی مردم تحمیل شود، را هرگز نخواهند پذیرفت.
گلبدین حکمتیار درجریان سخنان خود که در ساحۀ دارلامان کابل صحبت می‌کرد تلویحاً به تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمد اشرف غنی، گفت: این تیم دست‌کم یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأی تقلبی را در صندوق‌ها ریخته است.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنان گفت که دستگاه‌های بایومتریک در بیش از دو هزار و ۴۰۰ محل رأی‌دهی نیز از سوی تیم «متقلب» (دولت ساز) تخریب و یا دزدیده شده است.
رییس دستۀ انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی هشدار داد که برای دفاع از حقوق خود و نیز دفاع از آرای پاک مردم از هیچ اقدامی دریغ نخواهند کرد. او گفت که این تظاهرات شروع اقدامات ما است، به این اکتفا نمی‌کنیم، جلو می‌رویم یکجا با سایر گروه‌ها، از هیچ وسیلۀ ممکن و مشروعی که ما را برای رسیدن به هدف کمک کند، خودداری نخواهیم کرد.
این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات روند بازشماری و تفتیش برخی از آرای انتخابات ریاست جمهوری را در هجدهم عقرب آغاز کرد. این روند اما به دلیل اعتراض هواداران شماری از دسته‌های انتخاباتی در ۲۲ عقرب متوقف شد. نامزدان معترض، کمیسیون مستقل انتخابات را به «قانون‌شکنی» و «طرف‌داری از دسته انتخاباتی دولت‌ساز» متهم کرده و مخالف تفتیش و بازشماری آرا پیش از تصفیه «آرای سالم» از آن‌چه آرای «تقلبی» هستند.
همچنان، هواداران دسته‌های انتخاباتی معترض در برخی ولایت‌های کشور با راه‌اندازی راه‌ پیمایی‌ دروازۀ کمیسیون‌های انتخاباتی را در ۷ ولایت بسته‌اند.

حکومت مصالحه
در همین حال، دستۀ انتخابات عدالت و امنیت نیز گفته است که انتخابات به بحران رفته و حکومت مصالحۀ باید تشکیل گردد.
رحمت الله نبیل رییس دستۀ انتخاباتی امنیت و عدالت روز چهار شنبه با اشاره به بحرانی شدن انتخابات ششم میزان گفت که انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان نتیجه نمی‌دهد، باید حکومت مصالحه بوجود آید و این انتخابات لغو شود.
آقای نبیل گفت که انتخابات ریاست به بن بست رسیده و در شرایط کنونی باید حکومت مصالحه تشکیل شود، در حال حاضر بحث صلح، جنگ و انتخابات ریاست جمهوری به بن بست رسیده و مردم افغانستان از این وضعیت خسته شده‌اند.
آقای نبیل افزود که با وجود همه تلاش‌ها برای برگزاری یک انتخابات شفاف بازهم موفق نشدیم و یک تیم خاص تلاش دارد که تقلب را به کرسی بنشاند.
به گفته او، بحث انتخابات مطلقاً سیاسی شده و یک تیم مشخص با تهدید و تطمیع آشکارا در انتخابات مداخله می‌کند؛ به همین دلیل انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان باید به کلی لغو اعلام شود و حکومت مصالحه تشکیل گردد.
با این حال، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) با نشر خبرنامه‌یی از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد کرده و گفته است که عامل اصلی جنجالی شدن وضعیت کنونی انتخابات، مدیریت متناقض کمیسیون مستقل انتخابات است.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش از این شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری طرح «حکومت مشارکت ملی انتخابات محور» را برای جلوگیری از بحران انتخابات ارایه کردند و خواهان لغو نتیجۀ انتخابات شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.