آگاهان: حکـومت در دور جـدید مـذاکرات نیـز نقـش نـدارد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۶ قوس ۱۳۹۸

آگاهان می‌گویند که حکومت افغانستان در دور تازۀ از گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان نقشی ندارد و گروه خلیل‌زاد طبق راهبرد تعریف شدۀ امریکا با طالبان مذاکره می‌کنند.
آنان با اشاره به این موضوع می‌گویند که روند مذاکرات صلح خلاف معیارهای «مذاکرات صلح جهان» است؛ زیرا طرف‌های جنگ معلوم هستند، اما درمیز مذاکره یکی از این طرف‌ها حضور ندارد.
mandegarدر همین حال، یک منبع امریکایی گفته‌ است، دور تازۀ از گفت‌وگوهای امریکا با طالبان در دوحه آغاز شده است. منبع افزوده که در این دور از گفت‌و‌گوها روی کاهش خشونت‌‌ها، آغاز گفت‌گوهای «بین‌الافغانی» و و آتش‌بس تمرکز می‌شود.
این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ ایالات متحده برای مصالحه افغانستان، قبل از عازم شدنش به دوحه، برای از سرگیری مذاکرات با طالبان، به روز چهار شنبه (۱۳ قوس) برای دیدار با مقامات حکومت افغانستان وارد کابل شد.
وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرده است که خلیلزاد، مقامات حکومت افغانستان و دیگر رهبران این کشور در کابل خواستار این شدند که چگونه تلاش‌های تسریع شده را بهتر حمایت کنند تا همه طرف‌ها را وارد مذاکرات «بین الافغانی» بسازند.
خلیل‌زاد دردیدار‌های جداگانه با محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، احمد مسعود، فرزند شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور، حکمت خلیل‌کرزی معین پیشین سیاسی وزارت خارجه و برخی دیگر از سیاسیون روی چگونه‌گی پیش‌برد روند تازۀ از مذاکرات صلح گفت‌وگو کرد.
غلام جیلانی زواک، آگاه سیاسی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که در مذاکرات طالبان – امریکا اولویت به صلح افغانستان نیست؛ مذاکرات طالبان و امریکا طبق راهبرد واشنگتن به پیش می‌رود.
آقای زواک افزود که تأکید طالبان به اساس تعریف افراطی خودشان از قانون اسلام، خود یک نوع چالش است؛ زیرا در این مورد قانون اساسی افغانستان و دید‌گاه سایر گروه در نظر گرفته نشده‌است.
به گفتۀ او، حکومت افغانستان در روند مذاکرات طالبان و امریکا شامل نیست؛ این تصمیم امریکایی‌ها است که خود اجرایی می‌کنند.
آقای زواک با انتقاد از رفتن غنی به دیدار دونالد ترامپ در فروگاه نظامی امریکایی‌ها در بگرام، گفت: این رفتن خلاف معیارهای دیپلوماتیک بو د و حتا به حیثیت ریاست جمهوری به عنوان اقتدار سیاسی افغانستان صدمه وارد کرده است.
این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متخدۀ امریکا هفتۀ پیش برای دیدار از سربازان امریکایی در افغانستان به فرودگاه و یکی از مراکز نظامی این کشور در بگرام آمده بود.
دولت امریکا این سفر را تبریکی عید خوشی با سربازان امریکایی خواند. دونالد ترامپ در این دیدار با اشاره به آغاز دوبارۀ روند مذاکرات صلح می‌گوید که دولت افغانستان نقش عمده در این دور مذاکرت خواهد داشت.
آقای ترامپ خطاب به سربازان کشورش گفت که ما روی توافق‌نامۀ با طالبان کار می‌کنیم که تا به زودترین فرصت شما به خانه‌هایتان برگردید.
هم‌پیمانان آینده
اسدالله ندیم، آگاه نظامی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به ۹ دور از گفت‌وگوهای طالبان و امریکا در قطر می‌گوید که امریکا و طالبان به اساس راهبرد تعریف شدۀ امریکا گفت‌وگو می‌کنند تا در آینده حامی‌ موفق باشند.
او گفت که مسیر صلح خلاف معیارهای معمول مذاکرات در جهان پیش‌ میرود؛ زیرا طرف‌های جنگ معلوم هستند، امادر میز مذاکرۀ صلح یکی از این دو یک طرف حضور ندارد.
او گفت که افراد برجستۀ از سازمان استخباراتی امریکا با طالبان در قطر گفت‌وگو می‌کنند و تلاش می‌کنند تا طالبان را به عنوان یک دوست قابل اعتماد در آینده با خود داشته باشند.
این آگاه سیاسی همچنان می‌گوید که تیم مذاکره کنندۀ با طالبان باید به اساس منطق تعین شود؛ تیم‌های پیشین به این اساس نبودند؛ زیرا طالبان با کسانی می‌جنگند باید صلح کنند، طالبان با کسانی مشکل دارند که در برابر هم قرار داشتند و باید با آن‌ها گفت‌وگوکنند.
پیش از این، ینس ستنبرگ، دبیر عمومی پیما اتلانیک شمال (ناتو) نیز در نشست وزرای خارجه ناتو در برکسل با اشاره به آغاز دوبارۀ مذاکرات با طالبان گفته است که ناتو به حمایت از افغانستان ادامه می‌دهد.
دبیر عمومی ناتو افزده که از روند مذاکرات صلح حمایت می‌کنند و بهترین صلح به آینده افغانستان حمایت و مشورت دهی از قوت‌های نظامی این کشور است.
او گفته است که طالبان این را درک کرده اند که از طریق نظامی موفق نمی‌شوند و باید به روندصلح بپیوندند.
از سویی هم، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در دیدار با پاول جونز، سفیر امریکا در اسلام‌آباد گفته است، اسلام‌آباد نقش خود در صلح افغانستان را به عنوان تسهیل‌‌گر و میانجی صلح در این کشور ادامه خواهد داد.
روزنامۀ پاکستانی دان‌نیوز، گفته است که اسلام‌آباد از آغاز مذاکرات میان گروه طالبان و امریکا در دوحه برای توافق صلح استقبال می‌کند و این کشور صلح را در منطقه و ثبات و آرامش را در افغانستان یک نیاز جدی می‌داند.
نهادهای بین‌المللی در پژوهش‌های جداگانۀ یافته اند که پس از صلح افغانستان با طالبان، این کشور نیاز به همکاری جدی بین‌المللی دارد.
نتایج یافته‌های بانک جهانی نشان میدهد که افغانستان برای تامین بودجه مورد نیاز برای ارایه خدمات اولیه، حمایت از تسریع روند رشد اقتصادی و فراهم سازی شرایط مطلوب برای کاهش خشونت‌ها و تداوم توافق صلح پس از توافق سیاسی ممکنه با طالبان، سالانه برای حدود ۶ تا ۸ میلیارد دالر کمک مالی جامعه جهانی نیاز خواهد داشت.
همچنان، نظرسنجی سالانه بنیاد آسیا مستقر در سانفرانسیسکو که هفته گذشته منتشر شد، حاکی از حمایت بیش از حد صلح با طالبان بود.
در این نظرسنجی آمده است که ۸۸،۷ درصد از افغانستانی‌ها از تلاش‌های مصالحه با طالبان زیاد و یا اندک حمایت کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.