خـرید و فـروش زغـال‌سنگ در کابـل منـع شـد

- ۲۴ قوس ۱۳۹۸

پس از آنکه شهر کابل در رأس آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفت، وزارت داخله در یک اقدام عاجل، خرید و فروش زغال سنگ را در برخی از نواحی این شهر ممنوع اعلام کرد.
با توجه به آلوده‌گی شدید هوای کابل وزارت امور داخله در اقدامی خرید و فروش زعال سنگ را ممنوع اعلام کرده این تصمیم حکومت در حالی عملی می‌شود که در حال حاضر توان ارایه هیچ‌گونه بدیلی را برای گرم کردن خانه‌های مردم در فصل سرما ندارد.
mandegarشهر نشینان کابل که اکثراً با فقر دست و پنجه نرم می کنند و استفاده از زغال سنگ اقتصادی ترین مواد برای گرم کردن خانهای شان به شمار می رود اکنون از سوی حکومت منع شده است.
توقف خرید و فروش این مواد ضروری، مردم را با مشکلات جدی رو برو کرده و حتی نمی توانند بجای زغال سنگ از چوب استفاده کنند، زیرا هر هفت کیلو چوب سوخت ۱۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.
میرحسن یک تن از باشنده‌گان غرب کابل گفت: به خاطر نداشتن پول کافی نتواسته است سوخت کافی برای فصل زمستان تهیه کند و حال که حکومت خرید وفروش زغالسنگ را متوقف ساخته مجبور است که برای گرم کردن خانه از هر چیزی، حتی مواد پلاستیکی و تکه های کهنه استفاده کند.
این گفته‌ها درحالی ابراز می شود که مروه امینی معاون سخنگوی وزارت داخله در مصاحبه با خبرگزاری آوا اظهار داشت: رهبری این وزارت خرید و فروش را در برخی از نواحی کابل که زغال سنگ در حمام‌ها، بلند منزل‌ها و بعضی کارخانه‌ها به صورت غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گرفته و مردم از آلوده‌گی هوا شکایت داشته اند منع شده است.
او عنوان کرد: این تصمیم زمانی به صورت عاجل گرفته شد که کابل از جمله آلوده‌ترین شهرهای جهان شناخته و هوای مناسب برای زنده‌گی شهروندان را نداشته است.
بانو امینی یادآور شد: خرید و فروش زغال‌سنگ به صورت کل منع قرار داده نشده بلکه موردی بوده و شامل ساحات خاص می شود، اما در آینده پلان بر این است که در صورت منع کامل استفاده از زغال‌ سنگ چه بدیلی باید در نظر گرفته شود تا از یک‌سو از آلودگی هوا کاسته شود و از طرف دیگر شهروندان متضرر و در تنگنا قرار نگیرند.
معاون سخنگوی وزارت داخله ابراز داشت: هم اکنون وزارت داخله در همکاری با شاروالی و اداره ملی محیط زیست، روی این پلان کار می‌کند و هر وقت تکمیل شد با رسانه ها شریک خواهند ساخت.
وی ادامه داد: همکاران وزارت داخله از طرف شب در جاده‌ها گشت و گذار می‌کنند و به خاطر بهبود وضعیت محیط زیستی گاهی سرک‌ها را نیز شست‌وشو می دهند.
امینی به خاطر وضعیت نامطلوب هوای کابل، از شهروندان خواست که برای بهبود وضعیت آب وهوا، با ادارات مربوطه همکاری نمایند چرا که وزارت داخله هر اقدامی را که روی دست می‌گیرد به نفع مردم و حفاظت از شهروندان است، و الا چرا پیش از این خرید و فروش مواد جامد از جمله زغال‌سنگ را منع نمی کرد.
درهمین حال، عبدالهادی ژمن کارشناس محیط زیست می‌گوید: ۸۰ درصد آلودگی هوای کابل ناشی از مصرف مواد جامد به خصوص زغال‌سنگ است.
وی افزود: هر چند اداره محیط زیست، برای جلوگیری از مصرف زغالسنگ تا کنون تلاش کرده، اما به دلیل اینکه درقانون نیامده و از یکسو سیستم بازار آزاد مانع اقدام سخت گیرانه می باشد دولت نمی تواند بدیل مناسب ارائه کند که متاسفانه این تلاش ها تا هنوز بجای نرسیده است.
ژمن از اقدام وزارت داخله مبنی برتوقف خرید و فروش زغال سنگ اظهار بی خبری کرده اظهار داشت: اگر مصرف زغال‌سنگ در شهر کابل متوقف شود ۸۰ درصد آلودگی هوا کاهش پیدا می کند.
کارشناس محیط زیست خاطر نشان ساخت: آلودگی هوای کابل تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از ناحیه کثافات و موترهای دود زا و… است و ۷۰ تا ۸۰ درصد مطلق آن به اثر مصرف زغال‌سنگ می باشد.
شهرکابل درحالی از آلوده‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌ورد که اداره‌یی به‌نام محیط زیست عملاً در این زمینه فعالیت دارد و همه ساله هزینه های سنگینی به مصرف می رسد، اما مسوولین آن همواره می‌گویند که درحال حاضر جز آگاهی دهی عامه و برخی از اقدامات ابتدایی کاری نمی‌توانند انجام دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.