ریاست حکومت وحدت ملی: با واشنگتن در مذاکرات صلح موقف مشترک داریم

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۴ قوس ۱۳۹۸

ریاست حکومت وحدت ملی، می‌گوید که موقف کابل – واشنگتن در رابطه به روند صلح واحد و مشترک است.
مسوولان در دفتر سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی با اشاره به متوقف شدن روند مذاکرات طالبان و امریکا در قطر می‌گویند که طالبان در جریان مذاکرات بی‌پروایی کرده‌اند و دلیل توقف هم همین بر پروایی و انفجار در بیمارستان در پروان بوده است.
mandegarاین در حالی است که برخی از سناتوران، روند مذاکرات در دوحه بدون حضور نمایندۀ از دولت افغانستان مشکل گشا نمی‌خوانند و حکومت منفعل می‌دانند.
چهارشنبۀ هفتۀ گذشته یک موتر مملو از مواد انفجاری در بیمارستانی در نزدیک پادگاه هوایی نظامیان امریکایی واقع در بگرام، انفجار کرد و دو تن کشته و ۷۰ تن دیگر زخمی شدند.
زلمی خلیل‌زاد، مسوول گروه مذاکره کنندۀ طالبان در قطر پس از آن در حساب تویترش نگاشت که به دلیل بی‌پروایی طالبان روند مذاکرات تا مدت کوتاه متوقف می‌شود.
آقای خلیل‌زاد، انفجار در روند نزدیک فرودگاه نظامی امریکایی‌ها دربگرام را بی‌پروایی طالبان خوانده است.
دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا به عنوان دو شریک در رابطه به روند صلح موقف مشترک دارند.
آقای مینه‌پال، می‌گوید که در این دور از گفت‌وگوها با طالبان روی کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس و همچنان آغاز گفت‌وگوهای داخلی ( بین‌الافغانی) تمرکز شده است و آتش‌بس در اولویت برنامه‌های گروه مذاکره کنندۀ ایالات متحدۀ امریکا با طالبان قرار دارد.
به گفتۀ معاون سخنگوی رییس حکومت وحدت ملی، متوقف شدن مذاکرات در قطر به دلیل انفجار موتر بم در نزدیک پایگاه امریکایی‌ها در فرودگاه نظامی بگرام بود تا طالبان به کاهش خشونت‌ها با فرماندهان‌شان مشورت کنند و صف واحد را تشکیل دهند.
آقای مینه‌پال، روند جدید مذاکرات دوحه را متفاوت‌ از گذشته می‌داند و می‌افزاید که در این دور از مذاکرات موقف واشنگتن- کابل در رابطه به صلح با طالبان مشترک است و این دیده واحد می‌تواند نتیجۀ بخش باشد.
در همین حال، سناتوران در نشست عمومی روز یکشنبه (۲۴ قوس) امریکا متهم به شکست می‌کنند و می‌گوید که این کشور تلاش دارد تا شکست خود را به بهانه پنهان کند.
اعضای مجلس سنا می‌گویند که صلح یک‌جانبه امریکا با طالبان بدون حضور نمایندۀ حکومت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح، «جوی خون» را در کشور جاری خواهند ساخت.
کامل‌بیگ حسینی، سناتور انتصابی ولایت بدخشان نیز اظهار داشت: گفت‌وگوهای صلح در قطر هیچ ربطی به مردم افغانستان ندارد و کمکی در راستای کاهش جنگ در کشور نیز نمی‌کند.
به گفتۀ او، زمانی این گفت‌وگوها به ما مربوط می‌شد که نمایندۀ حکومت افغانستان در نشست‌های قطر حضور می‌داشت و خواست‌های معقول و مشروع ما را در این نشست‌ها تمثیل می‌کرد.
رحمت الله اچکزی، سناتور ولایت قندهار نیز عنوان کرد: هرچند مردم از آغاز دوباره گفت‌وگو میان طالبان و امریکا استقبال می‌کنند؛ اما اظهارات مقام‌های طالبان در مورد جنگ آنان با دولت افغانستان بعد از برقراری صلح با امریکا نگران کننده می‌باشد.
اچکزی در ادامه صحبت‌های خود امریکایی‌ها را در جنگ افغانستان ناکام خواند و گفت: امریکایی‌ها برای ما داعش، حملات انتحاری، ماین‌گذاری و ده‌ها جنایت‌دیگر را تحفه دادند، امنیت نسبی کشور را از بین بردند و اکنون می‌خواهند شکست‌خود را پُشت برنامه صلح پنهان کنند.
محمد حنیف حنفی، سناتور ولایت ارزگان نیز ابراز داشت: صلح حاصل از گفت‌وگوی طالبان و امریکا، صلح واقعی نیست و خطرناک‌تر از جنگ طالبان با ما می‌باشد.
این درحالی است که پیش از این شورای امنیت کشور، از ایجاد دو سته‌گی در میان طالبان خبر داده است.
شورای امنیت گفته است میان فرمانده‌هان جنگی و گروه سیاسی این جریان دو دسته‌گی ایجاد شده است و این نگرانی وجود دارد که فرمانده‌هان خط نبرد، پس از صلح سلاح خود را به زمین نگذارند. اما این سخنان از طرف گروه طالبان رد شده است.
این در حالی است که یک خبرنگار در حساب تویترش نگاشته است که «یکی از موضوعات بحث در نشست دوحه ناامیدی از حکومت افغانستان بوده است.
آویک سین، خبرنگار که با موضوعات خبری را در کشورهای منطقه‌یی دنبال می‌کند، ادامه داده است که این تلاش برای بی‌اعتبار سازی حکومت افغانستان در حالی است که روند مذاکرات میان طالبان و امریکا جریان دارد.
صدیق صدیقی، سخنگوی غنی، به شدت این موضوع مورد نکوهش قرار داده است و گفته که برای درک از وضعیت افغانستان بررسی موسسه «ایشیا فوندیشن» را باید مطالعه کنند.
شمار سربازان امریکایی در افغانستان بین ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر می‌رسد. روند مذاکرات طالبان و امریکا سه ماه پیش به دلیل حملۀ طالبان به کابل که توسط دونالد ترامپ متوقف شد، اما حدود ۱۰ روز پیش دوباره آغاز شده و این دومین توقف رسمی در روند مذاکرات امریکا – طالبان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.