سناتوران: آتش‌بس باید عمومی باشد

- ۰۱ جدی ۱۳۹۸

هیاتی از مجلس سنا که به تازه‌گی با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا در روند صلح افغانستان دیدار کرده می‌گوید، طالبان به خلیل‌زاد گفته که حاضر نیستند با دولت افغانستان آتش‌بس کنند.
هیات مجلس سنا که چهار روز پیش با زلمی خلیل‌زاد در مورد روند صلح افغانستان در کابل دیدار کرده به نقل از آقای خلیل‌زاد می‌گویند که طالبان بر آتش‌بس با امریکایی‌ها و ادامه جنگ با نیروهای امنیتی افغانستان تاکید دارند.
mandegarمحمد علم ایزدیار معاون اول مجلس در نشست دیروز این مجلس گفت: «در دیدار با خلیل‌زاد تمام مسایلی را که سناتوران پیش از این در مورد تامین صلح پایدار مطرح می‌کردند، در میان گذاشتیم و گفتیم که اگر آتش‌بس می‌شود باید عمومی باشد؛ زیرا آتش‌بس میان امریکا و طالبان بر نیروهای امنیتی و مردم افغانستان سنگین تمام می‌شود.»
او تاکید کرد، متاسفانه آقای خلیل‌زاد گفت، طالبان بسیار اسرار دارند که با امریکا آتش‌بس می‌کنند ولی با حکومت افغانستان نه؛ این مساله بیانگر آن‌ست که طالبان خلاف آنچه ادعا دارند، علیه نیروهای امریکایی نه بلکه علیه نیروهای امنیتی افغانستان و مردم افغانستان جهاد می‌کنند.
معاون اول مجلس سنا تاکید کرد که آقای خلیل‌زاد به آنان (هیات مجلس سنا) اطمینان داده‌است؛ تا زمانی‌که طالبان به آتش‌بس عمومی، کاهش خشونت‌ها و نشست بین الافغانی حاضر نشوند، توافقنامه صلح امریکا را با این گروه امضا نخواهد کرد.
به گفتۀ او، خلیل‌زاد گفته هم‌اکنون اعضای دفتر قطر طالبان برای مشوره با رهبران شان مهلت خواسته و جهت رایزنی به پاکستان رفته‌اند.
ایزدیار همچنین گفت، از خلیل‌زاد پرسیده که از یک‌جانب امریکا با دولت افغانستان موافقت‌نامۀ امنیتی امضا کرده و از جانب دیگر او با طالبان توافق‌نامۀ صلح امضا می‌کند؛ آیا این دو مساله باهم در تضاد قرار ندارند؟ اما خلیل‌زاد گفته که توافق صلح امریکا و طالبان با پیمان امنیتی امریکا با دولت افغانستان در تصادم قرار نمی‌گیرد.
عبدالله قرلق منشی مجلس سنا هم گفت: «آنچه خلیل‌زاد در مورد موقف طالبان در خصوص آتش‌بس گفت برای ما قابل تاسف و تعجب بود؛ طالبان آماده‌اند با امریکا آتش‌بس کنند؛ اما با دولت افغانستان نه؛ خلیل‌زاد گفت من به طالبان گفتم چطور شما با نیروهایی که اشغالگر می‌خوانید آتش‌بس می‌کنید؛ اما با نیروهای افغان که همه مسلمان‌اند آماده آتش‌بس نیستید، پس جنگ شما با افغان‌ها است.»
قرلق با اشاره به این‌که هم اکنون طالبان با نیروهای امنیتی افغانستان و مردم افغانستان درگیر جنگ هستند، افزود که این چه منطقی است که طالبان به عنوان داعیه دار جهاد و دفاع از اسلام در روند صلح با امریکا گرفته‌اند و از سفر آنان به پاکستان معلوم است که گب چیست؟ آنان باید هرچه زودتر دست از کشتار اطفال، زنان و جوانان مسلمان افغان، بردارند.
به گفتۀ او، رهبران طالبان به‌خاطری جنگ را در افغانستان توقف نمی‌دهند که نگران‌اند مبادا کمک‌های پولی که از قطر، پاکستان و برخی کشورهای دیگر می‌گیرند را از دست بدهند و فکر می‌کنند، دیگر هیچ بهانه‌ای برای ادامه دریافت این کمک‌ها ندارند.
گفتنی است که برخی مقام‌های پیشین طالبان گفته که به احتمال زیاد طالبان با تامین آتش‌بس عمومی ۱۰ روزه در افغانستان هفته آینده توافق خواهند کرد.

پرداخت هزینه حقیقت ندارد
گروه طالبان در واکنش به تصمیم کنگرۀ امریکا برای اختصاص پول به گفت‌وگوهای صلح امریکا با طالبان اعلام کرد که امریکا فقط هزینه‌های تیم مذاکره کننده خود را می‌پردازد و به تیم مذاکره طالبان هزینه‌یی نپرداخته است.
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیروز در پیامی در توییترش نوشت: امریکا در روند مذاکرات خود با طالبان فقط هزینه‌های تیم مذاکره کننده خود را پرداخته است و گزارش‌ها دربارۀ اینکه این کشور هزینه‌های تیم مذاکره کننده طالبان را نیز پرداخته است، حقیقت ندارد.
براساس گزارش‌ها، کنگره امریکا به وزارت دفاع این کشور اجازه داده تا سقف پانزده میلیون دالر را برای تهیه تدارکات مذاکرات صلح با طالبان هزینه کند.
براساس این طرح، پنتاگون ۱۵ میلیون دالر را صرف تامین هزینۀ گفت‌وگوهای صلح به شمول امنیت، حمل و نقل، اقامت‌گاه ، غذا، لوازم، ارتباطات و سایر خدمات دیگر در نظر خواهد گرفت.
زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا در امور افغانستان دو هفته پیش دور تازه‌یی از مذاکرات خود را با طالبان در دوحه آغاز کرد .

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.