کمیسیـون شـکایت‌هـای انتخـاباتی در اوج بـی‌اعتـمادی نامـزدان شـکایت ثبت می‌کنـد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۳ جدی ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌‌گویند که تنها تیم ثبات و همگرایی به این کمیسیون مراجعه و شکایت درج کرده‌است.
قاسم الیاسی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در گفت‌گو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «امروز سه شنبه{دیروز} که روز دوم ثبت شکایات است، تنها تیم داکتر عبدالله عبدالله بیش از چهار هزار و پنج صد شکایت به کمیسیون شکایات درج کرده‌است».
mandegarاو تاکید کرد که بیشترین شکایت از سوی تیم ثبات و همگرایی به ثبت رسیده‌است؛ اما تیم‌های دیگر تاکنون هیچ شکایتی درج نکرده‌اند.
این درحالی ا‌ست که شورای نامزدان دیروز سه شنبه در یک نشست خبری، به دلیل آن‌چه بی‌اعتماد نسبت به کارکرد‌های کمیسیون‌های انتخاباتی عنوان می‌کنند، شکایتی به این کمیسیون درج نخواهند کرد.
محمد شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در نشستی دیروز از نشانی شورای نامزدان برگزار شده بود، گفت: «کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی نزد ما مشروعیت ندارد به این خاطر ما هیچ شکایتی در کمیسیون شکایات ثبت نمی‌کنیم».
اعضای شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌یی مشترک تاکید کردند: «کمیسیون انتخابات در گذشته مرجع اعتماد ما نبود و پس از این نیز به آنان اطمینان نداریم».
در این اعلامیۀ شورای نامزدان تاکید شده که ارقام ارایه شده تحت نام نتایج ابتدایی را به هیچ صورت نمی‌پذیریم و آن را برای سلامت افغانستان خطرناک تلقی می‌کنیم.
بااین حال، گلبدین حکمتار نیز با انتقاد از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات گفته است که اگر به قضایاى و شکایات انتخاباتی درست رسیده‌گى نشود، احتمال دارد که افغانستان به سرنوشت عراق و لبنان دچار شود.
اما آقای الیاسی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در گفت‌وگویش با روزنامۀ ماندگار اطمینان می‌دهد که به شکایات نامزدان به طور دقیق و بی‌طرفانه رسیده‌گی خواهد شد.
او می‌گوید: پس از پایان ثبت شکایات کمیشنران ولایت ۱۵ روز فرصت دارند تا به شکایات ولایتی رسیده‌گی نمایند. اما اگر قناعت شاکی‌ها فراهم نشد، سه روز فرصت دارند تا استیناف خواهی کنند و تا ۱۵ روز دیگر کمیسیون مرکزی به آن رسیده‌گی خواهد کرد.
به گفتۀ این کمیشنر کمیسیون شکایات، این کمیسیون حداکثر تا ۵۰ روز فرصت دارد تا به شکایت رسیده‌گی کند.
در عین حال، اعضای مجلس سنا از کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌خواهند به شکایات مستند نامزدان و دسته‌های انتخاباتی مطابق قانون و لوایح موجود رسیدگی کند.
اعضای مجلس سنا دیروز در نشست عمومی خود از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری استقبال کرده، آن را یک گام مثبت در عرصۀ تطبیق قانون دانستند.
فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا در این مورد گفت: «ارقام ابتدایی را که کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلان نموده، نشان می‌دهد که یک دسته انتخاباتی پنجاه به علاوه یک و سایر تیم‌ها در رده‌های پایینی قرار گرفته اند. ایجاب می‌نماید که کمیسیون شکایات انتخاباتی در وقت معین به شکایات واصله رسیدگی نماید تا حکومت آینده مطابق قانون آغاز به کار نماید.»
پیش از این نماینده‌گان مجلس نیز از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته بودند تا رای ناپاک را از پاک جدا کرده و نتایج واقعی را به مردم ارایه نمایند.
پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری در یکشنبه، ۱ جدی که محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی و داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی به ترتیب بیشترین آرا را به دست آوردند، واکنش‌های سایر نامزدان را به همراه داشت و نهادهای ناظر و آگاهان سیاسی باور ندارند که کمیسیون شکایات بتواند به شکایت بی‌طرفانه رسیده‌گی کند.
ناظران انتخاباتی و تحلیل‌گران سیاسی زیاد خوش‌بین نیستند که کمیسیون شکایات انتخاباتی بتواند ۳۰۰ هزار رأی را که غیرقانونی خوانده می‌شود، از سیستم خارج کند.
آنان می‌گویند: کمیسیون شکایات نیز مانند کمیسیون انتخابات زیر فشار سیاسی ارگ دوام نیاورده و به فرمایش ارگ قدم خواهند برداشت و در نتیجه کاری خواهند کرد که یک دستۀ انتخاباتی خاص خواهان آن است.
این درحالی ا‌ست که مولانامحمد عبدالله، یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات روز دوشنبه هفته روان در نامۀ به کمیسیون شکایات انتخاباتی نگاشته است که نتایج ابتدایی انتخابات دارای «خلاها، نقایص و تخلفات قانونی» است.
به گفتۀ او، این نقایص و تخلفات شامل گنجاندن آمار صدها برگۀ غیرقانونی، گنجاندن آمار خارج از زمان، گنجاندن آمار محلاتی که باید بازشماری می‌شد، اما بازشماری نشد و گنجاندن برگه‌هایی که صندوق‌های‌شان «مفقود» است؛ در جمع آرای پاک و قانونی شمارش شده است.
آقای عبدالله گفته است که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در جایگاه دادگاه نظام انتخاباتی قرار دارد و او از این کمیسیون می‌خواهد تا با حفظ بی‌طرفی و رعایت قانون، لوایح و طرزالعمل‌ها آرای پاک را از ناپاک جدا کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.