باشنده‌گان کابل: کابـل با کارهـای نمـایشی امـن نمی‌شـود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۰ جدی ۱۳۹۸

مسوولان در وزارت داخله می‌گویند که برای بهتر شدن وضعیت امنیتی شهر کابل عملیات مبارزه با جرایم جنایی، گشت‌زنی‌های شبانه را آغاز کرده اند.
همزمان بااین، مسوولان فرماندهی پولیس کابل می‌گویند که از آغاز این عملیات تا کنونی ۳۷ مجرم به صورت بالفعل بازداشت شده‌اند و در عملیات جداگانه ۲۵ گروه تبه‌کار سارق از بین رفته‌اند.
mandegarاین در حالی است که مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله، شب جمعه، ۲۰ جدی برای بررسی وضعیت امنیتی شهر کابل به برخی از ساحات کابل رفته است.
در تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله را هنگام شب در جاده‌های کابل نشان می‌دهد که در پشت فرمان موتر نوع رنجر پولیس است.
مسوولان وزارت داخله گفته‌اند، عملیات گشت‌زنی برای مبارزه با جرایم جنایی آغاز کرده‌اند.
باشنده‌گان کابل، اما این رویکرد و گشت‌زنی سرپرست وزارت داخله را نمایشی می‌دانند. به گفتۀ آنان، این کار نمی‌تواند به تأمین امنیت شهروندان کمک کند.
در همین حال، فرماندهی پولیس کابل می‌گوید که از آغاز عملیات مبارزه با جرایم تا اکنون نزیک به ۲۵ گروهی که جرایم را جنایی را سازمان‌دهی می‌کرد، از بین رفته است و اکنون کابل عاری از گروه‌های تبه‌کاری جرمی است.
فردوس فرامرز، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به عملیات مبارزه با جرایم جنایی در کابل می‌گوید: از آغاز تا اکنون ۲۵ گروه تبه‌کاری جرمی از بین رفته و ۳۷ مجرم بالفعل بازداشت شده‌اند.
او گفت که ۲۱ عراده موترسیکل بدون اسناد از نزد افراد جمع‌آوری شده است و همچنان صدها تن از افراد ولگرد جمع‌آوری پس از سپری کردن توصیه‌های حقوقی و اخلاقی دوباره رها شده‌اند.
آقای فرامرز گفت که عملیات مبارزه با جرایم جنایی در تمام ساحات شهر کابل بدون در نظر داشت هیچ ملاحظه‌یی انجام می‌شود.
همچنان فرماندهی امنیه کابل گفته است که منسوبان مبارزه با جرایم جنایی وزارت داخله در یک عملیات ویژه ۹۷ میل سلاح مختلف نوع را کشف و ضبط کرده‌اند.
سخنگوی فرماندهی امنیه کابل افزوده که سلاح‌های ضبط شده مربوط به یک کمپنی خصوصی امنیتی می‌باشد که به شکل غیرقانونی توسط این کمپنی نگه‌داری می‌گردید.
از سویی هم، شماری از شهروندان با انتشار تصاویر سرپرست وزارت داخله کشور در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد می‌گویند که این اکت و اداها نمی‌تواند سبب تأمین امنیت شود.
شهروندان باور دارد که تأمین امنیت شهر کابل نیاز به یک راهبرد منظم و عملی دارد که نهادهای امنیتی به‌ویژه وزارت داخله و فرماندهی امنیه کابل فاقد چنین برنامه‌یی هستند.
صابر فهیم، یکی شهروندان کابل با انتقاد از گشت‌‌زنی سرپرست وزارت دخله هنگام شب گفته است که مردم افغانستان به‌ویژه شهریان کابل را این اکت و اداهای به اصطلاح بچۀ فیلمی حکومت خراب کرده است.
آقای فهیم افزوده که امشب{جمعه شب} نیروهای پولیس، قطعات خاص و نمی‌دانم امنیت و چند ارگان دیگر با صدها رنجر بالای دزدان و رهزنان شهر یورش بردند تا احساسات جریحه‌دار شدۀ شهریان کابل را که از موجودیت دزدان و قاتلان شهر به ستوه آمده بودند فرو نشاند.
او نوشته که اگر ارادۀ برای رفع این معضله دارید، این عملیات یک‌شبه دردی را دوا نمی‌کند، برنامۀ منظم دوام‌دار نیاز است، در غیر آن خود را بی‌جهت زحمت ندهید و مردم را با راه‌بندان بی‌معنای‌تان اذیت نکنید.
همچنان، باقر حسینی استاد دانشگاه با انتقاد از مسوولان امنیتی شهر کابل گفته است که طبق آخرین «متحدالامال» «قلندران شهر»، هرکس که دزدی شده، باید در سیستم «مال‌ات مال من» انگشت‌نگاری کنند تا در دفعات بعد اگر دزدی شدند، کشته نشوند.
اسدالله سروری، یکی دیگر شهروندان کابل با طنز گفته است که ناخن‌گیر خود را خانه مانده و نماز جمعه می‌روم حوزه خبر باشی که چیزی ندارم!
داود قاسانی، گشت‌زنی وزیر داخله را هنگام شب نمایشی خوانده و گفته است که به‌نام گشت زنی در جاده‌های کابل مصروف عکس‌های فیسبوکی اند، این است عوام فریبی!
این در حالی است که کابل با چالش‌های ناامنی و سرقت‌های مسلحانه از طرف برخی افراد و گروه‌های برای شهروندان بیمناک شده است.
در تازه‌ترین اتفاق یکی از دانشجویان دانشگاه امریکایی – افغانستان در غرب کابل توسط دزدان مسلح به ضرب چاقو کشته شد و موبایل و کمپیوتر لپ‌تاپش را ربودند، پیش از این وحیده مژده یک آگاه سیاسی نیز توسط افراد مسلح غیرمسوول کشته شده است. شهروندان با اشتراک‌گزاری «هشتک کابل امن‌نیست»، از نهادهای امنیتی خواستار رسیده‌گی به امنیت شهروندان شدند.
وزارت داخلۀ کشور همچنان از گرفتار چندین سارق مسلح در جریان چند روز گذشته خبر داده است. وزارت داخله گفته است که برای جلوگیری از سرقت‌ها مسلحانه گزمه‌های سیار پولیس را ایجاد کرده است. به رغم منسوبان حوزه‌های امنیتی، نزدیک به یک هزار منسوبین پولیس داخل قرارگاه وزارت را با ٣٠٠ عراده وسایط نقلیه جهت مبارزه با جرایم جنایی در شهر کابل توظیف کرده است.
از سویی هم، ریاست عمومی امنیت ملی از بازداشت ده‌ها نفر به اتهام فعالیت‌های تروریستی، سرقت‌های مسلحانه، آدم‌ربایی و قاچاق مواد مخدر در شهر کابل خبر داد.
ریاست عمومی امنیت ملی گفته است که این افراد در یک ماه اخیر در مربوطات حوزه‌های ۲۲ گانه شهر کابل در یک رشته عملیات‌های هدفمند بازداشت شده‌اند.
این در حالی است که شهر کابل با نزدیک به ۲۲ حوزه امنیتی، فرماندهی پولیس کابل، گانیزیون کابل، فرقه ۱۱۱ ارتش و ده‌ها نهاد دیگر امنیتی، بدترین وضعیت امنیتی دارا است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.