چگـونه روزنامه‌نگار شویم؟

گزارشگر:هارون مجیدی - ۲۴ جدی ۱۳۹۸

mandegarاین کتاب به قلم احمد توکلی نوشته و در ۱۱۲ برگ منتشر شده است. کتابی که برای هر ردۀ سنی این حرفه عالمی از گپ و آموختنی دارد؛ چه برای آنانی که در این راه سر سفید کرده و چه آنانی که می‌خواهند در ترم بهاری آزمون ورودی به این رشته بدهند و یا هم کسانی که چند ماهی است مشغول روزنامه‌نگاری شده‌اند، درس‌های فراوانی دارد.
احمد توکلی با زبانی ساده و با بهره‌گیری از تجربیات روزنامه‌نگاران خوش‌نام زبان فارسی این کتاب را نوشته و علاوه بر بحث‌های تئوریک، خاطرات و تجربیات آموختنی آنان را نیز ضمیمه ساخته است. در پایان هر بحث، بخشی با کلیشه‌ی «از استاد بپرس» آمده و در آن یونس شُکرخواه، حسن نمک‌دوست، مهدی فرقانی، علی اکبر قاضی‌زاده، مجید رضائیان و فریدون صدیقی داشته‌های خود را با خواننده تقسیم کرده‌اند.
توکلی در شروع مقدمۀ چگونه روزنامه‌نگار شویم؟، نوشته است: روزنامه‌نگاری، حرفه‌یی فاخر است، چرا که پاسدار ارزش‌هایی است که بر نقش شهروندان در مشارکت سیاسی و اجتماعی تاکید می‌کند. این حرفه در تحولات و پیشرفت‌های اجتماعی نقش مهمی دارد و در میان رشته‌های علوم ارتباطات اجتماعی، در کاکُل آن می‌درخشد. ماهیت این حرفه به دلیل شرایط بی‌بدیلی که در فرایند شهروندسازی دارد، اجباراً کارکنان خود، یعنی روزنامه‌نگاران را نیز ارتقا می‌بخشد، شاید هم این روزنامه‌نگاران اند که با رویکرد مسوولانۀ خود و بازنمایی آرمان‌های‌شان و با آگاهی‌بخشی به شهروندان این حرفه به یک حرفۀ فاخر مبدل کرده‌اند.
به باور آقای توکلی، روزنامه‌نگاری پیش از آنکه یک شغل باشد، یک تعهد است. تعهد یک انسان مسوول که می‌خواهد خودش و جامعه را رو به جلو هدایت کند. به دنبال آن است که شرایط زنده‌گی مردم را بهبود بخشد. به پسرفت‌ها و پیشرفت‌ها توجه دارد، ناعدالتی و ظلم را بر نمی‌تابد، ناامنی، فقر و بی‌سوادی جامعه او را آزار می‌دهد. مقاوم و تلاش‌گر است و خودش را وکیل مردم می‌داند.
این کتاب چهار بخش دارد که شامل: به دنیای روزنامه‌نگاران خوش آمدید، پای‌بندی به اصول حرفه‌یی، محیط دانشگاه و در آغاز راه، می‌باشد.
در کنار این، کتابِ چگونه روزنامه‌نگار شویم؟ کمک‌گر دوستانی نیز است که حرفه‌های دیگر دارند و اما مایل اند تا تجربیات و باورهای خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستان شان تقسیم کنند، اما نمی‌دانند که چگونه آغاز کنند تا ایده‌های‌شان خوانده شود و یا به عبارتی، باورها و عواطف خود را با دیگران از راه نوشتن درست رسانده باشند.
در نهایت، این کتاب کهنه‌کاران این حرفه را -به‌ویژه در افغانستان- رهنمایی می‌کند که چگونه از «روزنامه‌نگاری کلیشه‌یی» به «روزنامه‌نگاری خلاقانه» گذار کنند و کسانی که این حرفه را تازه انتخاب کرده‌اند، چگونه سیر پیشرفت خود را بپیمایند.
احمد توکلی که زادۀ ۱۳۳۶ در طبس است، دکترای مدیریت رسانه دارد و پیش از این خبر نویسی پیشرفته به زبان ساده، گزارش نویسی در مطبوعات، ویراستاری و مدیریت اخبار، مصاحبۀ حرفه‌یی، مثلث طلایی نوشتن، شیوۀ نگارش در رسانه‌ها، واژه‌های کلیدی در روزنامه‌نگاری و گزارشی نویسی داستانی-روایی نوشته است. تمامی این کتاب‌ها چندین نوبت زیر ماشین چاپ رفته‌اند.
چگونه روزنامه‌نگار شویم؟ را انتشارات ثانیه در بهار ۱۳۹۵ منتشر کرده است و در کتاب فروشی‌های شهر کابل نیز قابل دسترس است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.