رابطه بین ترتیب، تولد و شخصیت

- ۲۸ دلو ۱۳۹۱

بخش دوم و پایانی
فرزندان وسط
این دسته از افراد بیشتر به هم‌سالان خود می‌پیوندند و به راحتی می‌توانند از خانواده جدا شوند در نتیجه آن‌ها می‌آموزند که چه‌گونه با منابع حمایتی دیگر ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین به داشتن مهارت‌های مردمی بسیار عالی گرایش دارند. فرزندان وسط اغلب نقش میانجی و مصلح را بر عهده می‌گیرند. بعضی از فرزندان وسط مشهور عبارت‌اند از: بیل گیتس، جی.اف.کی، پرنسس دایانا.
فرزندان آخر
ته‌تغاری‌ها [=پس‌کُرکی‌ها] بیش از همه می‌توانند خلاق و جذاب باشند. از آن‌جا که آن‌ها اغلب به عنوان توسری‌خور [=لگدخور] شناخته می‌شوند، به مبارزه در جنبش‌های برابری‌طلبانه گرایش دارند (فرزندان آخر اولین پشتیبانان اصلاحات پروتستان و نهضت روشن‌گری بودند). آن‌ها در روزنامه‌نگاری، تبلیغات، فروش و هنرها موفق هستند. بعضی از ته‌تغاری‌های مشهور عبارت‌اند از: کامرون دایاز، جیم کری، رویز ادانل، ادی مورفی و بیلی کریستال.
تک‌فرزندان
تک‌فرزندها خصوصیاتی شبیه فرزندان اول دارند و مداوماً زیر بار انتظارات سنگین والدین هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که فرزندان اول اعتماد به نفس بیشتری دارند، خوش‌بیان هستند و احتمالاً بیش از فرزندان دیگر از تخیل خود استفاده می‌کنند. گرچه آن‌ها پرتوقع نیز هستند، از انتقاد متنفرند، و ممکن است غیرقابل انعطاف و کمال‌گرا باشند. بعضی افراد مشهور که تک‌فرزند بوده‌اند عبارت‌اند از: فرانکلین دلانو روزولت، آلن گرینسپن، تایگر وود، ملکه جوان تنیس ماریا شاراپووا و لئوناردو داوینچی.
دوقلوها [=دوگانه‌گی‌ها]
از آن‌جا که دوقلوها وضعیت برابری دارند و برخورد مشابهی با آن‌ها می‌شود، در اغلب موارد به هم شباهت دارند.
داکتر فرانک سولووی، رفتارشناس و استاد در موسسه شخصیت و تحقیقات اجتماعی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا و نویسنده کتاب «تولد برای شورش: ترتیب تولد، پویایی‌های خانواده و زنده‌گی‌های خلاق» می‌گوید: فرزندان اول از نظر شخصیتی بیشتر از آن‌که شبیه خواهر و برادرهای خود باشند، شبیه فرزندان اول در خانواده‌های دیگر هستند و فرزندان آخر بیشتر از آن‌که شبیه خواهر و برادرهای بزرگ‌تر خود باشند، شبیه فرزندان آخر در دیگر خانواده‌ها هستند.
به نظر وی، علت این امر آن است که خانواده با دیدگاه‌های متفاوتی به افرادی که در جایگاه‌های مختلف قرار دارند، نگاه می‌کند.
کانلی با این نظر موافق است، اما تأکید می‌کند که این‌ها تنها گرایش‌های عمومی هستند و کلیت تیوری ترتیب تولد می‌تواند بر حسب شخصیت کودک، فاصله سنی بین خواهر و برادرها، شرایط خانواده و تجارب هر کودک در طی سال‌های شکل‌گیری او مورد بررسی قرار گیرد.

گرفته شده از: parandcc.blogfa.com

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.