چهـرۀ فرامـوش‌شـدۀ خیـرخـانه

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۴ دلو ۱۳۹۸

نخستین نمایشگاه خیابانی کتاب در خیرخانه با استقبال بی‌پیشینه‌یی مواجه شد. این استقبال و حضور گرم خیرخانه‌نشینان در نمایشگاه کتاب سبب شد تا شماری چهرۀ دیگر این بخش شهر را ببینند. در سال‌های پسین، بیشتر تبلیغ و تلاش شد تا خیرخانه به عنوان ناامن‌ترین و کم‌فرهنگ‌ترین بخش کابل معرفی شود.
mandegarهمیشه از شنیدن این‌که خیرخانه جای امن نیست و فضا برای کارهای فرهنگی در آن وجود ندارد، خسته می‌شدم. من که در این بخش از شهر کابل به دنیا آمده و نزدیک به سه دهه در خیرخانه زنده‌گی می‌کنم، مشکلاتی را در این بخش گواه بوده‌ام که در بخش‌های دیگر این شهر نیز وجود داشته است؛ در حیرت می‌شدم/می‌شوم که چرا شماری فقط یک پهلوی وضع خیرخانه را در نظر دارند و می‌پندارند که این بخش، آسایشگاه و پرورشگاه افراد مسلح غیرمسوول و مجرمان جنایی است و گویا گشت‌وگذار در خیابان‌های خیرخانه با هراس همراه است و خیرخانه تنها انسان‌های مجرم و پرخاشگر به دنیا می‌آورد. نکتۀ جالبش این‌که بیشتر کسانی از این وضع شکایت دارند که حتا نمی‌دانند خیرخانه در کدام سمت کابل واقع شده و تنها نام آن را شنیده‌اند.
هیچگاه رُخ دیگر این بخش شهر که حکایه‌گر تلاش و پیکار برای نوجویی، دانش‌اندوزی و تولید فرهنگی است، معرفی نشد؛ در حالی که خیرخانه چند موسسۀ تحصیلات عالی و نیمه‌عالی خصوصی دارد. چند بهترین مکتب این شهر در خیرخانه است و جسته و گریخته، کارهای فرهنگی هم در آن ادامه داشته است. یک‌شمار از بهترین فرهنگیان کشور در خیرخانه زنده‌گی کرده‌اند. آمارها، عکس و نام‌هایی که فرماندهی پولیس کابل همه‌روزه از مجرمان منتشر می‌کند، نشان‌ می‌دهد که ناامنی و جرم‌های جنایی در سراسر شهر وجود دارد و جنایت‌کاران قوم، خانه و ساحۀ مشخصی ندارند.
این یادداشت را می‌نویسم تا بگویم که خیرخانه در کنار داشتن نهادهای خوب تحصیلات عالی، پایگاه یکی از نشست‌های خوب و مداوم فرهنگی-ادبی بوده که چندین‌سال است پیوسته ادامه دارد. «جمعیت فکر» که در خیرخانه متولد شد و چندین سال است و علاوه بر صدها نشست‌، سخنرانی و پرسش و پاسخ در حوزۀ فکری، بیش از ده عنوان کتاب منتشر کرده است، کاری که در جمع فعالیت‌های فرهنگی نهادهای فعال و با امکانات در بخش‌های دیگر کابل بی‌پیشینه است.
در کنار آن، چند فروشگاه خوب برای کتاب در خیرخانه فعال است که کتاب‌های ناب و با قیمت ارزان نسبت به همه کتاب‌فروشی‌های شهر کابل دارد. «کتاب زریاب» یکی از این مراکز است که چند سالی‌ست در خیرخانه آغاز به فعالیت کرده و امروزه یکی از کتاب‌فروشی‌های خوش‌نام شهر کابل است. کتاب زریاب در کنار عرضۀ کتاب در بخش‌های گوناگون، کتاب‌های با قیمت ارزان هم دارد. کتاب‌فروشی «امین» نیز در همین شمار است.
در کنار این‌ها، «انجمن ادبی خیرخانه» به یکی از نهادهای فعال شهر کابل چهره عوض کرده و پیوسته و هر جمعه نشست‌های این انجمن برگزار می‌شود. انجمنی که علاوه بر شعر، نشست‌هایی برای نقد و نظر پیرامون رمان، سینما و تاریخ نیز برگزار کرده و این روزها شماری از فعالان آن نخستین مجموعه کارهای خود را نیز منتشر کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.