یافته‌های پژواک: ۵۲ درصد خاک تحت کنترل طالبان و ۵۹ درصد مردم، تحت کنترل دولت

گزارشگر:سمیع الله "فرجاد" - ۲۵ دلو ۱۳۹۹

 

بنگاه خبری پژواک ظاهراً بر اساس سروی که انجام اداده، به این نتیجه دست‌یافته است که ۵۲ درصد خاک کشور، تحت کنترل طالبان بوده ولی بیش از ۵۹ درصد مردم در مناطق تحت کنترل دولت زنده‌گی می‌کنند.

این بنگاه خبررسانی، ادعا دارد که دولت و طالبان در فیصدی مناطق تحت کنترل شان مبالغه می‌کنند.

پژواک، مناطقى را تحت کنترل یک جانب می‌خواند که آن جانب ( دولت و طالبان) ضمن حضور نظامی، می‌تواند در آن مناطق، پلان و قوانین خود را تطبیق نماید.

بر اساس سروی پژواک، دولت در مناطق تحت کنترل طالبان، مراکز صحی و معارف را تمویل کرده و پروژه‌های انکشافی را تطبیق می‌نماید؛ اما طالبان امنیت مناطق تحت کنترلشان را تأمین می‌کنند، یافته‌های پژواک نشان می‌دهد که طالبان بعضی اوقات در مناطق تحت کنترل دولت نیز در بخش عدلی و قضایی «خدمت» می‌کنند و از برخی پروژه‌های دولتی نیز نظارت می‌کند.

بر اساس معلومات این گزارش، مراکز تمام ۳۴ ولایت کشور در کنترل دولت و از جمله ۳۸۸ ولسوالی، طالبان بر ۲۷ ولسوالی و دولت بر ۶۴ ولسوالی کاملاً کنترل دارند و ولسوالی‌های متباقی، در برخی مناطق‌شان، طالبان و در برخی مناطق آن، دولت کنترل دارد.

پژواک همچنان تاکید می‌کند که در نصف ولایات کشور، مراکزِ ۳۹ ولسوالی نیز تحت کنترل طالبان قرار دارد و تشکیلات اداری این ولسوالی‌ها به مرکز ولایت یا مناطق دیگر انتقال داده‌شده است؛ اما از جمله ولسوالی‌های ذکرشده، در برخی مناطق ۱۲ ولسوالی نیروهای دولتی نیز حضور دارند.

پژواک در این گزارش تاکید می‌کند که طالبان در مقایسه با دولت بر مناطق بیش‌تر کشور کنترل دارند؛ اما تعداد باشنده‌گان مناطق تحت کنترل دولت، به‌خاطری نبست به مناطق تحت کنترل طالبان بیش‌تر است که دولت بر شهرهای پر نفوس مثل کابل، بلخ، هرات، جلال آباد و کندهار کنترل دارد.

رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی و طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله، در مورد نتایج سروی پژواک، پاسخ مشخص ارایه نکرد؛ اما هر دو می‌گویند که اظهارات طالبان در این مورد بی‌اساس است.

پژواک در حالی این گزارش را به نشر می‌رساند که یافته‌های آن، نتیجۀ سروی از  ۱۲۶۶ تن بر اساس تماس تلیفونی و گزینش نمونه‌ای-تصادفی می‌باشد.

در همین حال، ادارۀ ملی احصائیه و معلومات، دوسال پیش در کنفرانس خبری گفته‌بود که هیچ‌نوع سروی که در تفاهم با این اداره صورت نگرفته؛ ولوکه از سوی یک نهاد معتبر دولتی هم باشد فاقد اعتبار بوده و نتایج حاصله از این سروی‌ها نیز از سوی این اداره مردود شمرده می‌شود.

در جاجای این گزارش تحقیقی، مواردی هم یافت می‌شود که خبرساز است. «نزدیک به سه درصد خاک کشور (۱۸ هزار کیلومترمربع) و ساکنین آن (سه درصد نفوس کشور که بالغ بر ۳۲ هزار تن می‌شود) تحت کنترلِ هیچ جانبی نمی‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.