قربانیان موسسه ماین پاکی در بغلان هزاره بودند یا نه؟

- ۲۱ جوزا ۱۴۰۰

در حالی که در پی کشته شدن ۱۰ تن از کارمندان موسسه ماین‌روبی هلوترست در ولایت بغلان، رییس اجرایی این موسسه در یک پیام ویدیویی گفته است که کشته گان همه هزاره بوده اند، اما یک مشاور ریاست جمهوری می گوید که کشته شده گان هزاره نبوده اند و برخی رسانه ها، به غلط مساله را اینگونه بازتاب داده اند.
شاه حسین مرتضوی سخنگوی پیشین رییس جمهور و مشاور در ارگ ریاست جمهوری در حالی این سخنان را در صفحه فسبوکش بیان کرده است که رییس موسسه ماین پاکی هلوترست و برخی زخمیان آن رویداد به رسانه ها گفته اند که حمله گننده گان دنبال هزاره ها می گشتند.
اظهارات شاه حسین مرتضوی به مخالفت کابران شبگه های اجتماعی مواجه شده است و آنان دولت را به کتمان حقیقت در شرایطی که موجی از کارزار ها در شبکه های اجتماعی به هدف جلوگیری از راه اندازی خشونت سازمان یافته در برابر هزاره ها در افغانستان به راه افتاده است، متهم کرده گفته اند که مرتضوی در پی قباحت زدایی است.
شامگاه روز (سه‌شنبه، ۱۸ جوزا) در جریان حمله طالبان به یک موسسه مین‌روبی در ولایت بغلان، ۱۰ عضو این نهاد کشته و ۱۶ نفر دیگر آنان زخمی شده اند.
طالبان دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده و برخی رسانه ها گزارش داده اند که داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است.
یکی از نجات یافتگان این حمله نیز به رسانه‌ها گفته است که افراد مسلح پیش از تیراندازی از آنها پرسیدند که کسی از آنها از قوم هزاره است.
جیمز کوان،رئیس اجرایی موسسه هلوترست در یک پیام ویدیویی گفته که کشته و زخمی شدن کارکنان این موسسه که برای بهبود زندگی دیگران خود را در معرض خطر قرار داده اند، رویداد بسیار جدی و و حشتناک بوده است.
آقای کوان افزود، آنچه در فغانستان صورت می‌گیرد ترسناک است اما با آن هم به کار خود در افغانستان ادامه خواهند داد.
رییس موسسه هلوترست هم‌چنان افزود، بیشتر جوانانی که سه‌شنبه شب در حمله مهاجمان بر کمپ هلوترست کشته شدند هزاره بودند.
وی تاکید می‌کند که «ما برای یک گروه خاص در افغانستان نیستیم بلکه برای همه کار می‌کنیم و هدف اساسی موسسه هلوترست این است که از همه جوامع و همه اقوام‌ را استخدام کند.»
براساس گفته‌یی آقای کوان، اکنون که جامعه جهانی افغانستان را ترک می‌کند، «ما اینجا برای کمک به مردم افغانستان می‌مانیم و به خدمت به مردم افغانستان متعهد هستیم و کار مان را ادامه خواهیم داد.»
اما اظهارات شاه حسین مرتضوی که خود متعلق به قوم هزاره است، اکنون این سوال مطرح کره است که آیا به راستی قربانیان موسسه ماین روبی هیلوترست هزاره بودند یا خیر؟
پاسخ به این سوال با توجه به اظهارات مسوولان موسسه و شاهدان رویداد نیاز به تحقیق دارد.
گفتنی است که این رویداد در سطح ملی و بین‌المللی با واکنش‌های جدی روبه‌رو شده است و حتا سازمان ملل متحد در افغانستان حمله بر کارمندان ماین‌روبی را تکان دهنده خواند و آن‌را محکوم کرد و امریکا خواستار انجام تحقیق در مورد این رویداد شده است.
یوناما در یک اعلامیه‌یی گفته است که «حمله تکان دهنده بر بشر دوستان موسسه «هلوترست» را که برای محافظت از همه مردم در برابر تهدیدهای جدی ناشی از مین‌ها مصروف اند، محکوم می‌کند.»
در این اعلامیه آمده است که تمام طرف های درگیر جنگ مسئولیت اساسی دارند تا از بشردوستان در مناطق تحت کنترل خود محافظت کنند.
اعلامیه افزود، تمام احزاب که خواستار صلح پایدار در افغانستان هستند «باید برای حمایت از ادعاهای خود اقدامات جدی را نشان دهند و جنایات وحشتناکی را که ما در بغلان شاهد آن بوده‌ایم پایان دهند.»
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.