بیجا شده‌گان در شمال: طالبان ما را کوچ اجباری دادند

گزارشگر:بسم الله ذکی - ۱۳ سرطان ۱۴۰۰

شماری از باشنده‌گان ولایت کندز، تخار و بغلان می‌گویند که طالبان آنان را به کوچ اجباری سوق داده اند تا مناطق شان را ترک کنند.

یک عضور شورای ولایتی کندز مدعی است که طالبان بیش از ۴۰۰ خانواده بدخشانی را به اتهام همکاری با نیروهای امنیتی از منطقه باغ شرکت مرکز این ولایت بیرون رانده اند ویدیوهایی در صفحات اجتماعی نیز دست به دست شده است که نشان می دهد بیجاشده گان طالبان را متهم به برخورد شدید قومی با خود شان کرده و آن را خلاف آموزش های اسلامی میدانند.

باشنده گان کندز می گویند که طالبان با سقوط دادن بیز باغ شرکت شهر کندز، خانه هایی که در اطراف بیز بود و بیشتر باشنده گان بدخشان در آن زنده گی می کردند، را ته از منطقه بیرون رانده و به اتهام همکاری ‌و دادن غذا برای نیروهای امنیتی تمام اموال شان را به غنیمت گرفته اند.

یک عضور شورای ولایت کندز هم چنان به خبر گذاری پژواک گفته است که حدود ۴۰۰ فامیل از قوم های بدخشی را که از گذشته ها در این منطقه زنده گی می کردند، به زور از خانه هایشان توسط طالبان بیرون کرده شدند.

شماری از این بیجا شده گان به ولایت های بدخشان و کابل مهاجر شده اند و شماری هم در بخش های دیگر کنذر رفته اند.

باشندگان این مناطق می گونید که طالبان آنان را به دلیل بدخشی بودن و اینکه به نیروهای دولتی آب و نان داده اند از مناطق شان اخراج کرده و برخی خانه ها را آتش زده اند. در همین حال این مردم می گویند که ما هم به نیروهای امنیتی نان داده ایم و هم طالبان را بارها نان داده ایم چون در خط جنگ قرار گرفته بودیم.

در همین حال شماری از باشنده گان خوست فرنگ ولایت بغلان که بیشتر مناطق آن اکنون در تصرف طالبان است گفته اند که طالبان آنان را اخطار داده اند که خانه و کاشانه شان را ترک کنند زیرا قرار است که مردمان تازه نفس طالبان و خانواده شان در این مناطق مستقر شوند.

اما طالبان با رد این ادعا ها به خصوص ادعای باشنده‌گان کندز گفته اند که منطقه باغ شرکت یک جای نظامی بود دولت پلان عملیات داشت بخاطر این که به مردم ملکی آسیب نرسد بنا برای مردم گفته شده که برای چند روز از این منطقه بیرون شود که این کار تنها در منطقه باغ شرکت نشده بلکی در زیاد مناطق بخاطر جلو گیری تلفات ملکی شده این کار شده است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.