ابراهیم رئیسی به حیث رئیس جمهوری ایران حلف وفاداری یاد کرد/ افغانستان در کجای سیاست رییسی قرار خواهد داشت؟

- ۱۶ اسد ۱۴۰۰

 

ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران سوگند یاد کرد.

او در مراسم تحلیفش در مقر مجلس شورای اسلامی در تهران روز پنجشنبه (۱۴ اسد) گفت که برای خدمت گذاری به مردم ایران و حمایت از عدالت تلاش خواهد کرد.

در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، مقام‌های برخی از کشورها از جمله محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان اشتراک کرده بود.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، چندین مقام خارجی به شمول رئیس جمهوری عراق و رئیسان پارلمان نایجر، سوریه، تاجیکستان، ازبیکستان و تانزانیا به مراسم تحلیف رئیسی دعوت شده بودند.

آقای رییسی در مراسم تحلیف خود گفت که تحریم‌ها بر ایران، باید برداشته شوند و به گفته رئیسی برای رسیدن به این هدف از هر طرح دپلوماتیک حمایت می‌کند.

از ماه اپریل به این‌طرف شش دَور گفت‌وگوها میان ایران و قدرت‌های جهان در ویانا پایتخت اتریش به هدف احیای توافق‌نامه هسته‌ای برگزار شده است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان خبر داده است که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران عازم آن کشور شد و در دیدارهایش با رییس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران برمحور گسترش روابط میان دو کشور با همتای ایرانی اش گفتگو کرد.

بربنیاد این اعلامیه، در این سفرمحمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان و عبدالمتین بیک رئیس دفتر رئیس جمهور وی را همراهی کردند.

رئیس جمهور افغانستان در حالی در مراسیم تحلیف رییس جمهوری اسلامی ایران سفر شرکت کرده بود که جنگ در افغانستان شدت گرفته  و طالبان به خشونت های خود تشدید بخشیده اند.

دولت اففانستان با این انتظار به این رفته است که تا سیاست آن دولت را از رابطه با طالبان به رابطه دولت با دولت تغییر بدهد. در افغانستان انتظار این است که دولت جدید ایران در زمینه دست رسی افغانستان به صلح همکاری کند.

پیش از این طالبان در دوران آقای روحانی چندین سفر به تهران داشتند اما هنوز نتیجه آن سفر ها ملموس نیست. در مورادی این سفر طالبان به ایران در هماهنگی ایران با دولت افغانسان خوانده شده است و در مورادی هم مورد انتقاد دولت افغانستان قرار داشته است. مردم افغانستان انتظار دارند که دولت جدید ایران جایگاه خاصی به افغانستان در سیاست خارجی آن کشور در امر دست رسی افغانستان به صلح قایل شود و نیز انتظار دارند که آقای رییسی بتواند سیاست آن کشور را در جهت حمایت و همکاری با مهاجران افغانستان بر بنیاد حسن همجواری در شرایط بحرانی و جنگی در افغانستان متمایل سازد.

بااین حال هنوز روشن نیست که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران با در نظر داشت شرایط کنونی منطقه، چه سیاستی را در قبال افغانستان در پیش خواهد گرفت.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.