رماتیسم؛ بیمـاری هزارچهـره

- ۰۴ حوت ۱۳۹۱

بخش دوم

داکتر محمدمهدی امام / فوق‌تخصص روماتولوژی
روماتیسم در چه کسانی شایع‌تر است؟
بیماری‌های روماتیسمی هزارچهره‌اند و در هر نقطه و ارگان بدن می‌توانند اثر بگذارند و چهره خود را نمایان کنند. این بیماری‌ها در زنان شایع‌تر از مردان است. ولی برخی از انواع آن مثلاً روماتیسم ستون فقرات در مردان شایع‌تر است، ولی از آن‌جایی که اختلالات سیستم ایمنی در خانم‌ها شایع‌تر است، بیماری‌های روماتیسمی و حتا آرتروز در این جنس از افراد بیشتر دیده می‌شود مثل آرتریت روماتویید، لوپوس و آرتروز. شیوع روماتیسم از نوزادی تا کهنسالی گزارش شده است، اما در دهه دوم و چهارم زنده‌گی شیوع بیشتری دارد حتا در جنین داخل رحمِ مادر نیز این بیماری‌ها گزارش شده است و فُرم‌های خاصی از روماتیسم نوزادی و جنینی وجود دارد. در خصوص ورزش کردن باید گفت، کسانی که یک روز در میان هر دفعه کمتر از ۳۰ دقیقه ورزش می‌کنند، باید رنجِ خیلی از بیماری‌ها را قبول کنند؛ فشارخون، شکر، سکته، درد زانو، چاقی و…

نام سارکوئیدوز را شنیده‌اید؟
بیماری سارکوئیدوز هم یک بیماری روماتیسمی است، اما اغلب ریه‌ها را درگیر خود می‌کند و موجب خشکی بافت ریه می‌شود. بیماری سارکوئیدوز به ترتیب چشم‌ها، پوست، ریه و مفاصل را درگیر خود می‌کند و باید برای درمان آن با مشورت متخصص مربوطه وارد عمل شد. سارکوئیدوز ریوی با تنگی نفس و سرفه خودنمایی می‌کند.

ارتباط با بیماری‌های پوستی و مفصلی
شایع‌ترین نقطه‌ از بدن به جز مفاصل و ستون مهره‌ها که درگیر روماتیسم می‌شود، پوست است. شاید بتوان گفت، اولین بروز علایم روماتیسمی از ناحیه پوست است و حتا اولین بروز آن با مشکلات پوستی و مقاومت به درمان‌های دارویی، همراه است. پوست، کلیه‌ها، ریه، مغز، چشم‌ها از خطر روماتیسم در امان نیستند. بسیاری از افرادی که دچار قرمزی یک‌طرفه چشم می‌شوند و تاری دید می‌گیرند و کم‌کم بهبود پیدا می‌کنند و بعد از مدتی دوباره دچار این علایم می‌شوند، در معرض روماتیسم هستند. در این افراد می‌گوییم این عارضه اولین علایم خود را از ناحیه چشم آغاز کرده است.

این‌جا هم چاقی دردسر است!
باید به همه توصیه کرد چاقی‌ها و بزرگی شکم را مورد توجه قرار دهید؛ چربی جلوی شکم مانند یک غده درون‌ریز، موادی به داخل بدن ترشح می‌کند. وقتی بدن انسان به یک وزنی عادت کرد، دیگر تغییر آن شرایط دشوار خواهد بود. برای پیش‌گیری از روماتیسم چند اصل را فراموش نکنید؛ تغذیه مناسب، مصرف غذاهای دریایی به‌خصوص ماهی و مصرف امگا۳ به‌خصوص در بیماران مبتلا به لوپوس و روماتیسم ستون فقرات و پسوریازیس. امگا۳ حتا جزو درمان‌ها هم محسوب می‌شود و نه تنها قادر به پیش‌گیری از روماتیسم است، بلکه به درمان هم کمک می‌کند. البته ترکیب جدیدی به نام کریل اویل (cril oil) که ۳۰ برابر امگا۳ قوی‌تر است، سیستم ایمنی بدن را تعدیل می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.