قسمت سیزدهم؛ خبر، خبرنگار، رسانه و مخاطب

- ۲۲ عقرب ۱۴۰۲

فصل دوم
خبرنگار
ویژه‌‎گی های یک خبرنگار خوب
مهارت‌های تحقیق
یک خبرنگار هنگام کار روی یک گزارش به واقعیت ها، اسناد، نقل قول ها و شواهد متکی است و نه بر احساسات. یک خبرنگار باید در راه استفاده از منابع مهارت های زیاد داشته و بتواند موضوعات مورد ضرورت را از بین گفتارها و نوشته ها مرتبط به سوژه بیرون کند. خبرنگار باید از قوه تحلیل خوب برخوردار باشد تا در صورت وجود چیزی مشکوک، وضعیت را ارزیابی کند. این که آیا این موضوع مورد تایید اعتبار منابع یا ارزیابی یک حادثه است یا نه؟
تحقیقات که خبرنگار به آن متوسل می‌شود شامل تحقیقات کتابخانه‌ایی و میدانی است. یعنی می‌تواند از لابه‌لای کتب، مجلات، رسانه ها و سایت‌های انترنتی مطالب مرتبط به موضوع گزارش خود را بیابد و یا هم خودش دست به ابتکار زده مسئولین را حضوری دیده و یا از طریق تلیفون،‌ واتس‌اپ یا سایر وسایل ارتباط و شبکه‌های اجتماعی یافته ها را با نقل قول های دقیق رنگین‌تر و ثقه‌تر سازد. علاوه بر این رسانه‌ها و ژورنالیستان در راه انجام نظر سنجی‌ها دست به‌کار می‌شوند و این نظرسنجی‌ها که با معیارهای خاص تهیه می‌شوند برای رسانه و ژورنالست اهمیت به سزایی دارد. تعدادی از نظر سنجی‌های رسانه‌ای به مناسبت‌های خاص و مواقع نادر مانند انتخابات‌ها، شهرت جهانی دارد. انتخاب مرد سال در جهان سیاست، ورزش، هنر، ادبیات،‌ مود و فیشن و ده‌ها امور دیگر زنده‌گی اجتماعی توسط همین رسانه‌های معتبر و ژورنالیستان مشهور صورت می‌گیرد.
اگر یک ژورنالیست برای مصاحبه با یک مقام ارشد کشور می‌رود تا آخرین دقیقه حضور در مصاحبه باید به روزنامه ها، مقالات، نشریه‌ها،‌ اعلامیه‌ها و برگه‌های معلوماتی اتکا داشته باشد و هر قدر معلومات بیشتر داشته باشد و تحقیق به‌تر نماید به همان اندازه در طرح سوالات و کشاندن مصاحبه به مسیر درست و اصلی موفق بوده می‌تواند. ژورنالیستان قبل از مصاحبه یا حضور در کنفرانس‌های مطبوعاتی سیاستمداران یا بازیگران حوادث، ده‌ها صفحه را مطالعه می‌نمایند و یا هم با استفاده از نرم افزارها و صفحات مجازی مقالات و نوشته‌های دیگران را مرور می‌کنند تا به موضوع حاکمیت بیش‌تر پیدا نمایند.
مهارت‌های برقراری ارتباط
مهارت‌های ارتباطی موثر برای یک خبرنگار مانند هر مهارت دیگر مفید و ضروری است. اگر ژورنالیست همراهی خود را با مردم انجام دهد، می‌تواند آنها را درک کند، می‌تواند اطلاعات مربوط به یک گزارش را استخراج نماید. یک خبرنگار مسلکی همچنین باید بداند که اگر مصاحبه اشتباه انجام شود، می‌تواند اوضاع را کنترول کند. مهارت‌های ارتباطی قوی یکی از ضروری ترین نیازها در این حرفه می‌باشد، چرا که ژورنالیست ها برای یافتن منبع های خبری معتبر و دریافت اطلاعات نیازمند مهارت های مسلکی می‌باشد. این مهارت برای دریافت ارقام و احصاییه‌ها، نظرات و تحلیل‌ها، یافته های کارشناسان بسیار مفید است.
برقراری ارتباط دایم با مراجع خبری یا منابع، برای خبرنگار که در یک کشور کار می‌کند حیاتی است. شاید با تامین ارتباط منظم و هموار از بسا مسایل و اخبار پشت پرده یا اتفاقات که به‌روز می‌کند، زودتر نسبت به دیگران باخبر شود. به‌ویژه در جهان امروز که هر شهروند یک خبرنگار است و از طرفی هم وسایل ارتباط جمعی و ارتباطی فراوان در اختیار ژورنالیست قرار دارد، داشتن چنین روابط را آسان‌تر ساخته است. اما این هنر خبرنگار است که چه‌طور می‌تواند ارتباطات را به‌روز، موثر و مفید سازد. خبر شدن به موقع از اخبار و واقعات که اتفاق می‌افتد، نشست‌ها و کنفرانس‌ها با ارتباط منظم دوستانه و مسلکی با منابع و شهروندان می‌تواند به‌دست آید. بنابر این خبرنگار موفق کسی است که با طیف وسیع از مردم ارتباط دارد و این ارتباط باید دایمی و صمیمی باشد.
تهیه کننده گان بحث های تلویزیونی و رادیویی و متصدیان برنامه های که به حضور مردم چه در قالب مهمان برنامه و یا تماشاگر ضرورت دارند، باید بیش‌تر مهارت ارتباط مردمی داشته باشند. چون به‌طور اتفاقی در مواقع بسیار تنگ و وقت کم به جمعی از مردم ضرورت دارند و اگر نام نویسی از کارشناسان و طیف های مختلف از مردم را با خود نداشته و یا ارتباطاتش ضعیف بود به مشکل بر می‌خورند و مجبورند ثبت و تهیه برنامه های‌شان را به تعویق بیندازند و یا هم به‌کلی حذف کنند.
ادامه دارد…
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.