قسمت بیست و سوم؛ خبر، خبرنگار، رسانه و مخاطب

نویسنده:حامد علمی - ۰۴ قوس ۱۴۰۲

فصل سوم
رسانه
ویژه‎‌گی‌های یک رسانه خوب
کارکنان
رسانه ها و ژورنالیستان ارتباط ناگسستنی باهم دارند. طوریکه رسانه‌ای مشهور، کارمندان رسانه‌ایی خود را محبوب می‌سازد و یا این ژورنالیستان چیره دست و مشهور اند که به اعتبار یک رسانه می‌افزایند و آنرا مخاطب پسند می‌سازند. یک رسانه‌ی خوب دارای ژورنالیستان، کارکنان و مدیران خوب،‌ با تجربه، ‌پاک نفس، صادق، عاری از فسادهای اخلاقی و مالی، وفادار به مسلک و انسان‌های وارسته است. ویژه‌گی یک رسانه نه تنها به کارمندان با تجربه و لایق خلاصه می‌شود، بلکه سیستم استخدام نیز به یک رسانه اعتبار بیش‌تر می‌بخشد. دیده شده است که در سراسر جهان بیش‌تر ژورنالیستان نام‌دار، به یک رسانه وفادار بوده و چون از برخورد مسلکی مدیران راضی می‌باشند.
پشتی‌بانی معنوی رسانه از ژورنالیست نیز امری بسیار مهم می باشد، چون ژورنالیستان در معرض خطراتی نظیر اتهامات،‌ دخالت ها، ‌اعمال نفوذ حکومات و دستگاه‌های حاکمه، ‌تهدیدهای امنیتی و قضایی می‌باشند. بنابر این یکی از ویژه‌‎گی های رسانه‌ی خوب ضمانت های حقوقی و مقرره‌هایی است، که برای کارمندانش در نظرگرفته و در شرایط حساس آنها را حمایت می‌نماید.
امروزی بودن
یک رسانه را زمانی رسانه ی خوب می‌گویند، که با استفاده از امروزی ترین تکنالوژی، نوآوری و ابتکارات، نشرات و یا صفحاتش را آراسته نماید. اگر رسانه چاپی است، طرح‌ها،‌ عکس‌ها، نوشته ها، انتخاب انواع خط، کاغذ مناسب و صفحه آرایی زیبا را نشر کند و اگر رادیو یا تلویزیون است با صدای شفاف، قوی، تصویرهای روشن، مطالب بکر و تازه و طرح‌های جالب برنامه هایش را متنوع سازد. به اضافه این‌که متصدیان و ژورنالیستان رسانه‌ی موفق، از سلیقه های خاص کار گرفته و در راه زیبایی نشرات شان توجه جدی به خرج می‌دهند.
ابتکارت در صفحات، ‌مقالات،‌ گزارشات، نشرات و برنامه ها به یک رسانه ویژه‌گی می‌بخشد و نوآوری و استفاده تکنالوژی‌های عصری و امروزی در تهیه برنامه‌ها و یا به‌تر شدن صدا و نور و فریکونسی های پخش نیز از ویژه‌گی های یک رسانه‌ی خوب به شمار می‌رود. در اخیر به یک رسانه زمانی رسانه ی خوب گفته می‌توانیم که شایعه پردازی نکند و یا خودش قربانی شایعات نگردد.
برای تعریف به‌تر از شایعه و مضرات آن مختصر مقاله‌ای از محمد حامد احسان آورده شده که در آن از زوایای مختلف به این مسئله پرداخته است:
شایعه گزارهای است که منبع آن ناموثق است، با وجود این، گاهی اثر شایعه بسی فزونتر و فراگیرتر از تاثیرات حاصل از رسانه‌های رسمی است. چه، شایعه اغلب در فضای رکودی رواج می یابد که عاملان عملیات روانی با بهره‌گیری از فنون و تاکتیکپ‌هایی هم‌چون تاکتیک تبخیر آن را پدید آورده‌اند. در چنین فضایی عطش شهروندان برای کسب آگاهی آنچنان افزایش می‌یابد که آنان شبه واقعیت‌ها را واقعیت و اقوال ناموثق و اغلب دروغ‌ها را، واقعیت تلقی می‌کنند. اما اینها تنها بخشی از واقعیت مربوط به شایعه را نمایان می‌سازد. گاهی شایعه خود به رسانه‌ای تبدیل می‌شود که به هم‌آوردی با رسانه‌های رسمی می‌پردازد. چنین اهمیتی موجب شده است تا کارگزاران عملیات روانی از شایعه به منزله ی ابزار و روشی برای تخریب روحیه حریف، برآشفتن توده‌ها و تحقق سایر اهداف و مقاصد خویش بهره گیرند.
ادامه دارد…
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.