بیا با هم دعوا کنیم!

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

بخش نخست

مریم عطاریان

اگر تصور می‌کنید بیشتر وقت شما و همسرتان صرف مجادله و جر و بحث با یک‌دیگر می‌شود، بهتر است که به علل این مجادلات نگاه نزدیک‌تر و تیزبینانه‌تری داشته باشید. شناخت علل این نزاع‌ها به شما کمک می‌کند که خلاهای ارتباطی که با همسرتان دارید را پر کنید، نقصان‌های رفتاری خود را بشناسید، حساسیت‌های همسرتان را پیدا کنید و به طور کلی شکاف‌های ارتباطی‌ که با همسرتان دارید را کشف کرده و برای اصلاح آن‌ها تلاش کنید تا به این طریق، بارها و بارها بر سر یک مساله به دعوا و منازعه نپردازید. در حقیقت شاید مهم‌ترین اختلافات هم ارزش آن را ندارد که بیش از یک بار بر سر آن‌ها دعوا و مشاجره کنید.
در این نوشتار سعی شده است که به بررسی دلایل نزاع‌های تکرارشونده، اشاره کنیم:
مشکلات همیشه‌گی
مهم‌ترین و متداول‌ترین موضوعاتی که زوجین درباره آن با هم بحث و مجادله دارند، عبارت اند از: پول، رابطه جنسی، کار، فرزندان، کار منزل و چگونه‌گی تقسیم مسوولیت‌ها و…
بیشتر نزاع‌ها به دلیل اختلاف نظر شروع می‌شود، در حالی که بیشتر این مباحث با صبر و مهارت‌های ارتباطی قادر به مصالحه از طریق گفت‌وگو هستند. اگر شاهد بودید که موضوع قدیمی و یک‌سانی، بارها و بارها عود می‌کند و تکرار می‌شود و یا به محض این‌که آن مشکل حل می‌شود، یک مساله دیگر و جدید پیش می‌آید؛ بنابرین مشخص است که این موضوع با یک گفت‌وگوی ساده حل نمی‌شود.
در ادامه به برخی دلایل متداول اختلافات زناشویی اشاره می‌کنیم:
مشکلات و موضوعات حل نشده
گاهی اوقات افراد شاهد نزاع و درگیری‌هایی هستند که از گذشته تا کنون تداوم دارند. داشتن حس رد شدن، پذیرفته نشدن و یا خیانت و افشای راز کودکی، می‌تواند تبدیل به دکمه حساسی شوند که زوجین بدون هیچ بررسی و تفکری، آن را فشار دهند.
برای مثال، یکی از زوجینی که در دوران کودکی خود تجربه جدایی والدین و یا طرد شدن را پشت سر گذاشته، ممکن است به یک مسافرت ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی همسرش، عکس‌العمل شدید نشان دهد. یا کسی که در هنگام کودکی همیشه مجبور بوده به عنوان تنبیه، پول جیبی‌اش کسر شود، در دوران بزگ‌سالی نیز اگر با محدودیت‌گذاری‌های همسر در زمینه مالی مواجه شود، شاید به شدت عصبانی شده و واکنش تند نشان دهد.
موضوعات حساس
اگر موضوعات تابو و ممنوعه‌یی در ارتباط با همسرتان هست که همیشه همسرتان را به شدت عصبانی می‌کند، نیاز دارید که هر از چند گاهی آن‌ها را یادآور شوید. اگر این کار را نکنید، تبدیل به بمب‌های زمانی می‌شوند.
موضوعات ممنوعه می‌توانند شامل مواردی مانند فراموش کردن تاریخ تولد یا سالگرد ازدواج باشد و بنابرین زمانی که احساس می‌کنید همسرتان با شما همراه نیست و همیشه حواسش در پی کار و مشغله‌اش است، عود می‌کند.
مهم‌ترین و متداول‌ترین موضوعاتی که زوجین درباره آن با هم بحث و مجادله دارند، عبارت اند از: پول، رابطه جنسی، کار، فرزندان، کار منزل و چگونه‌گی تقسیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.