رییس شورای علمای پاکستان: هیچ‌گاه نگفته‌ام حملات انتحاری در افغانستان جایز است

- ۱۳ حوت ۱۳۹۱

رییس شورای علمای پاکستان اظهارات پیشین خود مبنی بر این‎که انجام حملات انتحاری در افغانستان، جایز است را بی‎بنیاد خوانده و گفته است که دامن‎ زدن به چنین مسایلی، پروسۀ صلح افغانستان را به چالش می‎کشد.
طاهر اشرفی رییس شورای علمای پاکستان گزارش بی‎بی‎‌سی را که در آن وی حملات انتحاری در افغانستان را جایز دانسته بود، به شدت رد کرده است.
این درحالی است که رییس شورای علمای پاکستان، اخیراً در مصاحبه‌یی با بی بی سی، افغانستان را یک کشور اشغال شده خواند و انجام حملات انتحاری را در این کشور جایز دانسته است.
پیشتر معاون شورای عالی صلح افغانستان پس از برگشت از پاکستان به روزنامۀ ماندگار گفته بود که اظهارات طاهر اشرفی در نشست‌هایی‎‌که آن‌ها باهم داشتند، پی‌هم دچار تغییر می‌شد.
مولوی عطاالله لودین گفته بود که اظهارات طاهر اشرفی هر دقیقه دچار تغییر می‎شد و این مسأله نشان دهندۀ این مسأله است که اظهارات او از خودش نیست.
اما طاهر اشرفی روز گذشته به رادیوی آزادی گفت: موقف من مانند تمام علمای دینی دیگر در مورد حملات انتحاری یک‌سان می‌باشد و هرگز حملات مذکور را در افغانستان جایز نخوانده‌ام.
او گفته است: «شورای علمای پاکستان در سال ۲۰۰۲ میلادی فتوا داده است که قتل هر بی‌گناه اگر مسلمان باشد، یا کافر جایز نیست و این را که می‌گویند من حملات انتحاری را در افغانستان جایز و در پاکستان حرام خوانده‌ام، همین قدر می‌گویم که بی‌بنیاد است و جایگاه دروغگو در قهر دوزخ است.»
طاهر اشرفی افزود، من در مصاحبه‌یی که با بی بی سی داشتم در مورد فرضیت و اصول جهاد از من سوال گردید که در جواب من گفتم: اگر کشوری به زور از سوی کفار اشغال می‌گردد بالای باشنده‌گان آن کشور جهاد فرض است، ولی هدف من هیچگاه از افغانستان نبوده است.
طاهر اشرفی در ماه میلادی گذشته طی نشستی که با هیأت شورای علمای افغانستان در پاکستان داشت، نخست حمایت‌اش را از کنفرانس علمای هر دو کشور در کابل اعلان کرد، اما روز بعد به بهانۀ این‌که کنفرانس مذکور اجندای روشن ندارد، از اشتراک در آن خود داری کرد.
او در باره گفت: ما یک بار نه بلکه صدبار حاضر هستیم تا به کابل برویم، اما در صورتی‌که روی اجندای کنفرانس یک بار دیگر تجدید نظر شود. اگر هدف تدویر این کنفرانس تنها جاری شدن فتوا برضد طالبان است، در این صورت ما (از حضور در آن) معذرت می‌خواهیم.»
شورای علمای افغانستان اظهارات طاهر اشرفی را خلاف قرآن و سنت خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.
طاهر اشرفی می‌گوید: علمای افغانستان باید در نخست تحقیق می‌نمودند، بعداً در مورد وی ابراز نظر می‌کردند. به باور او، چنین ادعاهای بی‌بنیاد می‌تواند پروسۀ صلح افغانستان را به مشکل مواجه سازد.
او در ادامه گفت: « افغانستان یک کشور مستقل است و ما افغانستان را پنجمین ایالت پاکستان فکر نمی‌کنیم، بلکه مداخلۀ پاکستان را نیز در آن محکوم می‌کنیم، ما باید روی همکاری‌های مشترک در پیاده نمودن صلح در افغانستان کار کنیم.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.