دفتر یوناما در کابل: از طالبان چراغ سبز دریافت کرده‎ایم

- ۲۱ حوت ۱۳۹۱

دفتر سازمان ملل متحد در کابل می‌گوید آن‌ها گمان می‌کنند که طالبان مسلح حاضر می‌شوند تا در مورد مسایل حقوق بشری گفت‌وگو کنند. این اولین باری است که سازمان ملل متحد از آمادگی‌ها برای گفت‌وگو با طالبان خبر می‌دهد.
طالبان متهم هستند که حقوق بشر را نقض کرده و به اصول و قوانین بین‌المللی توجهی ندارند.
نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل می‌گوید که این سازمان از سوی طالبان چراغ سبزی را دریافت کرده است که گویا آنان حاضر هستند در مورد مسایل حقوق بشری گفت‌وگو کنند.
نیلاب مبارز، یکی از سخنگویان ملل متحد در کابل می‌گوید که آن‌ها نیز آماده اند که در مورد امنیت غیرنظامیان و سایر مسایل بشری با طالبان نشستی داشته باشند.
چندی پیش سازمان ملل متحد گزارشی را منتشر کرد که طالبان را عامل به وجود آمدن ۸۱ درصد تلفات غیرنظامیان خوانده بود، گزارشی که از سوی طالبان رد شد. طالبان این سازمان را متهم کردند که علاقه‌یی به گرفتن معلومات آنان در این زمینه ندارد.
اما خانم مبارز می‌گوید آن‌ها برای مذاکره در مورد حفاظت از جان و مال غیر نظامیان صد در صد حاضر هستند که با طالبان مذاکره کنند. او می‌افزاید: «ما فکر می‌کنیم که آن‌ها از ما دعوت کنند که با آن‌ها در مورد مسایل حقوق بشری و کمک‌های بشر دوستانه صحبت کنیم، اگر چنین باشد هم ما می‌پذیریم».
قبل از این شماری از فعالان سیاسی و مدنی از سازمان ملل متحد خواسته بودند که مسوولیت گفت‌وگو با طالبان را در رابطه با تحقیق در این زمینه به عهده بگیرد.
آنها می‌گویند که سازمان ملل در مذاکرات سیاسی و گفت‌وگوهای صلح سهم چندانی ندارد و باید در این زمینه روند مذاکرات سیاسی راه اندازی شود.
حنیف اتمر، عضو حزب حق و عدالت، حکومت افغانستان را متهم می‌کند که گفت‌وگوهای سیاسی با طالبان را به گونۀ نادرست به پیش می‌برد.
آقای اتمر می‌گوید یکی یک نمونۀ بزرگ در این زمینه آزادی غیر مسوولانۀ زندانیان طالبان است. او اضافه می‌کند : «سیاست فعلی نادرست و به ضرر صلح است، دولت افغانستان باید حاکمیت ملی را تمثیل کند و آزادی نا معلوم زندانیان طالبان را متوقف کند، این امر باید به صلاحیت همه افغانستان باشد».
یوناما می‌گوید که اگر گفت‌وگوها را با طالبان آغاز کند گام نخست این خواهد بود که گروه طالبان باید مطابق با اصول بین‌المللی حفاظت از جان و مال غیر نظامیان افغان را مطابق با اصول بین‌المللی تظمین کند. او می‌افزاید: «گام نخست این گفت‌وگوها کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد حفاظت از مال و جان غیر نظامیان در جریان جنگ‌ها آغاز می‌شود، یوناما آماده است در این زمینه با طالبان گفت‌وگو کند».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.