یک فرمانده ارشد افغانستان: فرمان کرزی عامل مرگ ۲۱ سرباز در بدخشان است

- ۲۱ حوت ۱۳۹۱

یک فرمانده ارشد نیروهای داخلی روز دوشنبه تلفات سنگین نیروهای امنیتی کشور را محصول فرمان رییس‌جمهور کرزی برای ممنوعیت حمایت هوایی ناتو از این نیروها دانست.
به گزارش خبرگزاری آلمان، دست‌کم ۲۱ سرباز نیروهای امنیتی در منطقۀ وردوج در ولایت بدخشان کشته شده‌اند.
این فرمانده ارشد که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری آلمان گفت: «این سربازان افغان زمانی که توسط طالبان مورد حمله قرار گرفتند، حمایت هوایی را تقاضا کردند. ما از نیروهای ناتو درخواست کمک کردیم؛ اما آن‌ها به ما گفتند رییس‌جمهور افغانستان حملۀ هوایی ناتو برای حمایت از نیروهای افغان را ممنوع کرده است.»
ماه گذشته پس از آن‌که چندین غیرنظامی در حملات ناتو در ولایت کاپیسا کشته شدند، حامد کرزی دستور محدودیت حمایت هوایی توسط نیروهای ناتو را صادر کرد.
این فرمانده خاطر نشان کرد سربازان شجاع افغان تا آخرین گلوله خود با شورشیان جنگیدند. طالبان یازده سرباز را نیز ربودند که بعداً آزاد شدند.
به گفته وی، بدخشان یک منطقۀ کوهستانی است، حتی حدود دوازده مخالف مسلح نیز می‌توانند به تنهایی جان هزاران سرباز را در معرض خطر قرار دهند.
وی افزود، اگر حمایت هوایی ناتو به موقع انجام می‌شد بسیاری از این سربازان نجات می‌یافتند.
کشتار غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی ناتو به یک چالش بین کرزی و حامیان غربی وی تبدیل شده است.
نیروهای تحت رهبری ناتو قرار است تا پایان سال دو هزار و چهارده به ماموریت خود در افغانستان پایان دهند و مسوولیت امنیت کشور را به نیروهای داخلی واگذار نمایند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.