کرزی: امریکا بر سر معادن افغانستان می‌جنگد

- ۲۳ حوت ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی در سفری به ولایت هلمند گفته است که نظامیان امریکایی در افغانستان و به ویژه در ولایت هلمند، بر سر منابع زیر زمینی کشور می‌جنگند.
آقای کرزی در شهر لشکرگاه گفت: «امریکایی‌ها می‌دانند که دولت و مردم افغانستان این را (جنگ بر سر معادن) درک کرده‌اند که نیروهای خارجی برای منافع شخصی‌شان در افغانستان جنگ می‌کنند.»
او تأکید کرد که نیروهای خارجی در افغانستان صادقانه بر علیه تروریزم مبارزه نمی‌کند.
کرزی می‌گوید؛ در صورتی‌که امریکا، علاقه‌یی به افغانستان داشته باشد، باید برای مردم هلمند بند کجکی را بسازد تا مردم افغانستان با ایجاد پایگاهای نظامی این کشور، موافقت کنند.
به گزارش بخدی، رییس‌جمهور کرزی گفت که منابع زیرزمینی زیادی در هلمند وجود دارد که در ساخت تکنولوژی جدید از آن استفاده می‌شود، اما آقای کرزی، از این منابع به صورت مشخص نام نگرفت.
حامد کرزی می‌گوید که احتمال دارد ارزش این منابع به حدود سه تریلیون دالر برسد و به گفته او امریکایی‌ها نقشۀ این ذخایر را به او، نشان داده اند.
پیشتر، رییس جمهور کرزی گفته بود که امریکایی‌ها از حکومت افغانستان خواسته اند تا استخراج برخی از معادن افغانستان را به آن‌ها واگذار کند.
بااین حال، کرزی تاکید کرد: «ما آماده امضای این قرار داد با امریکا هستیم مشروط بر این‌که آن‌ها خواسته‌های افغانستان را بپذیرد.»
ولایت هلمند در جنوب افغانستان از مناطقی است که گفته می‌شود سرشار از منابع زیر زمینی مانند نفت و گاز است و نتایج بررسی زمین‌شناسان ادارۀ فضایی ایالات متحده امریکا نیز موجودیت این منابع را تایید کرده است.
برخی از منابع غیر رسمی، تأیید کرده اند که ذخایر یورانیوم، به صورت گسترده در ولایت‌های هلمند و قندهار وجود دارد و گفته می‌شود که امریکایی‌ها برای استخراج این معادن سرمایه گذاری‌های کلانی انجام داده‌اند.
جنگ ناعادلانه
در جریان یک هفته گذشته، این دومین بار است که حامد کرزی به شدت به نحوۀ فعالیت نظامیان امریکایی در افغانستان اعتراض کرده است.
رییس جمهور روز گذشته گفت که جنگ طالبان در هلمند برای دفاع از مردم این ولایت نیست؛ بلکه به گفته او، این جنگجویان برای منافع شان می‌جنگند.
او می‌گوید که سران طالبان از پاکستان با طیاره‌های پیشرفته به کشورهای اروپایی سفر می‌‎کنند اما جنگجویان شان در افغانستان حمله انتحاری می‌کنند و مردم بی‌گناه را می‌کشند.
رییس جمهور تاکید کرد که جنگ در افغانستان صادقانه و عادلانه نیست و برای از بین بردن تروریزم باید لانه‌های آنان در خارج از افغانستان از بین برده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.