فصـل خزان و مراقبت از پوست

- ۱۶ میزان ۱۳۹۲

بخش نخست

وقتی فصل عوض می‌شود و آب‌وهوا تغییر می‌کند، تغییراتی هم در پوست و موی شما به‌وجود می‌آید. به‌خصوص با شروع فصل پاییز وقتی هوا رو به سردی می‌رود، پوست و مو که تابش گرم خورشید را تحمل کرده، آماده‌گی زیادی برای خشک ‌شدن دارند و ظاهری پژمرده و بدون آب پیدا می‌کنند، به‌خصوص اگر هر روز در معرض بادهای پاییـزی قرار بگیرند. بنابراین باید شیوه مراقبتی متفاوتی را برای پوست و مو در پیش بگیرید.
پوست شما کِدر یا خشک شده؟
قبل از این‌که به دنبال استفاده از هرگونه محصول آرایشی یا بهداشتی باشید، اول از همه به رنگ طبیعی پوست توجه کنید. آیا پوست‌تان به دلیل آفتاب تابستان یا کلرین حوض‌های آب‌بازی بدون آب و پژمرده و کدر نشده‌است؟ اگر پاسخ این سوال مثبت باشد، شما نیاز به محصولاتی دارید که دوباره انرژی و طراوت را به پوست بازگرداند. آیا به دلیل سرد شدن هوا در پوست‌تان احساس خشکی نمی‌کنید؟ اگر جواب این پرسش هم مثبت است، باید تغییری در مراقبت‌های پوستی خود ایجاد کنید و بعضی از محصولات آرایشی و بهداشتی را که تابستان استفاده می‌کردید، تعویض کنید و به جای آن‌ها از محصولات حاوی مواد مرطوب‌کننده استفاده کنیـد.
پوست بیندازید
بهتر است برای لایه‌برداری هم از یک اسکراب فیزیکی(مثل لیف یا هر اسکرابی که دارای دانه‌های کروی شکل است) و هم از لایه‌بردارهای کیمیایی استفاده کنید. مثلاً می‌توانید بوره یا نمک یا آرد جو را با شامپوبدن‌تان مخلوط کنید و بدن‌تان را با آن در حمام ماساژ دهید، البته حواس‌تان باشد که به زانو‌ها و آرنج‌ها توجه ویژ‌ه‌یی داشته ‌باشید. استفاده از لایه‌برداری حاوی اسیدهای میوه (مثل آلفاهیدروکسی اسید) نیز می‌تواند پوست شما را لطیف‌تر کند.
کدام کریم دست را بخرید؟
یکی دیگر از مشکلات رایج این فصل، خشک شدن دست‌هاست. یکی از مشکلات پوستی آزاردهنده که در صورت بی‌توجهی و رسیده‌گی نکردن به آن، ممکن است به یک بیماری مزمن تبدیل شود. استفاده از یک کریم مرطوب‌کننده قوی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. علاوه ‌بر این برای ایجاد رطوبت عمقی در پوست می‌توانید از روغن کالاندولا (گل همیشه بهار) روزی ۲ بار استفاده کنید. هم‌چنین اگر خارش یا کشش زیادی در پوست‌تان احساس می‌کنید، می‌توانید از مصرف صابون‌‌هایی که شدیداً قلیایی هستند یا مواد پاک‌کننده‌یی که دارای مقادیر زیادی مواد خشک‌‌کننده و قلیایی هستند، خودداری کنید.
پاییز فصل درمان است
ممکن است پوست شما در تابستان به دلیل تابش آفتاب کمی آسیب‌دیده باشد و روی آن لک‌هایی به وجود آمده یا رنگ آن یک‌نواختی خود را از دست داده باشد و یا حتا کمی ناهموار شده باشد. این روزها که شدت نور آفتاب کمتر شده ‌است، وقت درمان پوست‌تان است. کریم‌های لکه‌بر و مغذی می‌تواند به پوست شما کمک زیادی کند. محصولات و کریم‌های روشن‌کننده‌یی در داروخانه‌ها وجود دارد که می‌تواند دوباره یک‌نواختی را به پوست شما بازگرداند. مثلاً کریم‌های حاوی هیدروکینون برای این منظور مفید است.
استحمام، پوست خشک را خشک‌تر می‌کند
معمولا خانم‌ها به حفظ شادابی و طراوت پوست صورت، توجه زیادی دارند و با شروع فصل پاییز و سرد‌شدن هوا، مرطوب نگه‌داشتن پوست صورت و دست، ذهن آن‌ها را مشغول می‏کند. هوای سرد، استفاده از مواد شوینده، ژنتیک و… در خشکی پوست تأثیر دارند. برای حفظ رطوبت پوست صورت و دست، خوب است آن را با آب بشویید و بعد از کریم‏های مرطوب‎کننده مناسب استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، در فصل پاییز و زمستان، تعداد دفعات حمام را به حداقل برسانید و بعد از استحمام و خشک‌کردن بدن، بلافاصله با استفاده از محلول و لوسیون پوست بدن را مرطوب کنید تا خشک نشود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.