۹ غذای فوق‌العاده برای سلامت دنـــدان‌هــــا

گزارشگر:20 حمل 1393 - ۱۹ حمل ۱۳۹۳

mnandegar-3تغذیۀ نادرست و ناکافی نیز می‌تواند در طولانی‌مدت سلامت دهان شما را به مخاطره اندازد. آموزش این‌که غذاها چه‌گونه سلامت دندان و لثه‌های شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اولین گام به سوی تغذیۀ سالم برای حفظ بهداشت دهان است.
۱ـ چای سبز:
چای سبز حاوی پلی فنل «یک آنتی اکسیدان گیاهی» است که از آسیب دندان‌ها و ایجاد حفرۀ دهانی و بیماری‌های لثه‌یی پیش‌گیری می‌کند. چای سبز برای رفع بوی بد دهان نیز موثر است و از رشد باکتری‌هایی که باعث ایجاد این بوی بد می‌شوند، جلوگیری می‌کند. چای سبز، هم‌چنین دارای مقداری فلوراید است که مانع خراب شدن مینای دندان می‌شود.
۲ـ شیر و ماست:
شیر و ماست بدون مواد شیرین‌کننده، برای دندان مفید است. آن‌ها دارای اسیدیتۀ پایینی هستند، بدین معنا که از تخریب تدریجی دندان که پوسیده‌گی نام دارد، پیش‌گیری می‌کنند. شیر، منبع غنی از کلسیم است که حافظ سلامتی دندان است و همان‌طور که می‌دانیم، جزو اصلی و مهم دندان و استخوان است.
۳ـ پنیر:
پنیر با کربوهیدرات پایین، کلسیم و فسفات بالا، فواید بسیاری برای دندان دارد. این مادۀ غذایی، PH دهان را متعادل می‌کند و به حفظ و بازسازی مینای دندان کمک می‌کند و با تولید بزاق، باکتری‌یی که باعث ایجاد حفرۀ دندانی و بیماری لثه می‌شود را از بین می‌برد.
۴ـ میوه‌جات:
میوه‌های مختلف مانند سیب، توت فرنگی، مرکبات و به‌خصوص کیوی، حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C هستند. این ویتامین به منزلۀ سمنتی است که دیوارۀ سلول‌ها را محکم نگه می‌دارد و برای سلامتی بافت لثه، از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر بدن‌تان به حد کافی این ویتامین را دریافت نکند، طبق نظر محققان، شبکۀ کلاژن در لثه‌های‌تان از هم فرو می‌پاشد و لثه‌ها مستعد پذیرش باکتری می‌شوند که موجب ابتلا به بیماری پریودنتال می‌گردد.
۵ـ سبزیجات:
کدوی شیرین، زردک، کچالو و کلم مملو از ویتامین A هستند و برای تشکیل مینای دندان وجود این ویتامین بسیار ضروری است. علاوه بر این، سبزیجات تُرد، لثه‌ها را تمیز کرده، باعث تحریک آن‌ها نیز می‌شوند.
۶ـ پیاز:
این سبزی، دارای ترکیب ضد باکتری قوی، بنام سولفور( گوگرد) است. طبق نظر محققان، بیشترین خاصیت پیاز، زمانی است که به صورت خام و پوست‌کنده استفاده شود، البته ممکن است خوش‌مزه نباشد ولی ضامن سلامتی دندان‌های شما خواهد بود.
۷ـ آب:
با نوشیدن آب، کمک می‌کنیم لثه‌ها مرطوب بمانند و مواد غذایی‌یی که لای دندان‌ها گیر کرده و تجزیه شده و در نهایت باعث بوی بد دهان گشته‌اند، شسته شده و از بین بروند.
۸ـ دانۀ کنجد:
دندان‌های سالم نتیجۀ مصرف نان سفید و دانۀ کنجد مخصوصاً برای کودکان است. دانۀ کنجد مانع از تشکیل پلاک‌های دندانی شده و به ساخت عاج دندان کمک می‌کند. دانۀ کنجد هم‌چنین به دلیل این‌که سرشار از کلسیم است، به حفظ تراکم استخوان و دندان هم کمک شایانی می‌کند.
۹ـ گوشت‌های حیوانی:
شاید تعجب کنید، اما درست خوانده‌اید. گوشت گوساله، جوجه و کباب ترکی و تخم‌مرغ حاوی فسفر فراوانی هستند. کلسیم با کمک ویتامین D و فسفر، موجب تقویت استخوان‌ها و دندان‌های ما می‌شود. این مواد معدنی با پیش‌گیری از پوسیدگی دندان، به سلامت دندان‌های ما کمک می‌کنند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.