بیـماریِ مادرزادیِ پرولاپس قلب

گزارشگر:14 جوزا 1393 - ۱۳ جوزا ۱۳۹۳

بخش دوم

mnandegar-3دختران بیش‌تر در خطر استند
همان‌طور که ابتدای بحث اشاره کردیم، بیماری پرولاپس به‌طور مادرزادی در افراد دیده می‌شود؛ بنابراین عوامل ژنتیک تاثیرگذار اند. اگر فردی به این بیماری مبتلا شود، به احتمال زیاد یکی از اعضای خانواده‌اش مانند ماما، عمه یا کاکا به این بیماری دچار هستند. بیماری پرولاپس قلب بیش‌تر در خانم‌ها به طریق ژنتیک منتقل می‌شود و به ارث می‌رسد. برای مثال: اگر مادری به بیماری پرولاپس مبتلا شود، احتمال این‌که این بیماری به دخترانش منتقل شود، خیلی بیش‌تر از انتقال آن به پسرانش است.
افسرده‌گی را با پرولاپس اشتباه نگیرید
علایم این ناراحتی در سنین نوجوانی و جوانی در خانم‌ها به طور شایع‌تری دیده می‌شود. البته در بعضی مواقع پیش می‌آید که شخصی به این بیماری مبتلا شود، اما بازهم هیچ علامت مشخصی از آن را نداشته باشد و وقتی فرد آزمایش اکوکاردیوگرافی را انجام می‌دهد، پزشک متخصص متوجه می‌شود دریچۀ میترال دچار پرولاپس شده است. بنابراین خانم‌ها باید به علایم این بیماری که در مواقع عصبانیت بیش‌تر خود را نشان می‌دهد، توجه کنند. معمولاً پرولاپس دریچۀ میترال را سندرمی می‌گویند که با علایم عصبی همراه است؛ البته وقتی افراد اضطراب، استرس یا سابقۀ افسرده‌گی دارند، ممکن است در کنار آن به ناهنجاری پرولاپس دریچۀ میترال هم دچار باشند که در این شرایط این دو ناراحتی به هم ربطی ندارند. پرولاپس دریچۀ میترال باعث بروز افسرده‌گی و اضطراب نمی‌شود، تنها موضوع مهم این است چون این افراد سابقۀ استرس دارند، دچار تپش قلب بالا می‌شوند و این برای‌شان ناخوشایند و دردناک خواهد بود و با کوچک‌ترین اضطرابی، ضربان قلب افزایش می‌یابد.
هر سال باید چک شوید
تشخیص نارسایی و ناهنجاری پرولاپس دریچۀ قلب، از طریق سونوگرافی (معاینۀ تلویزیونی) این عضو تشخیص داده می‌شود و فرد بیمار باید هر سال آزمایش اکوکاردیوگرافی را برای بررسی شرایط قلبیِ خود انجام دهد تا پزشک متخصص بفهمد که بیماری در چه مرحله‌یی قرار دارد و آیا روندِ آن پیشرفتی کرده است یا خیر. در موارد بسیار نادری ممکن است بیماری پرولاپس پیشرفت کند و فرد مبتلا نیاز به عمل جراحی دریچۀ قلب داشته باشد؛ اما با این حال، احتمال شدت این بیماری در صورت تشخیص و درمان به موقع، بسیار کم است.
قلب میکروبی
برعکس این‌که شیوع بیماری پرولاپس دریچۀ میترال در خانم‌ها بیش‌تر است، میزان پیشرفت این بیماری در مردان بیش از زنان مشاهده می‌شود. بیماری پرولاپس ناراحتی خطرناکی نیست، بنابراین عوارض چندانی به همراه ندارد و مشکل جدی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، فقط باید علایم این بیماری را از بین برد که همان تپش قلب ناشی از تند شدن ضربان قلب، احساس درد در قفسه سینه است.
داروهایی که معمولاً برای درمان این علایم تجویز می‌شوند، ضربان قلب را کنترل می‌کنند و باعث می‌شوند تا درد و تپش قلب بیمار از بین برود. نکتۀ بسیار مهم در پرولاپس دریچۀ میترال به‌خصوص در بیمارانی که با نارسایی همراه است، دریچه‌ها مستعد این هستند که دچار عفونت شوند. در یک جراحی کوچک به خصوص در جراحی‌های دهان و دندان به دلیل این‌که میکروب‌ها هنگام عمل در دهان پخش می‌شوند، با خون همراه می‌شوند و ممکن است این میکروب‌ها در جریان خون حرکت کنند و روی این دریچه بنشینند و در این ناحیه عفونت ایجاد کنند. افرادی که به پرولاپس و نارسایی قلب دچار هستند، قبل از اعمال دندان‌پزشک یا عمل‌هایی در دستگاه گوارش و مجرای ادراری‌شان، حتماً باید آنتی‌بیوتیک مناسب را طبق نظر پزشک مصرف کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.