ده درسِ موفقیت از بروس‌لی

گزارشگر:31 سرطان 1393 - ۳۰ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3۲ـ تنها چیزی که مهم است، چیزی‌ست که نتیجه بدهد.
«با هر چیز مفیدی خودت را تطبیق بده، هر چیز بی‌مصرفی را دور بینداز و هر چیزی که ویژۀ خودت است را اضافه کن».
مدل‌ها و الگوهای تجاریِ مفید زیادند و کارآفرینان الهام‌بخشِ بسیاری وجود دارند، ولی نیازی نیست که فقط به یک روش متعهد باشید. اشکالی ندارد که کارآفرینان از منابع مختلف چیزهای مختلفی بگیرند و آن‌ها را برای نیازهای خاصِ خود تغییر دهند. هیچ‌کس کاملاً درست نمی‌گوید و هیچ‌کس کاملاً اشتباه نمی‌کند. مزیت روش یادگیریِ بروس‌لی این است که: حکمت مفیدِ هر کاری را بگیر و هر چیزی که نتیجه نمی‌دهد را نادیده بیانگار!

۳ـ روی نیازهای دیگران تمرکز کن.
«زنده‌گی واقعی زنده‌گی کردن برای دیگران است».
راز موفق بودن در دنیای مدرنِ کسب و کار این است که چیزهایی فراهم کنید که به نفع زنده‌گیِ مردم باشد. شاید این توصیۀ واضح و مشخصی باشد، ولی هنوز کارآفرینانِ زیادی هستند که امیدوارند با دست‌کاری در اجناس یا تهیۀ محصولات بنجل، ثروت‌مند شوند. بهتر است که برای خدمت به نیازهای مردم تمرکز کنید.

۴ـ یاد بگیرید که انعطاف داشته باشید.
«می‌بینید که تنومندترین درخت به‌راحتی ترک برمی‌دارد، در حالی که بامبو یا بید حتا اگر در مقابل باد خم شود، زنده می‌ماند».
اشتباهی که افرادی که وارد کسب و کار و تجارت می‌شوند مرتکب می‌شوند این است که به یک طرح و نقشه، زیادی پای‌بند می‌گردند. آن‌ها فراموش می‌کنند که مهم این است که به هدف برسند و طرح و نقشه فقط ابزاری برای رسیدن به هدف است. هیچ نقشه‌یی روی سنگ حکاکی نشده و باید در واکنش به شرایط متغیر، نقشه را تطبیق داد. وقتی بروس‌لی اولین مدرسۀ هنرهای رزمی‌اش را باز کرد، فقط می‌خواست پول بیشتری درآورد تا شهریۀ تحصیلش در کالج را بپردازد، ولی برای بقیۀ مسایل، چیزها آن‌طور که او برنامه‌ریزی کرده بود، پیش نرفت.

۵ـ چیزها را ساده کنید.
«افزایش روزانه نه، کاهش روزانه بله. غیرضروری‌ها را دور بینداز».
در تجارت این گرایش وجود دارد که پیچیده‌گی بیشتر را به موفقیتِ بزرگ‌تر ربط می‌دهند. به همین دلیل است که بسیاری از کمپانی‌ها و شرکت‌هایی که در ابتدا بسیار موفق بودند، نتوانستند مشتریانِ خود را راضی نگه دارند. پیچیده کردن مسایل فقط نوآوری را خفه می‌کند، از خلاقیت جلوگیری می‌کند و سر راه ارتباط مانع می‌تراشد. مهم است که کارآفرینان بتوانند روی چیزهای ساده تمرکز کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.