ده درسِ موفقیت از بروس‌لی

گزارشگر:1 اسد 1393 - ۳۱ سرطان ۱۳۹۳

بخش سوم و پایانی

mnandegar-3۶ـ انتظار نداشته باشید که کارها آسان باشند.
«آرزو نکنید که زنده‌گی راحت و آسان باشد، دعا کنید خدا قدرتِ تحملِ زنده‌گیِ سخت را به شما بدهد.»
بقای کسب و کار در این دنیای پیچیده، جسارت، پشتکار و اعتماد به نفس می‌خواهد. دنیا همین است و ناله و شکایت در مورد آن هیچ فایده‌یی ندارد. بروس‌لی منتظر نشد تا دنیا به او راه راحتی برای رسیدن به موفقیت نشان دهد. در عوض او ارادۀ خود برای مقابله با شرایط زنده‌گی را بیشتر کرد.

۷ـ از اشتباهات درس بگیرید.
«اشتباهات همیشه قابل بخشش هستند، ولی فرد باید شجاعت اعتراف به آن‌ها را داشته باشد.»
بروس‌لی اولین‌بار به‌خاطر بازی در نقش کاتو در فلم «The Green Hornet» معروف شد. این فلم، فلم موفقی بود و بروس را در ایالات متحده نیز معروف کرد، ولی او نمی‌توانست از این حس فرار کند که با قبول این نقش اشتباه کرده بود. او از این تجربه چیزهای زیادی یاد گرفت و به او ارادۀ بیشتری داد تا هیچ‌وقت ارزش‌هایی که برایش مهم هستند را به‌خاطر شهرت یا ثروت نفروشد. امکان ندارد که کارآفرینان بدون اشتباه کردن پیشرفت کنند، مهم این است که بتوانند این اشتباهات را باز بشناسند و از آن‌ها درس بگیرند.

۸ـ چشم‌تان را از آن‌چه مهم است، برندارید.
«قرار نیست به هر هدفی برسید، گاهی هدف فقط برای هدف‌گیری است.»
این خوب است که چند هدفِ کاری داشته باشید، ولی مهم‌تر آن است که از روند تلاش و کوشش برای رسیدن به آن لذت ببرید. کارآفرینان بسیاری هستند که از این فکر احساس درمانده‌گی می‌کنند: «وقتی به هدف ایکس برسم، احساس خوشحالی و موفقیت خواهم کرد.» مشکل این‌جاست که حتا اگر به این هدف برسد، هدفِ دیگری خواهد داشت که برایش تلاش کند. این یعنی موفقیت همیشه به معنای آن است که به قلۀ کوه بعدی برسید. ولی بهتر است که به اهداف مانند جهت و مسیر و نه یک مقصد جادویی فکر کنید. نیازی نیست که منتظر باشید تا به قله برسید، در حالی که می‌توانید از زنده‌گی لذت ببرید.

۹ـ با حس ضرورت به زنده‌گی بنگرید.
«اگر زنده‌گی کردن را دوست دارید، وقت تلف نکنید، زیرا زمان چیزی است که زنده‌گی را می‌سازد.»
زنده‌گی خیلی کوتاه‌تر از آن است که بنشینید و منتظر باشید تا اتفاقاتِ خوبی رخ دهد. بروس‌لی زمانی فوت کرد که ۳۲ سال بیشتر نداشت، ولی خیلی بیشتر از یک فرد معمولی ۸۰ ساله از زنده‌گی کوتاهش استفاده کرده بود. هیچ راهی وجود ندارد تا بفهمید که برای رسیدن به موفقیت چند سال دیگر مانده، بنابراین باید با حس ضرورت به زنده‌گی بنگرید.

۱۰ـ به بینش و دیدگاهِ خود اعتماد کنید.
«من برای تأمین انتظاراتِ شما به این دنیا نیامده‌ام، شما هم برای تأمین انتظاراتِ من به این دنیا نیامده‌اید».
بروس‌لی یک افسانه است، زیرا قبول نکرد که زنده‌گی‌اش را بر اساسِ انتظارات دیگران بسازد. او مسیرِ خودش را ساخت و با نشان دادنِ توانایی‌هایش، شخصیتش و دانایی‌اش، تحسینِ همه‌گان را برانگیخت. این اراده و خواستنِ او برای اعتماد و تعهد به بینش شخصی، چیزی است که در میانِ همۀ کارآفرینانِ بزرگ مشترک است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.