۵ علامتی که آقایان باید برای سلامتیِ خود جدی بگیرند

گزارشگر:7 عقرب 1393 - ۰۶ عقرب ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی

mnandegar-3شکم بزرگ و چاقی مردان، می‌تواند علامت خاموشِ چند بیماری باشد. بزرگ شدن شکم، نشانۀ کاهش تستوسترون است و از طرفی می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت و بیماری عروق کرونر قلبی را افزایش دهد و یا نشانۀ بالا بودن کلسترول خون باشد، در حالی که بعضی آقایان آن را به عنوان ژستی مردانه دوست دارند.

۳ـ بی‌میلی جنسی
در بسیاری از مواقع این بی‌میلی جنسی ممکن است ناشی از مسایل روحی و روانی باشد، اما نباید آن را نادیده گرفت. طبیعی بودن میل جنسی نشانه‌یی از سلامت کلیِ بدن است. بی‌میلی جنسی شاید ناشی از مشکلات عروق خونیِ آلت تناسلی باشد که خود نشانۀ مشکلات عروق خونیِ قلب و مغز است. متخصصان می‌گویند آقایان به‌جای استفاده از قرص‌هایی مانند ویاگرا باید یک بار هم به پزشک مراجعه کنند تا دربارۀ مشکلات جنسی‌شان با او مشورت کنند. به طور معمول، در این مواقع پزشک به دنبال بیماری عروق کرونری قلب، فشارخون بالا و کلسترول بالا خواهد بود که می‌توانند اختلالات نعوذی را به دنبال داشته باشد.

۴ـ تکرر ادرار
«چیز مهمی نیست، لابد آب زیاد خورده‌ام!» تکرر ادرار از آن علایمی است که اغلب آقایان آن را علامت طبیعیِ بالا رفتن سن می‌دانند و بدون آنکه علتِ آن را بفهمند، به آن توجه نمی‌کنند. تکرر ادرار در آقایان مُسن، اغلب به دلیل بزرگی خوش‌خیم پروستات به وجود می‌آید که قابل درمان است. پروستاتیت (التهاب پروستات) به دلیل عفونت یا تحریک هم می‌تواند تکرر ادرار را موجب شود. اندازه گیری PSA (آنتی ژن اختصاصی پروستات)، معاینۀ پروستات و آزمایش‌های گرده، حتماً باید پس از مراجعه به متخصص بیماری‌های مجاری ادراری انجام شود.

۵ـ اعتیاد به داروهای مجاز
«هر شب باید یک دیازپام بخورم وگرنه خوابم نمی‌برد». اغلب آقایان تصور می‌کنند اعتیاد فقط استفاده از منقل و وافور است و متوجه نیستند که گاهی یک قرص استامینوفنِ ساده هم می‌تواند آن‌ها را معتاد کند. در بسیاری از این افراد شاید یک کمردرد، آرتروز کتف، دل درد و یا بی‌خوابی مقدمۀ استفاده از داروهای تجویز شده از سوی پزشک باشد و چند سال بعد می‌بینند که باید هنوز از آن قرص‌ها استفاده کنند و به آن‌ها عادت کرده‌اند، در حالی که از آن مشکل اولیه خبری نیست.
اعتیاد به داروهای مجاز، مسأله‌یی است که بسیاری از آقایان به هیچ‌وجه متوجه آن نیستند و آن را طبیعی می‌دانند، در حالی که عادت به مصرفِ این داروها چیزی کم از یک اعتیاد واقعی ندارد و همان مشکلات را به دنبال دارد و باید به آن‌ها عوارض جانبیِ داروها را هم اضافه کرد. داروها را فقط بر اساس دستور پزشک و در مدت زمان تعیین‌شده مصرف کنید و در صورت اعتیاد به دارویی خاص، به هیچ‌وجه ناگهان مصرفِ آن را قطع نکنید.

منبع:

www.salamat.ir

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.