۱۵ تمرین برای تمرکز

گزارشگر:دو شنبه 8 جدی 1393 - ۰۷ جدی ۱۳۹۳

بخش سوم

mnandegar-3مترجم: نادیا زکالوند
۹ـ گفت‌وگو با آینه
دو علامتِ هم‌سطح با چشمان خود روی آینه بگذارید و تصور کنید که آن‌ها چشمان انسان دیگری است که به شما خیره شده است. صورت‌تان را مقابل آینه قرار دهید و مراقب باشید سرتان را تکان ندهید. به چهرۀتان خیره شده و تصور کنید آن زن یا مردی است که می‌توانید به او اعتماد کنید و دوستش داشته باشید. اجازه ندهید فکر دیگری به ذهن‌تان بیاید. در همان حال چند بار نفس عمیق بکشید و هوای تازه وارد شش‌های‌تان کنید. با این روش، آرام‌آرام احساس آرامش و قدرت وجودتان را می‌گیرد. سپس با فرد درون آینه صحبت کنید. این کار را روزانه سه تا پنج دقیقه انجام دهید. پس از مدتی متوجه می‌شوید هر زمان که لازم باشد، به‌راحتی می‌توانید روی موضوعی تمرکز داشته باشید.
۱۰ـ کنترل احساسات
با کنترل احساسات‌تان می‌توانید قدرت تمرکزتان را افزایش دهید. برای این‌که بتوانید روی احساسات‌تان تسلط داشته باشید، این تمرین را انجام دهید: با خود تصور کنید در هوای خنک قرار دارید، چه احساسی دارید؟ اکنون تصور کنید هوا سردتر شده است و بالاخره از سرما دارید یخ می‌زنید. اگر با تمام نیروی‌تان این‌گونه فکر کنید مطمین باشید که از سرما به لرزش می‌افتید. حالا، برعکس این کار را انجام دهید. فکر کنید در محیطی گرم نشسته‌اید که هر لحظه بر گرمایش افزوده می‌شود تا آن‌جا که غیرقابل تحمل می‌شود. از این نوع تمرین در حالت‌های مختلف می‌توانید انجام دهید. مثلاً اگر گرسنه یا تشنه اید و بنا به دلایلی نمی‌توانید چیزی بخورید، می‌توانید تصور کنید که تازه یک وعده غذای گرم و نوشیدنی خورده‌اید یا اگر جایی در بدن‌تان درد می‌کند، می‌توانید با منحرف کردن ذهن‌تان به سمت چیز دیگری تاحد زیادی از حس درد بکاهید. این نوع تمـــــرین را اگر هر روز انجام دهید، پس از مدت کوتاهی متوجه می‌شوید خیلی زود و راحت هر زمان که خواستید می‌توانید روی موضوعی متمرکز شده و بدون حواس‌پرتی کارتان را انجام دهید.
۱۱ـ کنترل امیال
میل و خواسته چیزی است که کنترلِ آن بسیار سخت بوده و نیروی زیادی می‌طلبد. فراموش نکنید زمانی که توانستید روی خواسته‌های‌تان تسلط یابید، لحظه‌یی است که می‌توانید به طرز اعجاب‌آوری روی مسایل مورد نظرتان تمرکز داشته باشید. در واقع با فکر نکردن به موضوعات دیگر، تمام وجودتان متمرکز کاری می‌شود که در حال انجام دادن آن هستید. فرض کنید خبر جالبی شنیده اید و دوست دارید در مورد آن به اولین کسی که می‌بینید بگویید. تمرین‌تان الان شروع می‌شود. یعنی این‌که باید تمام نیروی‌تان را به کار ببندید و آن را به کسی نگویید. یا مثلاً هنگام انجام دادن کاری هوس می‌کنید با کسی تلیفونی صحبت کنید یا نوشیدنی بخورید. به جای گوش دادن به فرمان امیال‌تان، آن کارها را تا وقتی که کار اصلی‌تان انجام نشده است، انجام ندهید. با این روش می‌توانید بر امیال خود مسلط شوید؛ زیرا کنترل امیال و خواسته‌های بی‌حد و حساب، قدرت تمرکز را بالا می‌برد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.