وزیر خارجۀ افغانستان: به تنهایی قادر به مبارزه با تروریسم نیستیم

- ۱۵ جوزا ۱۳۹۴

شنبه ۱۶ جوزا ۱۳۹۴

 

وزیر امور خارجه افغانستان که روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته برای شرکت در کنفرانس مقامات عالی‌رتبۀ سازمان همکاری‌های شانگهای به مسکو سفر کرده، گفته است که کابل بدون حمایت منطقه‎یی و جهانی قادر به مبارزه با تروریسم نیست.
براساس خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان، صلاح‌الدین ربانی روز پنجشنبه در کنفرانس یاد شده که تحت عنوان امنیت و ثبات در منطقه برگزار گردیده بود، mnandegar-3گفت: واضح است که تروریزم، در سطوح ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی، به عنوان بزرگترین چالش برای ما محسوب می‌گردد. این پدیدۀ شوم، بدون تفکیک مرز و جغرافیای مشخصی، به تهدید حیات انسان‌های بی‌گناه و اخلال امنیت در منطقه و جهان ادامه می‌دهد.
وزیر خارجه گفته است: تا جایی‌که به افغانستان بر می‌گردد، تروریزم یک پدیده داخلی نبوده، بلکه ریشۀ آن با عوامل منطقه‌یی پیوند دارد. با آن هم، از حدود دو دهه بدین‌سو، ما در خط مقدم جنگ با تروریزم ایستاده‌ایم.
صلاح الدین ربانی افزوده است: نیروهای امنیتی کشور ما، در مقابله با تعداد زیادی از گروه‌های تروریستی دارای انگیزه‌های گوناگون چون طالبان، شبکه حقانی، تحریک طالبان پاکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، تحریک اسلامی ازبکستان، القاعده و داعش، قربانی‌های عظیمی را متحمل می‌گردند.
به گفتۀ او، اکثریت این گروه‌ها اهداف و مقاصد منطقه‌یی و بین‌المللی داشته و افغانستان قطعاً مقصد نهایی آن‌ها نیست.
وزیر خارجۀ کشور گفته است که نیروهای شجاع امنیتی ما، با پرداخت بهای جنگ با تروریزم، نه تنها از تمامیت ارضی کشور ما دفاع می‌کنند، بلکه به حفظ امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک می‌نمایند.
با این حال به گفتۀ آقای ربانی، افغانستان به تنهایی قدرت بردوش کشیدن تمام این بار را ندارد. منافع و مسوولیت‌های همۀ ما ایجاب می‌کند که برای مبارزه مشترک و همآهنگ با تروریزم اراده قوی داشته باشید.
همچنان، وزیر امور خارجه افغانستان از علاقه‌مندی افغانستان برای عضویت کامل در سازمان همکاری‌های شانگهای یادآوری نموده، خواهان حمایت کشورهای عضو گردید.
در این کنفرانس، نگرانی کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای از ناحیه تروریزم و افراط‌گرایی و تهدیدهای نوظهور امنیتی در منطقه مورد بحث قرار گرفته، بر ضرورت مبارزه مشترک و همآهنگ با آن تأکید به عمل آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :