عطا محمد نور: از فرصت برای درهم شکستن طالبان استفاده کنید

- ۱۳ اسد ۱۳۹۴

چهار شنبه ۱۴ اسد ۱۳۹۴/

 

سرپرست ولایت بلخ با تاکید بر این که مرگ ملاعمر فرصت خوبی برای شکست طالبان است ، گفت که کلید روند مذاکرات صلح در دست پاکستان است.
عطامحمد نور سرپرست ولایت بلخ اعلام کرد: با تأیید خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان، فرصت خوبی برای دولت کابل جهت تشدید حملات و شکست طالبان به وجود آمده است.
وی تأکید کرد: اکنون زمان مناسبی است تا حکومت افغانستان روند مذاکرات صلح را تحت کنترل خود در آورد.
mnandegar-3سرپرست ولایت بلخ به اسوشیتدپرس اذعان داشت: هر چند ملا محمد عمر پس از مداخله نیروهای خارجی و امریکا در سال ۲۰۰۱ جایی دیده نشده، اما از نفوذ معنوی وسیعی میان جناح‌های مختلف طالبان برخوردار بود.
نور افزود: مرگ ملا عمر روند صلح را سرعت می‌بخشد، اما طالبان به چند گروه تقسیم خواهند شد و به صورت یکپارچه در کنار یکدیگر نخواهند بود به همین خاطر کشاندن آن‌ها به میز مذاکرات کار دشواری است.
رییس‌اجرایی حزب جمعیت اسلامی تصریح کرد: پاکستان کلید روند صلح را در دست دارد، زیرا از مدت‌ها قبل حکومت پاکستان میزبان رهبران طالبان را در شهر‌های «کویته»، «پیشاور» و «کراچی» بوده است.
عطا محمد نور گفت: مقامات پاکستان می‌توانند طالبان را به دور میز مذاکرات جمع کند، زیرا نفوذ و تأثیر آنها بر طالبان محرض می‌باشد.
نور از حکومت افغانستان خواست تا برای استفاده از فرصت‌های پیش آمده هرچه سریع‌تر دست به کار شود.
عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ در حالی این سخنان را بیان می‌کند که دور دوم روند مذاکرات صلح میان دولت کابل و نماینده‌گان طالبان که قرار بود جمعه هفته گذشته برگزار شود به دلیل اعلام مرگ ملاعمر به تعویق افتاد و بر سر رهبری طالبان میان اعضای برجسته و رهبران این گروه اختلافاتی وجود دارد.
برخی به طرفداری از ملا محمد اختر منصور رهبر جدید طالبان برخواسته‌اند و عده‌ای هم خواستار برگزاری شورای رهبری طالبان هستند تا در این مورد تصمیم گرفته شود.
این در حالی است که در هفته جاری ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به سخنان اخیر ملا محمد اختر منصور رهبر جدید طالبان مبنی بر ادامه جنگ در این کشوربا انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: حکومت افغانستان در سطح ملی و بین‌المللی هیچ حرکت موازی و مخالف با نظام سیاسی این کشور را قبول نخواهد کرد.
بیانیه می‌افزاید: دولت افغانستان، گروه طالبان و دیگر گروه‌های مسلح مخالف را تنها به‌عنوان گروه‌های مخالف مسلح می‎شناسد و با همین عنوان راه گفت‌وگو را با آنان باز گذاشته است.
حکومت افغانستان خاطرنشان کرد تحولات و رویدادهای اخیر را در گروه طالبان و شبکه حقانی، خصوصاً نحوه و محل برگزاری جلسات‌شان به‌دقت تحت نظر دارد.
به نظر می‌رسد دولت کابل قصد دارد با توجه به شرایطی که در حال حاضر بوجود آمده و چند دستگی میان طالبان بر سر رهبری این گروه، نبض روند مذاکرات صلح افغانستان را در دست گیرد و از اختلافات میان طالبان بهترین استفاده را ببرد.
با محقق شدن چنین امری به احتمال زیاد نقش پاکستان را در روند مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان کمرنگ خواهد کرد.
از طرفی عبدالله عبدالله رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز پیشنهاد پیوستن مخالفان به حکومت را در سایه هشدار ریاست‌جمهوری این کشور می‌دهد.
عبدالله روز دوشنبه در جلسه شورای وزیران که در قصر سپیدار کابل برگزار شد گفت: در حکومت وحدت ملی افغانستان با هدف صلح به روی تمام افراد و جناح‌ها باز است.
رییس‌اجرایی حکومت وحدت ملی تأکید کرد: برای افراد در حال جنگ در افغانستان، فرصت پیوستن به حکومت این کشور فراهم شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :