یک عضو مجلس: برخی از اعضای حکومت پیشین با طالبان همکاری می کنند

- ۲۰ اسد ۱۳۹۴

چهارشنبه ۲۱ اسد ۱۳۹۴/

 

ناجیه نوری
با جنایت‎ها و خون‎ریزی‏‎هایی‎که طالبان در روزهای اخیر انجام داده‎اند، دیگر این گروه سزاوار بخشش، مذاکره و تفاهم نیستند.
شماری از اعضای مجلس و آگاهان با بیان این مطلب می‌گویند که حکومت افغانستان باید در رویکرد خود در برابر پاکستان و ابزار در دست‌‎ داشته‎اش (طالبان) تجدید نظر نماید.
کابل از روز جمعه هفته جاری تاکنون شاهد چندین انفجار بوده که یکی از انفجارات در منطقه شاه شهید صورت گرفت. این حمله حدود چهارصد زخمی به همراه داشت و در آن پانزده mnandegar-3غیرنظامی کشته شدند و علاوه براین، شمار زیادی از ساختمان‌های تجاری و خانه‌های غیرنظامیان دراثر انفجار تخریب شد.
شام‌گاه همین روز، یک حمله‌کننده انتحاری مواد انفجاری همراه خود را در میان دانشجویان اکادمی پولیس درغرب کابل منفجر کرد که طبق آمار وزارت امور داخله دست کم چهل کشته و زخمی داشته است.
ساعتی پس از آن نیز گروهی از مهاجمان انتحاری به یک پایگاه نیروهای خارجی در شمال شرق کابل حمله کردند که این حمله ۹ کشته به جای ماند.
دوشنبۀ هفته جاری، یک انفجار نسبتاً قوی در درب ورودی فروگاه کابل رُخ داد که از اثر آن تعداد زیادی از افراد غیر نظامی کشته و یا زخمی شدند.
گروه طالبان مسوولیت سه حمله اخیر را برعهده گرفتند؛ اما مسوولیت حمله انتحاری در شاه شهید را تاکنون هیچ گروهی نپذیرفته است.
داکتر محی‌الدین مهدی عضومجلس نماینده‌گان می‌گوید: حلقاتی‌که از حامد کرزی حمایت می‌کردند و اکنون از ارگ رانده شدند، در حملات خونین اخیر شهر کابل نقش بارزی دارند.
به باور داکتر مهدی، رابطۀ تنگاتنگ حامد کرزی و حامیان‌اش با طالبان و پاکستان، این مساله را به اثبات می‌رساند که همین افراد در پشت حملات انتحاری چند روز گذشته قرار دارند.
او می‌افزاید: زمانی‌که هر دو رهبر سرگرم چانه‌زنی بر سر تشکیل حکومت وحدت ملی بودند، این حلقات فوق‌العاده فعال شدند و درصدد این بودند که چگونه حکومت را تضعیف کرده و خود دوباره به قدرت برسند.
این عضو مجلس گفت: این حلقات هر روز نقشه می‌کشند تا با وخیم نشان دادن اوضاع امنیتی و با برگزاری یک لویه جرگه ساخته‌گی، حامد کرزی را به قدرت برسانند.
داکتر محی‌الدین به این باور است که رهبران حکومت وحدت ملی، اگر اراده کنند، بدون شک این توان را دارند تا این خطرات را دفع کنند.
این عضو مجلس می‌گوید: هدف دوم از انجام این حملات وحشیانه نشان‌دهنده ابزاری بودن طالبان در دستان آی‌اس‌آی پاکستان است.
او تاکید کرد: حملات انتحاری اخیر نشان‌دهنده قدرت طالبان است که مرگ ملاعمر هیچ تاثیر برآنان نداشته است.
به گفتۀ داکتر مهدی، ادامۀ حملات در طی دو سال گذشته بدون موجودیت ملاعمر ثابت می‌کند که ملا عمر تنها یک اسم کاذب بود تا بهانه‌یی باشد برای انجام حملات تروریستی توسط طالبان که از سوی پاکستان رهبری می‌شوند.
او می‌گوید: «طالبان بیشترین حملات خود را در دو سال گذشته که ملاعمر زنده نبوده؛ انجام داده اند، بنابراین، باید به وجود ملاعمر شک کرده و به این نتیجه رسید که این آی‌اس‌آی پاکستان است که فرمان جنگ در افغانستان در اختیار دارد، نه رهبران طالب.»
به گفتۀ داکتر مهدی، حکومت وحدت ملی باید در روابط خود با حکومت نظامی پاکستان تجدید نظرکند؛ زیرا تمام مشکلات در افغانستان ناشی از حمایت نظامی پاکستان از گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان است.
با این حال، محمد ناطقی عضو هیأت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان با طالبان در پاکستان می‌گوید: با وضعیت پیش آمده نمی‌‎توان وارد گفت‌وگو شد؛ زیرا طالبان هر روز همو‌طنان ما را می‌کشند. بنابراین، با چنین گروهی اصلاً مذاکره معنایی ندارد.
او از پاکستان می‌خواهد تا با دولت افغانستان در روند گفت‌وگوهای صلح صادقانه عمل کند و مساله جنگ و صلح با افغانستان را واضح سازد.
داکتر عبدلله رییس‌اجراییه حکومت دوشنبۀ هفته جاری در نشست هفته‌وار شورای وزیران گفت که پاکستان بعد از ایجاد دولت وحدت ملی در روند مبارزه با تروریسم با کابل همکاری صادقانه نداشته‌.
او افزود: «متاسفانه همکاری صادقانه‌یی را که دولت وحدت ملی در راستای مبارزه با تروریسم از پاکستان توقع داشت هیچ‌گونه همکاری در ۱۰ ماه گذشته از سوی کشور پاکستان صورت نگرفته است.»
رییس اجرایی دولت وحدت ملی تأکید کرد که اکنون جنایت‌کاران در روز روشن مسوولیت عملیات را در داخل افغانستان به عهده می‌گیرند، ولی هیج محدودیتی در فعالیت آنها از سوی پاکستان در آن کشور ایجاد نشده و آنان با کمال وقاحت جنایت علیه مردم افغانستان را ادامه می‌دهند.
داکتر محمد اشرف غنی رییس‌جمهور نیز با انتفاد از پاکستان گفته که در روابط اش با این کشور تجدید نظر خواهد کرد.
او تاکید کرده که پاکستان با افغانستان صادق نبوده و هنوزهم از این کشور به ما پیام جنگ فرستاده می‌شود.
عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی نیز انجام حملات چند روز گذشته را کار طالبان به همکاری استخبارات کشورهای همسایه به خصوص آی‌اس‌آی پاکستان می‌داند.
به گفتۀ او، بعد از درگذشت ملاعمر مشخص بود که طالبان برای نشان دادن اتحادشان دست به این چنین حملات می‌‍زنند؛ اما چنین حملات بدون همکاری آی‌اس‌آی پاکستان ممکن نیست.
این آگاه نظامی، ضمن این‌که ادامه این‌گونه حملات را مانع برای مذاکرات نمی‌داند، می‌گوید: طالبان می‌خواهند با افزایش حملات در جنگ دست بالا داشته باشند تا در میدان مذاکرات امتیاز بیشتری کسب کند، پس یکی از علل افزایش حملات به دست آوردن امتیاز است.

اشتراک گذاري با دوستان :