وزارت داخله به ریاست‎جمهوری: تکلیف توزیع شناسنامه را مشخص کنید

گزارشگر:دو شنبه 9 سنبله 1394 - ۰۸ سنبله ۱۳۹۴

نورالحق علومی وزیر امور داخله هشدار داده است که اگر طی هفتۀ جاری، موضوع شناسنامه‌های برقی در آجندای کابینه قرار نگیرد و یا هم زمان آغاز توزیع شناسنامه‌های برقی اعلام نشود؛ وظایف یک هزار کارمند ریاست شناسنامه برقی به حالت تعلیق در خواهد آمد.
نورالحق علومی وزیر امور داخله با ناراحتی تمام ، مکتوبی به ریاست جمهوری فرستاده و خواهان تعیین سرنوشت برای این کارمندان شده است.
mnandegar-3آقای علومی در این مکتوب نگاشته است که در دو نشست اخیر کابینه، هیچ گونه بحثی در راستای پایان بخشیدن به موضوع شناسنامه‌های برقی نشده و این امر، نگرانی‌های زیادی را در میان مردم و رسانه‌های افغانستان به وجود آورده است.
وزیر امور داخله به شدت ابراز نگرانی کرده است که تداوم ابهام در آغاز شناسنامه‌های برقی، این وزارت را با چالش‌های مالی و یا هم پرداخت معاشات یک هزار کارمند مواجه کرده است.
وی تاکید کرد: وزارت امور داخله روی پروژۀ ملی توزیع شناسنامه‌های برقی، تاکنون سرمایه گذاری‌های زیادی کرده است و از رییس جمهور خواسته است تا روز چهاشنبه، موضوع شناس نامه‌ها را در آجندای نشست کابینه شامل کند تا هرچه زودتر، روند آغاز توزیع آن روشن شود.
به گزارش خبرگزاری جمهور، آقای علومی در این مکتوب هشدار داده است: اگر همین هفته، این موضوع شامل آجندای کابینه نگردیده و موضوع آن حل نشود، وزارت امور داخله مجبور خواهد شد به خاطر جلوگیری از مشکلات بعدی مالی و قرار داد یک هزار کارمند این اداره، به حالت تعلیق درخواهد آمد.
این در حالی است که در نشست شورای وزیران به رهبری داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، توزیع شناسنامه های برقی را در ۲۸ اسد ماه گذشته، تعیین کرده بود؛ اما با تصمیم ارگ ریاست جمهوری، تاریخ توزیع شناسنامه های برقی به تاخیر افتاد.
قرار است جلسۀ کابینه به رهبری رییس جمهوری در این خصوص فیصله کند.
فیصلۀ شورای وزیران تغییر نمی‌کند
در این حال، رییس اجرایی می‌گوید فیصلۀ نهایی در مورد شناس‌نامه‌های برقی صورت گرفته و به زودی روند توزیع شناسنامه‎ها آغاز خواهد شد.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان روز یک‌شنبه (۸ سنبله) در نشستی با کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی گفت که شورای وزیران چندی پیش در این مورد بر اساس قانون فیصله کرده‌است.
رییس اجرایی خاطرنشان ساخت که چند نفر آمدند و نظریاتی داشتند؛ نظریات‌شان را شنیدیم، اما در فیصلۀ شورای وزیران هیچ تغیری نیامده‌ است.
آقای عبدالله گفت که توزیع شناس‌نامه بر اساس قانون موجود افغانستان است و گام‌ها در راستای قانونی‌شدن آن نیز برداشته می‌شود
به گفتۀ او، برخی از مشکلات تخنیکی وجود داشت، اما توزیع شناس‌نامه‌های برقی آغاز خواهد یافت.
این در حالی‌ست که قرار بود کار توزیع این شناس‌نامه‌ها ۱۰ روز پیش در ۲۸ اسد، روز استرداد استقلال افغانستان آغاز گردد.
اما به دلیل مخالفت رییس جمهور این روند متوقف شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :