۹۰ درصدِ این بیماران از بیماریِ خود بی‌خبرند!

گزارشگر:دوشنبه 4 عقرب 1394 - ۰۳ عقرب ۱۳۹۴

بخش نخست

mnandegar-3گُرده‌ها به عنوان تصفیه‌خانۀ بدن، نقش حیاتی در حفظ سلامتِ اندام‌ها و بدن ایفا می‌کنند، ولی عوامل مختلفی باعث می‌شود آن‌ها وظیفۀ اصلی خود را انجام نداده و مشکلاتِ متعددی ایجاد شود. در امریکا بیش از ۲۶ میلیون نفر با بیماری گُرده زنده‌گی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها از بیماری خود مطلع نیستند و بیماری آن‌ها پنهان است. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد افرادی که علایم نارسایی گُرده دارند، از بیماری خود بی‌خبرند، در صورتی که مراجعه به پزشک در صورت مشاهدۀ برخی علایم و آگاهی از وضع بدنی، یکی از راه های تسریع در روند درمان به شمار می‌رود. نخستین نشانه‌یی که افراد باید به آن توجه کنند، این است که فرد مبتلا بیش از حدِ معمول احساس خسته‌گی می‌کند، انرژی کمی دارد و معمولاً در تمرکز دچار مشکل است.
کاهش شدید عملکرد گُرده‌ها به دلیل بیماری گُرده باعث تشکیل سموم و ناخالصی‌های متعدد در خون می‌شود. این امر، خستگی مفرط و ضعف را در بدن فرد ایجاد و در نتیجه تمرکز را دشوار می‌کند. از عوارض دیگر بیماری‌های کلیوی، می‌توان به کم‌خونی اشاره کرد که باعث بروز ضعف و خسته‌گی می‌شود. فردی که از بیماری گُرده رنج می‌برد، معمولاً به‌سختی به خواب می‌رود. وقتی گُرده‌ها سموم بدن را به‌درستی فیلتر نکنند، سموم ایجاد شده به جای دفع و خروج از بدن از طریق ادرار، در خون جمع می‌شود و در نهایت خوابیدن را برای فرد دشوار می‌کند. همچنین ارتباطی بین چاقی و بیماری‌های مزمنِ گُرده وجود دارد. وقفۀ تنفسی در خواب نیز در مبتلایان به بیماری‌های گُرده بسیار معمول است.
خشکی و احساس خارش در پوست، از دیگر نشانه‌هایی است که باید جدی گرفت. گُرده‌های سالم علاوه بر تصفیۀ خون، کارهای مهمی برای بدن انجام می‌دهند. دفع مواد زاید و مایعات اضافی از بدن، ساخت گلبول‌های قرمز خونی، محکم نگه داشتن استخوان‌ها و کمک به حفظ مقدار کافی از مواد معدنی موجود در خون، از عملکردهای حیاتی گُرده‌هاست.
خشکی و خارشِ پوست یکی از علایم کمبود مواد معدنی و بیماری‌های استخوانی در بدن است که بیشتر با بیماری‌های پیشرفتۀ گُرده در ارتباط است. این حالت زمانی بروز می‎کند که گُرده‌ها قادر به حفظ تعادل میان مواد معدنی و مواد مغذی موجود در خون نباشد. احساس دفع ادرار در فواصل نزدیک به هم، یکی از شایع‌ترین نشانه‌های بروز بیماری‌های کلیوی به شمار می‌رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.