۶ دلیـل ایـن‌که همـیشه گرسنه هستید

گزارشگر:شنبه 16 عقرب 1394 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۴

تازه به محلِ کار رسیده‌اید و یک ساعت نمی‌شود که صبحانۀ‌تان را خورده‌اید، پس چرا این‌قدر گرسنه‌تان است؟
اگر از این‌که مدام گرسنه هستید در تعجب‌اید، بهتر است نگاهی به عادت‌های غذایی‌تان بیندازید. این احتمال وجود دارد که برنامۀ ‌غذایی‌تان بتواند علت این گرسنه‌گی‌ها را برملا کند.
موارد زیر می‌تواند دلایلِ گرسنه‌گیِ همیشه‌گی‌تان باشد:
mandegar-3 به باکتری خوب نیاز دارید
با این‌که عادت‌های غذایی تأثیر مهمی در تعیین سطح گرسنه‌گی دارد، اما بعضی جنبه‌های خاصِ آن‌هم دست طبیعت است. پُرخوریِ احساسی چیزی است که خیلی از ما با آن می‌جنگیم و یک محرکِ کمتر شناخته‌شدۀ دیگر، باکتری موجود در معده است.
تحقیقی که در ژورنال باکتریولوژی به چاپ رسید، نشان داد که تریلیون‌ها میکروب در معده و رودۀ ما زنده‌گی می‌کنند که به غذاهایی که می‌خوریم واکنش نشان داده و در مقابل بر میزان و زمان گرسنه‌گیِ ما تأثیر می‌گذارند. اگر احساس می‌کنید بیشتر از دوستان‌تان گرسنه‌تان می‌شوید، ممکن است به این دلیل باشد که شکم‌تان مواد مغذی‌یی که برای سالم ماندن نیاز دارد را دریافت نمی‌کند.
عدم توازن باکتری‌ها نه تنها می‌تواند سم تولید کند، بلکه می‌تواند بر تصمیمات غذایی شما هم اثر گذاشته، روحیۀ‌تان را تغییر دهد و اشتهای‌تان را زیاد کند. میکروب‌های زشت را دور کرده و مقدار زیادی فیبر (حبوبات، موز و غلات) به بدن‌تان برسانید.

 به پروتیینِ بیشتری نیاز دارید
گرسنه‌گی فقط هشدار برای غذا نیست. بین مغز، جریان‌ خون، معده و روده رابطۀ پیچیده‌یی وجود دارد. به همین دلیل، خیلی مهم است که فقط برای این‌که هوس‌های گاه و بی‌گاه‌تان را فرو بنشانید، غذا بخورید. باید بدن‌تان را با مواد مغذی‌یی که نیاز دارد، از جمله پروتیین سیر کنید.
مواد غذایی پُرپروتیین مثل گوشت خالص، ماهی، تخم‌مرغ و سویا احساس سیری را در شما تقویت می‌کند. در تحقیقی که در دانشگاه Purdue انجام گرفت، مشخص شد که حتا یک وعده متشکل از ۸۰-۱۳۰ گرم پروتیین خالص برای تحت‌تأثیر گذاشتن اشتها کافی است. و آن‌هایی که در رژیم‌غذایی روزانۀ‌شان به میزان کافی از آن استفاده نمی‌کنند، اشتهای بیشتری به خوردن دارند.
برای این‌که کمتر احساس گرسنه‌گی کنید، چند مورد از مواد غذیی مورد استفاده در روزتان را جایگزین کنید. به طور مثال در صبحانه تخم‌مرغِ آب‌پز بخورید.

 زیاد از کربوهیدات‌های تصفیه‌شده استفاده می‌کنید
می‌خورید و می‌خورید و می‌خورید، اما به نظر می‌رسد هیچ‌چیز گرسنه‌گی‌تان را برطرف نمی‌کند.
نکتۀ مهم: هر چه که می‌خورید را یادداشت کنید. اگر برنامۀ ‌غذایی‌تان سرشار از انواع کربوهیدرات‌های بد باشد که خیلی زود در بدن تجزیه می‌شوند، احساسِ سیری نخواهید کرد.
کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده معمولاً مملو از قند و نگهدارنده هستند که همۀ این‌ها هورمون‌های گرسنه‌گی‌تان را تحریک می‌کنند.
مثلاً غذاهای فست‌فود را در نظر بگیرید، با این‌که به نظرتان بسیار لذیذ هستند اما محتوی چربی ترانسی اند و هورمون کنترل اشتها را در شما ضعیف می‌کند و بدتر این‌که میزان انسولین در بدن را هم بالا می‌برند که باعث می‌شود گرسنه باشید و دل‌تان غذای بیشتری بخواهد.
بنابراین سعی کنید این کربوهیدرات‌ها را در برنامۀ ‌غذایی‌تان با مواد غذایی مغذی جایگزین کنید.

همیشه استرس دارید
در بسیاری از موقعیت‌های استرس‌زا ممکن است اشتهایی به خوردن نداشته باشید اما وقتی استرس برای‌تان به صورت عادتِ روزانه درآید، همیشه احساس خسته‌گی و بی‌حوصله‌گی خواهید داشت. به همین دلیل به‌طور ناخودآگاه به خوردن روی خواهید آورد. بالا رفتن سطح کورتیزول در بدن، نشانۀ استرسِ مزمن در شماست که می‌تواند بیش از اندازه گرسنه‌تان کرده و دل‌تان همه‌نوع غذا بخواهد.
به جای این‌که خودتان را وقف یک رژیم ‌غذاییِ غیر واقع‌بینانه کنید، سعی کنید این استرس را از زنده‌گی‌تان بیرون کنید. استرس مشکلات بسیار زیادی برای‌تان به دنبال خواهد داشت مثل بالا رفتن فشار خون، بیماری قلبی، افسرده‌گی و… .
منبع: وب‌سایت مردمان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.