چه‌طور از وابسته‌گی عاطفی رها شویم؟

گزارشگر:سه شنبه 10 حمل 1395 - ۰۹ حمل ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3هنگامی که شما با اتکا به یک شخص، یک موفقیت یا یک عملکرد خوب، یا ترکیباتِ شکننده‌یی از این‌ها شاد می‌شوید، متوجه باشید که احتمالاً وابسته‌گی عاطفی دارید. مقابله با این موضوع، ساده نیست و شما هم مقصر نیستید، ولی یک چالشِ حیاتی برای روبه‌رو شدن در زنده‌گی است.
یادگیریِ چیره‌گی برای مقابله با وابسته‌گی عاطفی، به جسارتِ زیادی نیاز دارد، ولی ارزشِ این را نیز دارد که بتوانید زنده‌گی خود را بیشتر و بهتر کنترل کنید. عدم وابسته‌گی و دلبسته‌گی‌های کمتر، به زمان و تمریناتی نیاز دارد که شما را به‌تدریج به فردی مستقل‌تر تبدیل خواهد کرد.

مشاهدۀ استقلال به عنوان یک پاسخ به مشکلات زنده‌گی
هنگامی که شما در تلاش بیش از حد به‌سر می‌برید، به پاسخ‌های اشتباه در برابر مشکلات زنده‌گی نیز برخورد خواهید کرد. این موضوع شامل تکیه داشتن بیش از حدِ به مردم و یا تلاش بیش از حد برای فرار از عاداتِ مخرب نیز می‌شود. خوب است که خود را در هنگام وابسته‌گی عاطفی و عوامل آن مشاهده کنید و بشناسید و بدانید که راز خوشبختی، آزادی است.

اهمیت نیازهای خود را بشناسید
نکتۀ پُراهمیت در مورد تمایل کمتر به «نیازمندی» این است که نیازهای خود را بسیار مهم و غیرقابل اجتناب بدانید. وابسته‌گی در بیشتر مواقع در نتیجۀ نادیده انگاشتن و اجتناب از خود در مورد نیازهای مهمِ عاطفی به‌وجود می‌آید.

شما مسؤول شادی خود هستید
کسانی که نمی‌دانند از خود چه‌گونه مراقبتِ عاطفی کنند، به احتمال زیاد، وابسته به اشخاص دیگری برای رفع این مسوولیت می‌شوند. مهم نیست که اشخاص دیگر چه‌قدر خوب باشند یا به شما احساس خوبی ارایه دهند، ایدۀ صحیح این است که شما مسوول حفظ و توسعۀ اعتماد به نفس عاطفی در خود هستید.

دیگران مسوول نیازهای شما نیستند
یکی از مهم‌ترین گام‌ها در امتداد مسیر آزادی این است که به دیگران اجازه دهید رفتار خود را بروز دهند. خشم از عزیزانی که در شرایط بحرانی در کنار شما نبودند، بسیار ساده است، ولی راه‌حلِ خوبی نیست. تمام مواردی را که از کنار یک فرد فقیر و بی‌خانمان بدون توجه عبور کردید، به یاد آورید. این همان وضعیت مشابه شما در هنگام «گدایی عاطفی» است. شما می‌توانید درخواست کمک کنید، ولی بر این موضوع پافشاری نکنید؛ زیرا که هیچ کس در زنده‌گی به شما بدهکار نیست. به خاطر داشته باشید؛ تنها راه آزاد شدن از دیگران، این است که آن‌ها را از خود آزاد کنید!

از زمان تنهایی خود، لذت ببرید
احتمالاً هیچ‌کس به اندازۀ کودکان، در مورد عواطف مستقل از طریق عملِ سادۀ بازی کردن، نمی‌داند. به عنوان یک فرد بالغ، هیچ نیازی به مخالفت با این امر وجود ندارد. زمانی که تنها می‌شوید، می‌تواند «زمان بازی» باشد؛ یک فرصت مناسب برای کشف مفهوم شادیِ کودکی و خودانگیخته‌گی. پس اگر با خودتان دوست باشید، هرگز تنها نمی‌مانید!

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.