شکمِ بزرگ‌تان از کجا آمده و با سلامتِ شما چه می‌کند؟

گزارشگر:یک شنبه 30 جوزا 1395 - ۲۹ جوزا ۱۳۹۵

بخش سوم و پایانی/

mandegar-3سودا می‌خورید؟
شاید سودا یا آبِ گازدار، نوشیدنی پُرطرفداری باشد و از آن‌جا که بوره ندارد، خیلی‌ها را به این خیال بیندازد که مصرفش مثل نوشابه پُرضرر نیست اما محققان می‌گویند نوشیدن مایعاتِ گازدار نه‌تنها به دندان‌های شما آسیب می‌زند بلکه شکمی بزرگ را هم به شما هدیه می‌کند. محققان می‌گویند کسانی که در هر روز تنها یک لیوان سودا می‌خورند، پنج برابر بیشتر از کسانی که یک بار در هفته سراغ این نوشیدنی می‌روند استعداد چاق شدن را پیدا می‌کنند. از نظر آن‌ها فرقی نمی‌کند سراغ سوداهای رژیمی بروید یا آن‌هایی که شیرین و طعم‌دار شده‌اند چرا که مصرف این نوشیدنی در هر حال شما را صاحب بدنی چاق و شکمی بزرگ می‌کند.

دیر غذا می‌خورید؟
وقتی که می‌خوابید، بسیاری از فعالیت‌های بدن‌تان به حالتِ تعلیق درمی‌آید که هضم غذا یکی از آن فعالیت‌هاست. اگر شما عادت دارید شام‌تان را تنها یکی ـ دو ساعت قبل از خواب میل کنید، احتمالاً از چاقی شکمی هم رنج می‌برید چرا که هم به‌خاطر درست هضم نشدن غذای‌تان چاق و شکم‌گنده شده‌اید و هم به‌خاطر نزدیک بودن زمان خواب و خوراک‌تان به هم، به مشکلات مربوط به معده دچار شده‌اید و به همین دلیل ظاهر شکم‌تان برجسته به نظر می‌رسد.

فیبر نمی‌خورید
مصرف به اندازۀ فیبر می‌تواند سلامت دستگاه گوارش‌تان را تضمین و از این طریق شکم‌تان را هم کوچک کند. پژوهش‌گران معتقدند کسانی که هر روز ۱۰ گرم فیبر می‌خورند (معادل دو سیب کوچک، یک فنجان نخود سبز و نصف فنجان لوبیا چیتی) چربی‌های احشایی بدن‌شان ۳/۷ درصد کمتر شده و صاحب شکمی تخت می‌شوند. نیازی به گفتن ندارد بسیاری از سبزی‌های برگ سبز مثل کاهو سرشار از فیبر هستند و مصرف هر روزۀشان می‌تواند فعالیت دستگاه گوارش شما را تنظیم کند.

افسرده‌اید؟
اگر بی‌دلیل شکم‌گُنده شده‌اید و حتا رعایت کردن نکات گفته شده هم گرهی از مشکل شما باز نکرده، بهتر است مشکل‌تان را به جای متخصص گوارش با یک روان‌پزشک در میان بگذارید. محققان می‌گویند اگر در دورۀ پیری به سر ببرید و به افسرده‌گی دچار شوید، صاحب شکمی بزرگ هم می‌شوید. بررسی‌های آن‌ها نشان می‌دهد احتمال شکم‌گنده شدن در یک دورۀ زمانی پنج ساله، در مسن‌هایی که علایم افسرده‌گی را نشان می‌دهند، بیشتر است. همان‌طور که در مورد بی‌خوابی گفتیم، در این مورد هم پای هورمون کورتیزول در میان است. کنترل نشدن سطح این هورمون که بالا رفتنش چربی‌های دور شکم و کمر را انباشته می‌کند، باعث می‌شود فرد بدون چاق شدن شکم‌گُنده شود.

میان‌سال شده‌اید؟
از نظر متخصصان پیرتر شدن به‌ویژه برای زنان چاقی شکمی را همراه می‌آورد. گرچه بالاتر رفتن سن به بالاتر رفتن BMI هم می‌انجامد، اما محققان می‌گویند نه‌تنها میزان چربی‌ها بلکه شیوۀ توزیع آن‌ها هم در سنین بالاتر با زمان جوانی تفاوت خواهد داشت. اگر شما در چنین دوره‌یی به سر می‌برید و برای آب کردن شکم‌تان مصمم هستید، گذشته از رعایت رژیم غذایی مناسب، باید پیاده‌روی و یوگا را هم به برنامۀ زنده‌گی‌تان اضافه کنید.

مرگ زودرس
مرگ زودرس به دلیل مشکلات قلبی، یکی از نگرانی‌هایی است که باید همیشه با آدم‌های شکم‌گنده همراه باشد
ـ اگر شکم‌گنده شوید… شکم‌گنده تنها شما را در آینه نازیبا نشان نمی‌دهد. بررسی‌های پژوهش‌گران حاکی از این است که چاقی شکمی شما را به بیماری‌های مختلفی دچار می‌کند که درمان کردن‌شان به اندازۀ آب کردن شکم‌تان آسان نیست.
ـ استخوان‌های‌تان پوک می‌شود: محققان دانشگاه هاروارد دریافتند مردانی که دچار چربی شکم هستند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. درحالی که این بیماری به‌طور معمول در زنان سالمند دیده می‌شود، پژوهش‌گران ادعا می‌کنند مردان شکم‌گنده هم از مبتلایان اصلی آن هستند. به گفتۀ پژوهش‌گران چاقی شکمی خطر شکستن استخوان‌ها را بیشتر می‌کند. گروه دیگری از پژوهش‌گران معتقدند بیماری‌های ریوی و مشکلات تنفسی هم همیشه با شکم‌گنده‌ها همراه است.
ـ گُرده‌های‌تان از کار می‌افتد: بیماری‌های کُلیوی یکی از مشکلات رایج در میان شکم‌گنده‌هاست. از منظر محققان هالندی کسانی که شکمی چاق دارند، فشار خون‌شان هم بالاتر است و بیشتر به مشکلات کلیوی دچار می‌شوند. محققان در بررسی دیگری ثابت کرده‌اند بیماری‌های کلیوی تنها مشکل آن‌ها نیست.
منبع: مجله سیب سبز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.