فرصتی برای شدن غلبه بر اضطراب در محیط کار

گزارشگر:ليدا هادي / دوشنبه 26 میزان 1395 - ۲۵ میزان ۱۳۹۵

بخش دوم/

mandegar-3ـ نکات مثبت و مشخصه‌های وجودی‌تان را برشمارید و روی آن‌ها تأکید کنید. مهم‌ترین موفقیت‌ها و دستاوردهای حرفه‌یی‌تان را نام ببرید.

ـ توجهی نداشته باشید که کارفرما برگۀ استخدامِ شما را مطالعه کرده است یا نه، بلکه بدون هیچ واهمه‌یی دوباره به معرفیِ خود بپردازید.
ـ از قریحۀ شوخ‌طبعی‌تان استفاده کنید. با کمی خنداندنِ حاضرین می‌توانید فضای مناسبی ایجاد نمایید تا در فرصت به‌دست آمده، خود نیز به آرامشی نسبی دست یابید.
ـ در رابطه با کارفرمایان و مسوولان پیشین خود، بی‌انصاف نباشید و به بدگویی از آن‌ها نپردازید.

با اعتماد به نفس سخن گفتن
گاهی اوقات از شما خواسته می‌شود تا به عنوان نمایندۀ مسوولان اداره در همایشی شرکت کنید. در این هنگام به جای ترس و دلهره از حضور در جمع و پاسخ‌گویی به سوالات، باید به این نکته توجه کنید که یک فرصت استثنایی برای ابراز خودتان به شما رو آورده است.
ـ شاید افراد بسیاری وجود داشته باشند که سطح معلومات و دانسته‌های آن‌ها بسیار بالاتر از شما باشد، ولی مسلماً هیچ‌یک آرامش خاطر و اعتماد به نفس شما را ندارند.
ـ همین مشخصه، وجه تمایز شما از دیگران است که باعث انتخاب‌تان از سوی مسوولان بالاتر شده است. پیش از هرگونه تنشی، به این موضوع خوب فکر کنید.
ـ هر کسی باید از جایی شروع کند، پس به جای نگرانی به این موضوع بیاندیشید که هم‌اکنون این فرصت طلایی به شما رو آورده است.
ـ به خاطر بسپارید که میزان حضور و فعالیت شما در جمع، به اندازۀ فعالیت دیگر افراد، ارزش و اعتبار خاص خود را داراست و هیچ چیزی کم‌تر از آن‌ها ندارد.
مهارت‌های صحبت و برقراری ارتباط با دیگران در چنین مواقعی اهمیت فراوانی دارند. اگر می‌خواهید تأثیر به سزایی بر دیگران داشته باشید و احترام همه را به خود جلب کنید، باید بتوانید هر آن‌چه که هستید، به خوبی بروز دهید و اهداف و دیدگاه‌های‌تان را در مسیر مناسب آن بیان کنید. به خاطر داشته باشید که صدای شیوا و رسا، نشانگر قدرت و توانایی وجودیِ شماست. آهنگ صدا و شدت و میزان آن همه‌گی با اهمیت هستند. هم‌چنین طرز ایستادن شما نیز بسیار مهم است. با سری بلند و افراشته بایستید و شانه‌های‌تان را آزاد بگذارید. خم نشوید و هرگز سرتان را بالا و پایین نبرید. اگر بازوهای‌تان را راحت و کمی متمایل به پشت کنید، قفسۀ سینۀ شما فراخ‌تر می‌شود که در قدرت صدای شما بسیار اثرگذار خواهد بود. سعی کنید پیش از پاسخ به هر پرسش، کمی مکث کنید، به آرامی نفس بکشید و شروع به صحبت نمایید. قبل از حضور در چنین محافلی، می‌توانید با تمرین جلوی آینه و آزمودنِ حالت‌های مختلف، از تنش و نگرانیِ روز موعود بکاهید.
برقراری ارتباط
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه عاملی باعث می‌شود از صحبت و گفت‌وگوهای دوستانه با همکاران‌تان احساس خجالت کنید؟ آیا گمان می‌برید با این کار احساسات‌تان را به دیگران تحمیل می‌کنید یا این‌که آن‌ها همان‌طور که شما دربارۀ دیگران قضاوت می‌کنید، به قضاوت در مورد شما می‌پردازند؟ آیا از این‌که همکاران جدید به نقاط ضعف و قوت وجودی‌تان پی ببرند و آن را برجسته کنند، می‌ترسید؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.