کنار آمدن با تجربۀ پدر شدن

گزارشگر:چهار شنبه 12 عقرب 1395 - ۱۱ عقرب ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3«قبل از این‌که فرزندم به دنیا بیاید، می‌ترسیدم زنده‌گی‌ام که همیشه فقط مربوط به خودم بوده، به انتها برسد. چیزی که در آن زمان نمی‌دانستم، این بود که وقت گذراندن با فرزندم خیلی بهتر از کارها و فعالیت‌های شخصی‌یی بود که قبل از پدر شدن انجام می‌دادم.»
از سخنانِ یک پدر

وقتی در انتظار فرزند هستید
زنان باردار انواع و اقسام احساسات و تغییرات زنده‌گی را تجربه می‌کنند. اما اکثر مردهایی که می‌خواهند برای بار اول پدر شوند نیز احساسات و نگرانی‌های خود را دارند.
اگر احساس شوکه شدن، ترس و نگرانی می‌کنید یا حس می‌کنید که هنوز آماده نیستید، بدانید که تنها نیستید. این نیز مثل هر تغییر دیگری، نیاز به کمی سازگاری دارد. و اگر این بارداری برنامه‌ریزی شده نبود ـ که تقریباً نیمی از بارداری‌ها این‌طور هستند ـ این احساسات شدیدتر خواهد شد.
نباید به‌خاطر این احساسات، احساس گناه یا نگرانی کنید؛ زیرا کاملاً طبیعی هستند و می‌توانید برای احساس راحتی بیشتر با بارداری و فکر پدر شدن، اقداماتی انجام دهید.
در زیر به بعضی نگرانی‌هایی اشاره می‌شود که ممکن است اذیت‌تان کند و راه‌هایی برای‌تان پیشنهاد می‌کنیم که آن‌ها را برای‌تان ساده‌تر کند:
آیا قدرت نگه‌داری کودک را خواهم داشت؟
هیچ‌کس از بدو تولد، نگه‌داری از کودک را یاد نمی‌گیرد، همسر باردارتان نیز همین‌طور. اما فراموش نکنید که شما تنها نیستید و در اطرافِ شما اشخاص باتجربه و مهربانی وجود دارند که می‌توانند آموزگار خوبی در این زمینه برای‌تان باشند. پدر و مادر شما، خواهر و برادرِ بزرگ و متاهلِ شما و هم‌چنین دیگر نزدیکان و دوستانِ دلسوز و باتجربۀتان، کسانی‌اند که در نگه‌داری از طفل می‌توانند راهنما و مددکار شما باشند. البته اگر دوره‌های آموزش نگه‌داری از کودک نیز در نزدیکیِ شما دایر شده باشد، می‌توانید در کنار همسرتان در این دوره‌ها شرکت کنید. در این دوره‌ها به شما آموزش داده می‌شود چه‌طور پوشکِ طفل را عوض کنید، آن را در آغوش بگیرید، به او غذا دهید یا کمک کنید که آروغ بزند، کودک را بخوابانید و خانه را برای او ایمن کنید. در کنار این درس‌ها، با کسانی آشنا می‌شوید که تجربیات مشابهِ شما دارند و با همان احساسات دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و این می‌تواند کمک خوبی برای‌تان باشد. کسانی که این نهاد را اداره می‌کنند، پدرهای زیادی را در انواع و اقسام حالات و احساسات دیده‌اند، پس لازم نیست برای کمک خواستن از آن‌ها احساس خجالت کنید.
آیا پدر خوبی خواهم شد؟
یادتان باشد که قرار نیست همۀ جنبه‌های پدر بودن را یک‌باره نشان دهید. چند سال اول، بیشتر به همان مهارت‌های نگه‌داری از کودک، نیاز دارید که با تمرین در آن استاد می‌شوید؛ درست مثل نقش‌های مختلف دیگری که در زنده‌گی می‌گیرید.
قبل از این‌که بخواهید قوانین و مقرراتِ خانه را بگذارید، راننده‌گی کردن را به فرزندتان یاد بدهید و به او نصیحت‌هایی برای روابط و کارش ارایه کنید، وقت زیادی در اختیار دارید. این فرصت‌ها که برای آموزش فرزندتان به تریج از راه می‌رسند، مثل یک پیشرفت طبیعی می‌مانند. اگر نیاز به راهنمایی داشتید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی برخورد با فرزندتان شرکت کنید.
می‌توانید با پدرهای دیگر هم وقت بگذرانید و درمورد مشکلاتی که برای تربیت فرزندان‌تان برای‌تان پیش آمده، حرف بزنید. اگر فکر می‌کنید با پدر خودتان مشکلاتی دارید که باید حل شود، سعی کنید قبل از این‌که فرزندتان به دنیا بیاید، با یک نفر ـ مثل مشاور روان‌شناس یا یکی از اعضای خانواده ـ حرف بزنید تا آن مشکلات در روابط بین شما و فرزندتان اخلال ایجاد نکنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.