وز وزِ گوش چیست؟

گزارشگر:یک شنبه 15حوت 1395 - ۱۴ حوت ۱۳۹۵

داکتر بهزاد معظمی [متخصص گوش، حلق و بینی]

mandegar-3بخش دوم و پایانی/

مشاوره و روان‌درمانی
وز وز باعث تولید احساس رنجش، اضطراب و یا استرس، انزوا، خسته‌گی و بی‌خوابی می‌شود و این عوامل نیز به نوبۀ خود باعث توجه بیشترِ فرد به وز وز می‌گردد. مشاوره و روان‌درمانی، کمکِ موثری در جهت آرامش فرد می‌باشد. بهبود سبک زنده‌گی، فعالیت بدنی مناسب، مبارزه با افسرده‌گی، خوابِ مناسب و آرامش، تأثیر زیادی بر روی وز وز دارند.

توصیه‌ها
تا حد امکان اطلاعات بیشتری را در مورد وز وز خود به‌دست آورید. این اطلاعات شما را از نگرانی و ترس ناشی از عدم آگاهی رها می‌کنند.
عواملی که باعث وخامت وز وز می‌شوند را شناسایی و کنترل کنید. در مواقع بروز استرس شدید، وز وز افزایش می‌یابد. استرس‌ها و نگرانی‌ها باعث بروز وز وز نمی‌گردند اما تأثیرات آن را تشدید می‌کنند. تمرین کنید از استرس‌های غیر ضروری اجتناب ورزید.
هر آن‌چه که باعث خُشنودی و رضایت شما شود، می‌تواند وز وز را کنترل کند.
هر گاه وز وز به هر نحوی اهمیتِ خود را از دست دهد، در این صورت فرد می‌تواند وز وز خود را نادیده بگیرد. برای نمونه: ما به‌طور طبیعی، سر و صدای ناشی از یخچال خانۀ خود را در آشپزخانه نمی‌شنویم، حال آن‌که آن صدا همیشه وجود دارد. این پدیده بدان علت است که مغزِ ما آن صدا را مهم تلقی نکرده است.
از قرار گرفتن در محیط‌های ساکت دوری کنید:
وز وز می‌تواند هر روز و حتا در هر ساعت تغییر کند. اصوات جدیدی می‌توانند ظاهر شده و شنیده شوند و یا اصوات قبلی تغییر کند. حتا اگر وز وز را بلندتر از قبل درک می‌کنید، جای نگرانی نیست.
بسیاری از افراد از این‌که ممکن است وز وزشان بیشتر غیرقابل تحمل شود، ترس دارند. اما آمار نشان می‌دهد که در ارزیابی‌های بعدی، هیچ‌گونه افزایش در بلندی وز وز دیده نشده است.
اگر توجه خود را به کارهای دیگر معطوف کنید، دیگر وز وز گوشِ شما قابل درک نخواهد بود.
از مصرف زیاد چای، قهوه، نوشابه، مشروبات الکولی و سگرت پرهیز نمایید.
به هنگام خواب، موزیک ملایم گوش دهید.
گوش دادن به صدای پمپ آکواریوم، فن، پنکه، دستگاه بخورو هم‌چنین نوار کاست یا سی دی حاوی اصوات طبیعی (امواج دریا، باران، رودخانه و…) در پوشش وز وز بسیار موثر هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.