معین ارشد امنیتی وزارت داخله: اوضاع امنیتی پیچیده می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 21 جوزا 1396 - ۲۰ جوزا ۱۳۹۶

جنگ افغانستان از نگاه تکنیک‌های نظامی و استخباراتی وارد مرحلۀ تازه شده است.
مراد علی مراد معاون ارشد امنیتی وزارت داخله که دیروز شنبه (۲۰ جوزا) در یک نشست خبری سخن می‌زد، با ابراز این مطلب گفت: کمک‌های نظامی برخی از کشورها برای تروریستان، افغانستان را وارد مرحلۀ جدید جنگ با این گروه کرده است.
mandegar-3آقای مراد افزود که نابسامانی اوضاع امنیتی در کشور، حمایت تجهیزاتی برخی کشورها از گروه‌های تروریستی، اوضاع امنیتی را در سال آینده پیچیده‌ می‌کند.
به گفتۀ او، تروریستان تلاش می‌کنند با حفظ جنگ در برخی ولایات، قریه و قصبات، تجارت مواد مخدر را افزایش دهند که یکی از منابع عایداتی این گروه‌ها محسوب می‌شود.
او گفت که گروه‌های تروریستی، با ایجاد زون‌های جنگی و راه‌اندازی جنگ‌های چریکی) بالای ولایات استراتیژیک، تضعیف حکومت محلی و ادامۀ جنگ در امتداد مرزهای افغانستان نشان می‌دهند که جنگ افغانستان فصل جدید خود را در پیش گرفته است.
آقای مراد تأکید کرد که مشتعل‌نگه‌داشتن جنگ در ولایاتی که منابع عایداتی طالبان به شمار می‌رود و قاچاق مواد مخدر و استخراج معدن در آن ممکن است نیز از برنامه‌های شورشیان و حامیان‌شان است.
آقای مراد گفت که تلاش برای نگه داشتن مانور دشمن در دهلیز میان ولایت‌های ننگرهار، کنر، نورستان، بدخشان، تخار و قندز جریان دارد.
او گفت که دامن‌زدن حساسیت‌ها و مخالفت‌های قومی، زبانی و مذهبی و تضعیف سامانۀ ادارۀ محلی و هم‌چنان از بین‌بردن متنفذین قومی و عالمان دینی حامیان دولت از دیگر برنامه‌های دشمنان افغانستان عنوان است.
به گفتۀ معین ارشد امنیتی وزارت داخله، راه‌اندازی حمله‌های تروریستی ساده و پیچیده در شهرهای مهم افغانستان و انکشاف فزایندۀ گروه دولت اسلامی یا داعش از دیگر برنامه‌های دشمن است.
معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت که برای جلوگیری از برنامه‌های دشمن روی تحقق پلان‌هایی از جمله برنامۀ عملیاتی خالد در سال ۱۳۹۶ تمرکز خواهد شد.
آقای مردا با بیان این‌که ایجاد سامانۀ برقی برای پرداخت معاشات منسوبان پولیس، بایومتریک منسوبان تازه شمول درصفوف پولیس، از اولویت‌های این وزارت است، گفت که اعتمادسازی میان مردم و پولیس از برنامه‌های دیگری است که روی دست قرار دارد و کارزارهای آگاهی دهی از فعالیت پولیس برای مردم در هر زون برگزار می‌شود.
او تصریح کرد که تطبیق قانون و جلوگیری از افزایش جرایم و دلایل آن هم‌چنان، جلوگیری از نفوذ استخبارات کشورهای منطقه در صفوف پولیس، از دیگر برنامه‌های وزارت داخله در سال‌های پیش رو می‌باشد.
آقای مراد تأکید کرد که تبدیل نیروهای خسته از خط مقدم جنگ و اعزام نیروهای تازه نفس به خطوط مقدم جنگ وحمایت و نتقال شهیدأ و مجروحان نیروهای امنیتی در برنامه‌های انکشافی وزارت داخله قرار دارد.
او گفت که ارزیابی تهدیدات و خطرات، تداوم وضعیت معیشتی و تجهیزات قوت‌ها، تکمیل تحکیم در ساحۀ جنگ و آماده‌گی برای تامین امنیت پروژه‌های زیربنایی منطقه‌یی چون تاپی و کاسا یک هزار از کلیدی‌ترین برنامه‌هایی‌ست که وزارت امور داخله روی آن تمرکز می‌کند.
هم‌چنان، جانان بارکزی معاون اول وزارت داخله در این نشست گفت که مبارزه با فساد اداری از اولویت‌های این وزارت است.
آقای بارکزی افزود: بلند بردن سطح تشکیلات نیروهای پولیس، تقویت قطعات خاص، ۲۲۲، ۳۳۳ و ۴۴۴ پولیس و تقویت نهادهای کشفی و استخباراتی و ایجاد قطعات ۵۵۵، ۷۷۷ و ۹۹۹ از برنامه‌های چند سال آینده وزارت داخله است.
در همین حال، وزارت داخله از چالش‌هایی چون نارسایی‌ها در تشکیل وزارت داخله، عدم ظرفیت‌های مسلکی، فساد، موجودیت افراد خیالی، کمبود سلاح سنگین و تاکتیکی و نبود قوای هوایی نیز در این وزارت نام برد.
به گفتۀ وزارت داخله، ۶۸۳ موتر هاموی به نیروهای پولیس اکمال گردیده اما دهشکه و سیستم محافظتی ندارد و مانند وسایط نقلیه از آن کار گرفته می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :