پهلوهای پنهانِ یک جنایت

گزارشگر:یک شنبه 28 جوزا 1396 - ۲۷ جوزا ۱۳۹۶

ماندگار: محمد علی اخلاقی، نمایندۀ مردم غزنی از ممانعت یکی از بزرگان از شرکت در مراسم فاتحه‌خوانی سالم ایزدیار، توسط ریاست جمهوری، خبر داده است.
این عضو مجلس نماینده‌گان، در صفحۀ فیسبوکش نوشته است:، “یکی از بزرگان” کشور زمانی که می‌خواهد به مراسم جنازۀ سالم ایزدیار شرکت کند، mandegar-3به دستور ارگ، از رفتن به این مراسم خودداری می‌کند.
آقای اخلاقی که از فردِ مشخصی نام نبرده، در صفحۀ رسمی فیسبوکش نگاشته است که ” شب همان روز، ناوقت شب از ارگ برایش(همان شخص) پیام می‌آید که فردا ساعت ۴ ملاقات شما با رییس‌جمهور تنظیم شده است. ]ما[ایشان معذرت می‌خواهد و می‌گوید من می‌خواهم در نماز جنازۀ]سالم ایزدیار[شرکت کنم؛ ملاقات مرا بری وقت دیگر تنظیم کنید”.
آقای اخلاقی در ادامه هم‌چنان گفته است: “قبل از این‌که ]این شخص[ به طرف محل مراسم نماز جنازه حرکت کند، برایش پیام می‌آید که نباید شرکت کند. ایشان شرکت نمی‌کنند. یک وقت در خانه اند که صدای انفجار را می‌شنود؟!” اما آقای اخلاقی نگفته است که این پیام از کجا آمده بود. اگرچه از فحوای نوشته او بر می آید که منبع پیام ارگ بوده باشد. اما هنوز ارگ در این مورد هیچ واکنشی نشان نداده است.
همزمان با این، شماری از شهروندان پای این نوشتۀ آقای اخلاقی دیدگاه‌شان را بیان کرده و حملات سازمان‌یافتۀ انتحاری در کشور را “پروژۀ ارگ” دانسته اند.
عارف سروش یکی از کاربران نوشته است: همه حملات تروریستی که در طول یک سال اخیر در کابل رخ داده، شبیه هم است؛ یعنی همه‌یی این حملات زیر نظر ارگ‌نشینان صورت می‌گیرد”.
ذبیح‌الله جاغوری نوشته است: “اگر چنین باشد، وضعیت خیلی بحرانی‌تر از چیزیست که تصور می‌کنیم…”
در عین حال، حبیب‌الله فصیح بر این باور است که مردم حق دارند نظام را باسخت‌ترین رفتار متوجه کنند.
سید الوافضل رضوی نوشته است، “اتمر از خاینان درجه اول و از طراحان اصلی این عملیان‌های کور در ارگ است و کاش نماینده‌گان در این زمینه اقدام لازم و ضروری روی دست بگیرد”.
قابل یاد آوری است که دو روز پس از حملۀ تروریستی خون‌بار در چهارراه زنبقِ شهر کابل، هزارها تن از شهروندان از نقاط مختلف پایتخت به محل رویداد جمع شدند و در برابر حکومت اعتراض کردند.
تظاهر کننده‌گان می‌خواستند به نزدیکی دروازه‌های ارگ ریاست‌جمهوری و ریاست اجرایی بروند، اما پولیس ممانعت کرد و به رخ معترضان شلیک کرد و در نتیجه، هفت تن به شمول پسر معاون نخست مجلس سنا کشته شدند.
یک روز پس از تظاهرات، ده‌ها تن از مقام‌های حکومتی، نماینده‌گان مردم در پارلمان و فرماندهان جهادی که اکثرشان مربوط حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌شد، در مراسم خاک‌سپاری پسر محمد علم ایزدیار اشترک کردند، اما این مراسم مورد حملۀ سه مهاجم انتحاری قرار گرفت.
به دنبال این حمله، بسیاری از شهروندان و اشتراک کننده‌گان در این مراسم، حکومت را متهم کردند که به صورت قصدی در تأمین امنیت این مراسم کوتاهی کرده است. گفتنی است: سالم ایزدیار، در جمعه دوازدهم جوای سال روان در جریان اعتراضات مردمی در کابل توسط نیروهای دولتی کشته شده بود. در جریان نماز جنازۀ سالم ایزدیار، سه حمله انتحاری صورت گرفت که بر اثر آن دوازده نفر کشته و بیش از صد نفر زخم برداشته بودند. هنوز هیچ گروهی مسوولیت آن رویداد را به عهده نگرفته است اما امنیت ملی گفته است که این کار گروه حقانی بوده است. اما یاد داشت آقای اخلاقی در صفحه فیسبوکش می تواند به پهلوی مبهم و تاریک در این رویداد اشاره کند اشاره‌یی که مسلما نمی‌تواند از جانب ارگ بی پاسخ بماند. زیرا طرف طرح این ادعا فرد عادی نیست و یکی از نماینده های مردم در شورای ملی است.

اشتراک گذاري با دوستان :