در عـرض ۶ روز حسـادت را کنـار بگـذاریـد

- ۰۵ جوزا ۱۳۹۸

بخش دوم و پایانی/

mandegarیکی از راه‌هایی که می‌تواند حسادتِ شما را تشدید کند، بدگویی و بدبینی است. یادتان باشد که بین صحبت‌های دو یا چندنفره زمینۀ خیلی از حسادت‌ها شکل می‌گیرد، چون ممکن است نسبت به یک شخصِ خاص نظر منفی پیدا کنید یا حسادتِ سایرین این حس را در شما هم بیدار کند. درست که بعضی وقت‌ها فرصت مناسبی فراهم می‌شود تا از هر دری سخن بگویید اما از جمع‌هایی که شما را به غیبت کردن تشویق می‌کنند، فاصله بگیرید!

روز چهـارم: شکرگزار باشید
قدر نعمت‌ها و داشته‌های‌تان را بدانید و همیشه شکرگزار باشید. اگر در زنده‌گی چیزی را به‌دست نیاورده‌اید، شاید به اندازۀ کافی کوشش نکرده‌اید. حسادت فایده‌یی ندارد. امشب قبل از خواب یک برنامۀ ویژه دارید: چند دقیقه وقت بگذارید و تمام چیزهای خوبی را که در دنیا دارید، یکی یکی به یاد بیاورید. بعد به‌خاطر تمام این نعمت‌ها از خدا تشکر کنید. هر وقت در شُرف یک حسادت درست‌وحسابی بودید، این نعمت‌ها را از ذهن‌تان بگذرانید و از داشته‌های‌تان راضی‌تر باشید.

روز پنجـم: مقایسه ممنوع!
تحت هیچ شرایطی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، چون این کار به حسادتِ شما دامن می‌زند. همیشه شرایط را با توجه به استعداد و توانایی‌های خودتان بسنجید و از این‌که شبیه دیگری نیستید، غصه نخورید. به جای مقایسه به نیروی درون‌تان اعتماد کنید و حسرت‌به‌دلِ زنده‌گی دیگران نباشید. نسبت به ارزش‌های واقعی خودتان آگاهی داشته باشید. جایگاه و شرایط اجتماعی‌تان را بپذیرید و به آنچه در زنده‌گی دارید، افتخار کنید. در این‌ صورت حسادت وجودتان کم‌کم خاموش می‌شود و دیگران به زنده‌گی شما غبطه می‌خورند.

روز ششم: بازنگری ایده‌آل‌ها
شاید ریشۀ حسادتِ شما در این باشد که از وضعیت موجود ناراضی و به دنبال شرایط بهتری هستید. ممکن است وضعیت ایده‌آلی را در ذهن‌تان تعریف کرده باشید و چون به آن نمی‌رسید، به افرادی که ایده‌آل‌های شما را دارند، حسادت ‌کنید. در این‌جا بهترین زمان است تا به آرمان‌های‌تان از زاویۀ دیگری نگاه و آن‌ها را مجدداً بررسی کنید. افکار کلیشه‌یی و تبلیغاتِ جامعه را از ذهن‌تان دور کنید و بر اساس واقعیت‌های موجود، اهداف تازه‌یی را برای خودتان انتخاب کنید که با توجه به توانایی‌های‌تان دور از دسترس نباشند.
گاهی اوقات وقتی خبری را می‌شنوید که انتظارش را ندارید، غافل‌گیر می‌شوید و حس حسادت‌تان گُل می‌کند؛ بنابراین بهترین راه این است که در یک موقعیت حسادت‌برانگیز دوست‌تان را در ذهن مجسم کنید. بعد ببینید که به چه دلیل ممکن است به او حسادت کنید. حالا به خودتان بگویید: «دلیلی برای حسادت به چنین فردی وجود ندارد چون من هم می‌توانم برای رسیدن به این هدف تلاش کنم یا این‌که این موضوع اصلاً با ارزش‌ها و توانایی‌های من جور درنمی‌آید و لزومی ندارد به آن حسادت کنم.»

منبع: مجلۀ زنده‌گی ایده‌آل

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.