احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





۱۶ نشانه جدی ایدز!

- ۲۱ حوت ۱۳۹۱

بخش نخست

در مراحل اولیه عفونت HIV، هیچ نشانه متداولی وجود ندارد و ممکن است فرد مبتلا اصلاً از وجود بیماری در خود مطلع نباشد. به همین دلیل خیلی مهم است که در مواقع خاص مخصوصاً رابطه ‌جنسیِ محافظت‌نشده یا استفاده از داروهای درون‌وریدی، حتماً آزمایش بدهید.
بعد از گذشت یک تا دو ماه از ورود HIV به بدن، ۴۰ تا ۹۰ درصد از افراد علایم شبه‌آنفولانزایی را تجربه می‌کنند که سندرم حاد ویروسی (ARS) نامیده می‌شود. اما گاهی اوقات علائم HIV سال‌ها پدیدار نمی‌شوند، گاهی حتا یک دهه.
در زیر به برخی از علایم وجود HIV در بدن انسان اشاره می‌شود:
۱. تب
یکی از اولین نشانه‌های ARS می‌تواند تب خفیف، تا حدود ۱۰۲ درجه فارنهایت باشد.
این تب اگر اتفاق بیافتد، معمولاً با علایم خفیف دیگر مثل خسته‌گی، تورم غدد لنفاوی و گلودرد همراه خواهد بود.
در این نقطه، ویروس به سمت جریان‌ خون در حال حرکت است و شروع به تکثیر به تعداد بالا می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنیِ بدن واکنش التهابی نشان می‌دهد.
۲. خسته‌گی
واکنش التهابی سیستم ‌ایمنی بدن انسان می‌تواند باعث شود احساس خسته‌گی و بی‌حالی بروز کند. خسته‌گی می‌تواند یکی از علایم اولیه HIV باشد و هم از علایم آخری آن.
۳. درد عضلانی، درد مفصلی و تورم گره‌های لنفاوی
ARS معمولاً با آنفولانزا، مونونوکلئوز یا سایر عفونت‌های ویروسی، حتا سفلیس و هپاتیت، اشتباه گرفته می‌شود.
جای تعجب نیست که بسیاری از علایم این بیماری‌ها یک‌سان هستند، مثل درد در مفاصل و عضلات و تورم گره‌های لنفاوی.
گره‌های لنفاوی بخشی از سیستم ‌ایمنی بدن شما هستند و زمانی که عفونتی وارد بدن شود، متورم می‌شوند. بسیاری از آن‌ها در زیر بغل، کشاله‌های ران و گردن وجود دارند.
۴. گلودرد و سردرد
درست مثل سایر علایم، گلودرد و سردرد هم فقط در موقعیت جزوِ علایم ARS تشخیص داده می‌شوند.
اگر اخیراً رفتارهای پرخطر داشته‌اید، انجام تست HIV عاقلانه‌ترین کار است. به‌خاطر خودتان و دیگران این آزمایش را انجام دهید: HIV در مراحل اولیه خود بیشتر عفونی است.
به خاطر داشته باشید که بدن هنوز برای HIV پادتن تولید نکرده است، به همین دلیل تست پادتن آن را از بین نمی‌برد. ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا پادتن‌های HIV در آزمایش خون مشخص شوند.
۵. جوش و دانه‌های پوستی
جوش‌های پوستی ممکن است هم در ابتدا و انتهای دوره HIV/AIDS پدیدار شود.
این جوش‌ها ممکن است در هر نقطه‌یی از بدن فرد مبتلا ایجاد شوند که اگر توضیح و علت دیگری نداشتند، بهتر است حتماً تست HIV انجام دهید.
۶. حالت‌تهوع، استفراغ و اسهال
۳۰ تا ۶۰ درصد افراد در مراحل اولیه HIV به حالت‌تهوع، استفراغ یا اسهال دچار می‌شوند. این علایم هم‌چنین ممکن است در نتیجه درمان ضد ویروسی و بعدها در روند عفونت در نتیجه عفونتی دیگر اتفاق بیافتد. اسهالی که مداوم باشد و به درمان‌های معمول واکنش ندهد نیز می‌تواند نشانه‌یی از این ویروس باشد.
۷. کاهش وزن
کاهش وزن نشانه بیماری پیشرفته‌تر است و می‌تواند در نتیجه اسهال شدید اتفاق بیافتد. اگر در حال کم کردن وزن هستید، یعنی این‌که سیستم ‌ایمنی بدن‌تان بسیار ضعیف شده است. در این وضعیت، بیمار حتا اگر تغذیه خوبی داشته باشد و تا آن‌جا که می‌تواند غذا بخورد، بازهم وزن زیادی کم می‌کند. این مشکل معمولاً در مراحل آخری بیماری اتفاق می‌افتد. این روزها اما با کمک درمان ضد ویروسی این مشکل کم‌تر شده است.
۸. سرفه‌های خشک
این نشانه ـ سرفه‌های موذی که ممکن است هفته‌ها طول بکشد و به نظر می‌رسد که هیچ‌وقت بهتر نخواهد شد ـ یکی از متداول‌ترین نشانه‌های بیماری در بیماران مبتلا به HIV که در مراحل پیشرفته بیماری خود قرار دارند، می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.